איך עושים כסף מפיתוח אפליקציות?

מדי חודש עולות לאוויר כ-27 אלף אפליקציות חדשות לאנדרואיד והגולשים מורידים 1.5 מיליארד אפליקציות באמצעות מערכת הפעלה זו ● רובן חינמיות ולא מניבות למפתח אפילו דולר אחד ● במפגש של פורום אפליקציות מובייל באוניברסיטת תל אביב דנו בשאלה כיצד בכל זאת ניתן להרוויח מהן

מדי חודש עולות לאוויר 27 אלף אפליקציות חדשים לאנדרואיד (Android) – קרי: קרוב ל-1,000 ביום – והגולשים מורידים 1.5 מיליארד אפליקציות באמצעות מערכת הפעלה זו. הנתונים הללו, כמו גם השאלה איך עושים מהם כסף, עלו במפגש של פורום אפליקציות מובייל, שפועל במסגרת ארגון הבוגרים של הפקולטה לניהול על שם רקנאטי באוניברסיטת תל אביב. נושא הכנס היה ניהול הרווח בעולם אפליקציות המובייל, המוכר כמונטירזציה של האפליקציות.

בין הדוברים בכנס היה רן אבידן, מנהל טכנולוגי ראשי של חברת StartAPP, שמסייעת למפתחים להפיץ את האפליקציות על פלטפורמות ווביות ולהניב להם ערך כספי. לדבריו, "אנדרואיד מכילה כיום את מרבית האפליקציות". הוא אמר ש-"האתגר בייצור הערך הכספי בולט לאור הגידול העצום באפליקציות המפותחות מדי יום. כיום, 90% מהמפתחים מייצרים אפליקציות חינמיות, כי הם יודעים שהגולשים לא אוהבים לשלם, בלשון המעטה, וגם אם הם נתקלים באפליקציה שדורשת תשלום, הם ימצאו מהר מאוד חלופות חינמיות".

"האפליקציות שניתן לגבות מהן כסף הן בעיקר של משחקים, מותגים ידועים, כאלה המצויות בקצה העליון, אפליקציות שמייצרות שירותים מיוחדים שיש להם ביקוש וכדומה", הוסיף.

אבידן הציג מספר שיטות שמאפשרות לייצר הכנסה מאפליקציות, אם כי הדגיש שאין בכך ביטחון מוחלט ושההכנסות מושגות רק אם יודעים לייצר את התמהיל הנכון, מבלי להרגיז או להבריח את הגולשים.

אחת השיטות היא שיטת הבאנרים. "היתרון של שיטה זו הוא שהיא מוטמעת ומפוזרת באתרים רבים, ברשתות תקשורת ובאתרים פופולריים", אמר. "למעשה, היא השיטה הפופולרית ביותר. היא גורמת להגדלת הרייטינג ומגדילה את מספרי ההקלקות והלייקים". עם זאת, הוא הזהיר ש-"יש לה לא מעט מגרעות. החסרון המרכזי הוא שהיישום של האפליקציה דרך באנרים הוא איטי ונדיר, כלומר – גולשים מורידים את האפליקציה אבל משתמשים בה בתדירות נמוכה. לכן, צריך לדעת היכן למקם את הבאנרים וכיצד לתזמן אותם".

שיטה נוספת היא שיטת הפרימיום. "מדובר במודל עסקי המעניק ללקוחות חלק מהשירותים של האפליקציה בחינם ומשלב מסוים מתחילים לגבות כסף", אמר אבידן. "היתרונות בשיטה הזו ברורים, אבל גם כאן חשוב לדעת את המגבלות. חלק מהגולשים לא ימשיכו אחרי התקופה החינמית, כי הם לא ירצו לשלם, אחרים יביעו את זעמם ולא יורידו בכלל אפליקציות מסוג זה ובכלל, תמיד ניתן למצוא חלופות חינמיות גם לאפליקציות האלה. עם זאת, השיטה הזו טובה לאפליקציות שנדרשות על ידי משתמשים לצרכים שונים והם לא יכולים בלעדיהן. בדומה לבאנרים, יש לדעת כיצד להשתמש גם בשיטה הזאת בצורה שכלתנית".

צבי קופץ, סטודנט בתוכנית ה-MBA בפקולטה ומנכ"ל משותף בחברת Applicassa. צילום: אסף שילה, ישראל סאןאבידן דיבר בנוסף על הפרסום בסלולר. לדבריו, "מדובר במדיה מאוד פופולרית, אם כי יש לשים לב שהיא עדיין בראשית דרכה. היתרון הגדול שלה הוא שהיא מאפשרת קבלת ערכי CPM גבוהים יחסית. כך נוצרת קהילה של משתמשים שמחויבת לאפליקציה וחוזרת אליה בכל פעם". עוד הוא אמר, כי "הפרסום בשיטה זו נראה בתוך הצגים ובשטחים בהם נמצאת האפליקציה. הרבה פעמים מדובר בדף הראשון שהמשתמש רואה כשהוא פותח את האפליקציה, לפני שהוא מופנה אליה. השיטה הזו מתאימה בעיקר לאפליקציות זמן אמת".

מוניטוריזציה של האפליקציה
"כדי לייצר כסף מהאפליקציה עליך להכיר את המוצר שלך ולהתאים אותו לפלטפורמה", אמר אבידן. "יש לחשוב על מונטריזציה של האפליקציה כבר מרגע התכנון. על המפתח לבצע תהליכים שיובילו אותו בסופו של דבר לתהליך עסקי".

הוא הציע למשתתפים: "תעשו שופינג, בדקו את כל החלופות ותתייעצו עם מומחים לפני שאתם מחליטים על מודל זה או אחר".

בהמשך דיבר צבי קופץ, סטודנט בתוכנית ה-MBA בפקולטה ומנכ"ל משותף בחברת Applicassa. הוא ציין שעל פי מחקרים עדכניים, הצפי הוא שבשנים הבאות, 77% מסך כל ההכנסות מאפליקציות יהיו ממודל הפרימיום ורק 18% – מפרסום. לדבריו, היקף שוק זה נאמד ב-2012 ב-8.7 מליארד דולרים.

את הכנס פתחה איריס גינזבורג, ראש התוכנית לניהול טכנולוגיה, חדשנות ויזמות בפקולטה. הכנס, שבו לקחו חלק 200 בוגרי הפקולטה, נחתם בסדנה שהעביר גולדי ג'יף, מייסד משותף של חברת Play Shark.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים