ויקיפדיה העברית מציינת 10 שנים של פעילות – עם קרוב ל-150 אלף ערכים

מתמטיקה, הערך הראשון בגרסה העברית של האנציקלופדיה החופשית, הועלה בדיוק היום (ג') לפני 10 שנים ● מדי חודש נצפים בה 47.5 מיליון דפים ולפי ועדת המדרוג לאינטרנט, ויקיפדיה היא האתר הרביעי הבינלאומי הנצפה ביותר בישראל, עם 2.1 מיליון גולשים בפועל ● הערך הפופולרי ביותר בוויקיפדיה העברית הוא ישראל ומיד אחריו - ארצות הברית

הגרסה העברית של ויקיפדיה (Wikipedia) חוגגת היום (ג') עשור של פעילות – שנתיים לאחר האחות הבכורה, האנציקלופדיה המקוונת באנגלית. בדיוק היום לפני 10 שנים, יום לאחר שנציג קרן ויקימדיה (Wikimedia) יצר את הגרסה העברית של האנציקלופדיה החופשית, לבקשת מספר מתנדבים, העלה הגולש רותם דן את הערך הראשון בה – מתמטיקה.

כיום מגיע מספר הערכים העבריים בוויקיפדיה ל-148,074, עם קצב גידול ממוצע של 35 ערכים ביום. כ-760 עורכים פעילים לוקחים בה מדי חודש חלק בעדכון וכתיבת התוכן. לרגל האירוע יחליף לוגו מיוחד שבחרו חברי קהילת ויקיפדיה העברית במשך השבוע הקרוב את הלוגו הקבוע של האתר.

ויקיפדיה העברית מוגדרת כגרסה האיכותית השנייה של האנציקלופדיה החופשית – אחרי זו האנגלית. יצוין שלא מדובר בדירוג אקדמי, אלא בחישוב מתמטי המבוסס על מספר הערכים, כמות העריכות והדיון סביבם. מדי חודש נצפים בה 47.5 מיליון דפים ולפי ועדת המדרוג לאינטרנט, ויקיפדיה היא האתר הרביעי הבינלאומי הנצפה ביותר בישראל, עם 2.1 מיליון גולשים בפועל. דוד שי הוא האדם שערך את מספר הערכים הרב ביותר בוויקיפדיה העברית (192,937 עריכות) ודרור לין כתב את הכי הרבה ערכים חדשים (4,818).

הערך הנצפה ביותר בוויקיפדיה העברית בארבע השנים האחרונות הוא ישראל ואחריו, לפי סדר רץ: ארצות הברית, פייסבוק, דוד בן גוריון, יצחק רבין, ירושלים, ויקיפדיה, בנימין זאב הרצל, פסח ומנחם בגין, שסוגר את העשירייה הראשונה. במקום ה-11 נמצא הערך ניו-יורק ולאחר מכן מלחמת ששת הימים, כדור הארץ, תל אביב-יפו, חנוכה, קורבן (יהדות), בנימין נתניהו, מלחמת העולם השנייה, ג'סטין ביבר וצרפת – ערך שהגיע למקום ה-20.

לקראת חגיגות העשור נערך בחודש שעבר סקר בקרב העורכים בוויקיפדיה העברית. עלה ממנו ש-77% מהכותבים באתר הם גברים ו-23% בלבד – נשים. 14% מהעורכים הם בני 15 ומטה ו-5% – מעל גיל 60. רובם של העורכים הוא מקבוצת הגיל 26-30 (18%), ולאחר מכן 21-25 (17%) ו-31-35 (13%). מספר הרווקים מבין עורכי ויקיפדיה העברית עולה בהרבה על זה של הנשואים – 57% מול 34%. יותר ממחצית – 57% – מחזיקים בתואר ראשון או שני ו-3% בתואר שלישי. 34% מהעורכים העידו, כי הם עובדים בעיקר על ערכים קיימים, בעוד שרק 29% מתמקדים בכתיבת ערכים חדשים. 11% מתמקדים בהוספת מקורות לערכים, 9% בהוספת תמונות ו-10% מבצעים ניטור שוטף של הפעילות והעריכות – הן של משתמשים חדשים והן של ויקיפדים פעילים.

ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, אמר ש-"ויקיפדיה העברית היא אחת האיכותיות ביותר מבין 280 הוויקיפדיות הפועלות כיום. קהילת המתנדבים והעורכים בישראל היא ללא ספק מקור גאווה לתנועה הבינלאומית שלנו".

איציק אדרי, יושב ראש ויקימדיה ישראל, הציע "להיזכר איך נראה האינטרנט לדוברי עברית לפני 10 שנים. הוא כלל תוכן דל, בעיקר חדשותי. כדי לחפש משהו היית צריך לשנות שפה לאנגלית". לדבריו, "כל אחד מהמתנדבים בוויקיפדיה העברית בעשור האחרון יכול לזקוף לעצמו את התרומה האישית שלו ואת תרומתה הכוללת של ויקיפדיה לשפה ולידע בעברית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים