ח"כים התגייסו לקמפיין בפייסבוק: להעלות את שכר המינימום ל-30 שקלים לשעה

הקמפיין צובר תאוצה וזכה ללייקים ושיתופים רבים ● ח"כים מכל רחבי הקשת הפוליטית הצטלמו לפייסבוק כשהם אוחזים בשלט התומך בדרישה להעלאת השכר

קמפיין שסוחף את פייסבוק (Facebook) העברית באחרונה קורא להעלות את שכר המינימום במשק ל-30 שקלים לשעה. כמו קמפיינים רבים ברשתות החברתיות, הוא הולך ומתפשט משעה לשעה, וצבר עד כה לייקים ושיתופים רבים. כחלק ממנו הצטלמו והעלו את תמונותיהם לאינטרנט ח"כים רבים, מסיעות שונות של הבית, כשהם מחזיקים שלט ובו הדרישה להעלאת השכר, ואף נפתח לו עמוד ייעודי בפייסבוק.

הקמפיין מלווה הצעת חוק שיזם ח"כ דב חנין (חד"ש). בין הח"כים שהצטלמו ותמונותיהם מופצות ברשת ניתן למצוא את כל ששת הח"כים של מרצמירי רגב וגילה גמליאל מהליכוד, יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר האופוזיציה, ואראל מרגלית מהעבודה, אחמד טיבי מרע"ם-תע"ל והרב משה גפני מיהדות התורה.

ח"כ חנין כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "העלאת שכר המינימום ל-30 שקלים לשעה חיונית כדי להתמודד עם התופעה המתרחבת של המון עובדים עניים וכדי לצמצם את הפער החברתי המעמיק כאן. השכר הנמוך בישראל הוא בעיית הבעיות בתחום החברתי". הוא הוסיף כי "השכר הנמוך הוא תוצאה של החלשת ארגוני העובדים ב-20 השנים האחרונות. לא במקרה ארגון כוח לעובדים שם עכשיו את התביעה הזו במרכז דרישותיו. בכנס הקיץ של הכנסת אני מתכוון לקדם את הדרישה הזו".

חלק מהח"כים שהצטלמו לקמפיין. צילום: פייסבוק

היוזמה זוכה להתנגדותם של כלכלנים ובעלי עסקים, שטוענים כי קפיצה בשכר המינימום מ-23.12 שקלים לשעה, כפי שהוא כיום, ל-30 שקלים לשעה עלולה להוביל להתמוטטותם של עסקים קטנים ובינוניים ולסגירה של רבים מהם, ובכך בעצם לגרום לפיטורי עובדים. כלכלנים רבים טוענים שיש חלופות יעילות להעלאת שכר המינימום, למשל אכיפת החוק הקיים בנושא, צמצום מספר העובדים הזרים בישראל, שלדבריהם לוקחים מקומות עבודה לשכבות החלשות, צמצום מספר עובדי הקבלן ומס הכנסה שלילי. הם מציינים כי אם כבר מחליטים להעלות את שכר המינימום, יש לעשות זאת באופן הדרגתי.

יצוין כי בעוד שבישראל החל המאבק להעלאת שכר המינימום ל-30 שקלים לשעה, אזרחי שווייץ יכריעו ביום א' בשאלה האם הוא יעמוד שם על 86 שקלים לשעה. המדינה בה שכר המינימום הוא הגבוה ביותר בעולם נכון להיום, לפי דו"ח של ה-OECD, היא אוסטרליה, שם כל עובד משתכר לפחות סכום שווה ערך ל-51 שקלים לכל שעת עבודה. במקום השני נמצאת לוקסמבורג עם 47.6 שקלים. שכר המינימום כיום בישראל הוא פחות ממחצית מזה.

המאבק הנוכחי מצטרף לגל של קמפיינים שמציפים את הרשת בזמן האחרון, בהם הקמפיין שמובילה מישל אובמה, הגברת הראשונה של ארצות הברית, לשחרור הילדות החטופות בניגריה, והקמפיין למען שוויון זכויות לקהילת הלהט"ב. עתה נותר לראות מה יעלה בגורל המאבק הנוכחי – האם הוא יישא פרי או יתאדה ויישכח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים