היכן עמק הסיליקון של ישראל? והפעם: ירושלים

ירושלים היא עיר עם היסטוריה מפוארת, אבל גם עם לא מעט עתיד: הרשויות נותנות הטבות ומענקים לחברות שעוברות אליה, הנגישות התחבורתית גבוהה ויש בה סביבת היי-טק מובהקת

הר חוצבים - מאזורי ההיי-טק הבולטים של ירושלים. צילום: מנהלת ההר

ישראל היא מעצמת היי-טק וסטארט-אפים, ויש המשווים אותה לעמק הסיליקון בארצות הברית. מספר ערים בארץ מתגאות במספר הרב של החברות בתעשייה שפועלות מהן, אבל קשה להצביע על אזור אחד בישראל שניתן להגדירו כעמק הסיליקון הישראלי. פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים בשיתוף נת"מ שירותי נדל"ן, המתמחה בשירותי נדל"ן למגזר העסקי ולחברות בתחום ההיי-טק, ממפה את אזורי ההיי-טק המובילים של ישראל בדרך לתשובה: איזה אזור בארץ הוא עמק הסיליקון הישראלי?

והפעם: נעלה נא לירושלים
ירושלים היא עיר עם הרבה מאוד עבר, מורשת מפוארת והיסטוריה עשירה, אבל גם עם לא מעט עתיד. הרשויות פועלות במרץ במטרה לבסס ולמצב את העיר, שהראש שלה מגיע מהענף, גם כזירת היי-טק וטכנולוגיה מובילה בישראל. תמריצים והטבות לחברות בתחומים אלה לצד הטבות ומענקים לסטודנטים מתאימים הם רק חלק מהדרכים בהן משקיעות המדינה, העירייה והרשות לפיתוח ירושלים במטרה לגרום לחזון הזה להתממש.

יש בבירה שני מתחמים בולטים בהם שוכנות חברות היי-טק וטכנולוגיה: האחד, הוותיק יותר, הוא פארק ההיי-טק בהר חוצבים שבצפון-מערב העיר והשני – בגן הטכנולוגי מלחה. יש לשני מתחמים אלה, שכוללים מאות אלפי מ"ר, נגישות תחבורתית גבוהה, קרבה למוסדות אקדמאיים מובילים ולמרכזים מסחריים ורמת שירותים ואחזקה גבוהה. האם ירושלים, שהאזור העתיק בתוכה הוכתר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היא זו שראויה גם לתואר היאה לעולם העתיד – עמק הסיליקון הישראלי?

מהם מאפייני החברות בענף בירושלים?
מדובר בחברות טכנולוגיה בינלאומיות וחברות שירותי IT

אילו חברות היי-טק בולטות בעיר?
אינטל
(Intel), יבמ (IBM), קספרסקי (Kaspersky), מטריקס, סיסקו (Cisco), אופיר-אופטרוניקה, אקס ליבריס, רד, Kramer Electronics, סינטק מדיה, מובייל איי (Mobileye) ועוד.

האם אזורי ההיי-טק בירושלים נגישים תחבורתית?
אזור הר חוצבים נהנה מנגישות תחבורתית גבוהה למגיעים מהמרכז דרך כביש 443 וכביש 1 ולאלה שמגיעים מירושלים באמצעות כביש בגין, החוצה את העיר. הגן הטכנולוגי מלחה נהנה אף הוא מנגישות דרך כביש בגין. גם המשתמשים בתחבורה הציבורית יכולים להגיע אליו די בקלות: מספר רב של אוטובוסים מגיעים לאזור ותחנת הרכבת של ירושלים ממוקמת בסמוך.

מה מאפיין את שטחי הנדל"ן למשרדים?
הגן הטכנולוגי מלחה כולל ארבעה בניינים ומגדל מרכזי בן 17 קומות. יש שם כ-60 אלף מ"ר של משרדים בגדלים שונים וברמות גימור שונות, בהתאם לצרכי החברות. הבניינים ברמת ניהול גבוהה מאוד. בהר חוצבים ישנם 29 בניינים ברמות שונות – ממבנים ישנים ועד חדשים ומפוארים, עם שטח משרדים כולל של 350 אלף מ"ר.

כמה זה עולה לנו?
בהר חוצבים, המחיר נע בין 62 ל-68 שקלים למ"ר, עם דמי ניהול ממוצעים של 14 שקלים למ"ר. בגן הטכנולוגי מלחה עומד המחיר על בין 68 ל-72 שרלים למ"ר, ודמי הניהול הממוצעים באזור זה עומדים על 12 שקלים למ"ר.

מה צופן העתיד באזור?
פארק ההיי-טק הר חוצבים נמצא בתנופת פיתוח מתמדת. כיום מועסקים בו כ-10,000 עובדים ועם השלמת הפיתוח צפויים להצטרף אליהם כ-5,000 עובדים נוספים. יש תוכניות לפיתוח סביבתי של הפארק, כולל הרחבת מתחמי המסחר והמזון, סלילת כבישים, בניית חניונים תת קרקעיים, גן ילדים, בניית בניינים חדשים והוספת קומות לבניינים קיימים. בגן הטכנולוגי מלחה אושרה באחרונה תוכנית בניין עיר (תב"ע) לשני בנייני משרדים חדשים בשטח כולל של כ-30 אלף מ"ר, שבנייתם תחל בקרוב.

למה כן?
חברות שבוחרות לפעול בירושלים מקבלות תמריצים והטבות, בראשן הגדרת העיר כ-"אזור עדיפות לאומית א'", שמקנה הנחה משמעותית במס חברות ב-2015 ל-"מפעל מאושר", מענק הסתגלות לחברות העוברות לירושלים או מתרחבות בה, מענק למיזמי היי-טק ועוד. בנוסף, בשני המתחמים יש סביבת היי-טק מובהקת, כמו גם קרבה למוסדות שלטון וממשלה, מספר רב של נותני שירותים ונגישות תחבורתית מעורקי תנועה מרכזיים בעיר. רמת מחירי השכירות סבירה ויש קרבה למוסדות אקדמיים רבים ומובילים. בשנים הבאות צפויה הגישה לירושלים להשתפר משמעותית בזכות רכבת מהירה מתל אביב וכביש 1 משופר. ולא פחות חשוב – ציונות, תחושת שליחות ואווירה קסומה של עיר קדושה ועתיקה.

למה לא?
פקקים, פקקים ועוד פקקים, לתושבי העיר ולמגיעים מחוץ לה – בימים רגילים ובמיוחד באירועים מיוחדים כגון ביקורי אח"מים, הלוויות המוניות והפגנות שלעתים "מחייבות" יציאה מוקדמת מהעיר או מונעות גישה אליה. כמו כן, ההיצע של שטחי משרד גדולים להשכרה מיידית מצומצם וירושלים נמצאת אמנם בלב העם היהודי, אבל לא בלב המדינה. לא כולם אוהבים לעלות לירושלים.

סקירת האזור בוצעה בסיוע מחלקת המחקר של נת"מ שירותי נדל"ן ומיכאל ליבן, יועץ הנדל"ן של נת"מ לאזור ירושלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים