51% מהיזמים הישראליים: משקיעים פרטיים יהיו השנה מקור המימון העיקרי של סטארט-אפים

סקר שערכה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' מעיד על ירידת קרנן של קרנות ההון-סיכון ומגלה שליותר ממחצית מהיזמים אין אסטרטגיית אקזיט

51% מיזמי ההיי-טק הישראליים צופים שהמשקיעים הפרטיים יהיו מקור המימון העיקרי של סטארט-אפים ב-2014 – כך עולה מסקר שערכה מחלקת ההיי-טק ומדעי החיים של פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel. לעומת זאת, רק 19% מהיזמים מעריכים שעיקר המימון יבוא לסטארט-אפים בשנה הבאה מקרנות הון-סיכון. 11% השיבו שמרבית הכספים יגיעו ממימון המונים, שיעור דומה – מהמענקים של המדען הראשי ומקרנות דו-לאומיות, ו-8% חוזים שהסטארט-אפים יסתמכו ב-2014 בעיקר על מימון עצמי.

נתון נוסף בסקר מגלה כי שיעור היזמים הישראלים המעדיפים לגייס כסף מקרן הון-סיכון זרה גבוה בערך פי שניים מאלה המעדיפים קרן הון-סיכון ישראלית – 30% לעומת 16% בלבד. 38% ציינו שאין להם העדפה ו-16% כלל לא מעוניינים לקבל השקעה מקרן הון-סיכון.

32% מאמינים שהשנה יהיה לסטארט-אפים קשה יותר לגייס הון לעומת 2013. עם זאת, 58% מאמינים שרמת הקושי לא תשתנה ו-10% אף מאמינים ש-2014 תהיה קלה יותר מבחינה זו.

רוב היזמים מאמינים שמרבית ההשקעות החדשות יועברו השנה לחברות הזנק בשלב ה-Seed – כ-11% – או בשלב מוקדם  (Early stage) – כ-45%. יותר משליש – 36% – צופים שעיקר ההשקעות יופנו לחברות בשלבי ביניים (Mid-stage) ורק 8% – לחברות בשלב מאוחר (Late stage).

הסקר עסק גם בשאלת התכנון האסטרטגי בקרב חברות סטארט-אפ. 51% מודים שאין להם אסטרטגיית אקזיט, 41% מסתמכים על מכירת החברה או מיזוגה ו-8% מתבססים על הנפקה עתידית בנאסדא"ק.

רו"ח אילנית הלפרין, מנהלת מחלקת היי-טק ומדעי החיים בפאהן קנה ושות' Grant Thornton Israelשאלה נוספת עוסקת במספר הבקשות למענקים מהמדען הראשי. רוב גדול של היזמים – 73% – סבור שהוא יגדל השנה לעומת בשנה שעברה, 19% סבורים שהוא לא ישתנה ו-8% בלבד מעריכים שהוא יקטן.

אירופה או אמריקה?
נושא אחר שעלה הוא לאן פונות החברות. רבים מדברים בימים אלה על שווקי המזרח המתעוררים, אבל ההגמוניה בקרב היזמים הישראליים היא עדיין בארצות הברית: 58% מהחברות שלהם פונות אליה לעומת 26% (פחות מחצי) לאירופה ו-8% בלבד לאסיה. 38% מהיזמים מתכוונים לפנות לתוכנית המענקים של האיחוד האירופי, Horizon 2020, כרבע – 24% – לא יעשו זאת ו-38% אינם יודעים. 30% מהיזמים מאמינים שלחברות ישראליות יש סיכוי סביר לזכות במענק במסגרת תוכנית זו בעוד 22% סבורים שמדובר בסיכוי קטן.

"העובדה שליותר ממחצית מהיזמים אין אסטרטגיית אקזיט מדגישה את הצורך של יזמים ישראליים לשפר את יכולתם לראות את התפתחות הסטארט-אפים לטווח הארוך ביותר האפשרי, ולהיערך אסטרטגית בהתאם", אמרה רו"ח אילנית הלפרין, מנהלת מחלקת היי-טק ומדעי החיים בפאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel.

היא ציינה כי "תוצאות הסקר מצביעות על כך שהיזמים הישראליים מציאותיים למדי במאבק ההישרדות שלהם. הם מבינים שההון הפנוי להשקעה נמצא אצל משקיעים פרטיים ואף בקרב מקורות חדשים יחסית דוגמת מימון המונים. בשל מורכבות סביבת המימון, יזמים צריכים לגייס הון רב לצורך מימוש תכניות צמיחה ארוכות טווח. זו רק אחת הסיבות לכך שעליהם לייחס חשיבות גדולה מאי פעם לקבלת תמריצים ומענקים ממקורות כגון המדען הראשי בישראל ותוכנית Horizon 2020 באירופה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים