מבקר המדינה: "על הממשלה והארגונים להתאים עצמם לזירות האיומים החדשות – ובראשן הסייבר"

"המדינה צריכה להתכונן לסייבר גם בהיבט המתקפה וגם בהיבט המגננה", אמר השופט בדימוס יוסף שפירא ● לדבריו, "מילת המפתח של העידן הנוכחי היא חדשנות והמוטו שצריך להנחות ארגונים בתחום הוא: 'מתי בפעם האחרונה עשית משהו בפעם הראשונה?'"

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור

"חדשנות היא מילת המפתח של העידן שבו אנחנו נמצאים והיא צריכה להיות בכל עת ובכל מקום. אנחנו נכנסים לזירות חדשות – ובראשן זירת הסייבר. על הממשלה, כמו גם על כל ארגון וארגון במדינה, להתאים את עצמם לעידן החדש הזה", כך אמר מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.

המבקר היה אורח הכבוד בכנס המקצועי החצי שנתי של IIA ישראל – איגוד המבקרים הפנימיים. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום ובהנחיית רואי החשבון דורון רונן ודורון רוזנבלום, סגני נשיא IIA ישראל.

לדברי מבקר המדינה, "המוטו שצריך להנחות ארגונים בפעילותם בתחום החדשנות הוא: 'מתי בפעם האחרונה עשית משהו בפעם הראשונה?'. זה בא להסביר שנדרש להתחדש בכל יום, להגיע להישגים ולזרום עם רוח העידן החדש".

בראיון לאנשים ומחשבים חידד השופט שפירא את הצורך בהיערכות של המדינה לעידן הסייבר, "גם במתקפה וגם במגננה". לדבריו, "התייחסתי לכך בשני דו"חות שהונחו על שולחן הממשלה והכנסת בחודשים האחרונים".


צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

בדו"ח מאוקטובר האחרון מצא המבקר ליקויים בתוכניות ההמשכיות העסקית של בנק ישראל, משרד האוצר והרשות לניירות ערך. הוא קבע כי ההיערכות לשעת חירום נעשית כשיש מידע חלקי בלבד, אין חלוקת עבודה מסודרת בין הגופים והתוכניות הקיימות סותרות זו את זו.

המבקר התייחס לכך בדו"ח נוסף, שפורסם לפני שבועות אחדים, בו הוא התריע כי קיימים ליקויים באבטחת מבנה ממשל זמין ומערכות ה-IT שלו. "האבטחה אינה עולה בקנה אחד עם הדרישות, התקנים וההנחיות לפעילות ממשל זמין בכלל ולחדר המחשב בפרט", קבע. "יש לפעול לאלתר למזעור הסכנות הנשקפות לחיי אדם באתר הראשי, ובראשם עובדי ממשל זמין".

מבקר המדינה של מולדובה, ד"ר סרפין אורצ'אן, צילום: קובי קנטורהשופט שפירא סיכם בציינו כי "נושא הביקורת, ובתוכו הביקורת הפנימית, הוא מאוד חשוב. במדינות אירופה מעריכים מאוד את העבודה שאנחנו עושים בישראל ותופסים אותה כמדינה שמסוגלת לקבל ביקורת ולתקן ליקויים. הדו"חות שלנו מתורגמים – והעולם רואה זאת".

אורחו של מבקר המדינה הישראלי היה מבקר המדינה של מולדובה, ד"ר סרפין אורצ'אן, שהשתתף אף הוא באירוע. הוא ציין כי כרבע מיליון מהיהודים שחיו במינתו עלו ארצה ואמר ש-"מה שקורה בישראל חשוב מאוד למבקרים מבחוץ". לדבריו, נושא הביקורת לא היה מוסדר במדינתו באופן רשמי במשך שנים. "רק לפני שלוש שנים הועבר חוק המסדיר את הביקורת במדינה, לרבות הביקורת הפנימית, וזו מבוססת על תקנים בינלאומיים לתחום", אמר.

ד"ר אורצ'אן סיים באמרו כי במסגרת ביקורו בישראל נחתמו מזכרים לצורך העמקת שיתופי הפעולה של משרדי מבקרי המדינה בשתי המדינות, לטובת לימוד והפריה הדדית של צוותי הביקורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים