תוכן שיווקי

כך אנליטיקה מרחבית עוזרת לחברות ריטייל להתמודד עם מצבי חירום

20/12/2023 11:13
יפית בן חיים, סמנכ"לית ייעוץ ואנליטיקה ב-Points Location Intelligence.

 

יפית בן חיים

 

בישראל, אנו חיים תחת איום מתמיד של עימותים צבאיים. מצב זה מציב אתגרים משמעותיים לחברות ריטייל, שצריכות להיות ערוכות להתמודדות עם שיבושים עסקיים, פגיעה בנכסים ומחסור באספקה.

אנליטיקה מרחבית הינה כלי רב עוצמה, העוזר לחברות ריטייל להתמודד עם מצבי חירום. היא מאפשרת לחברות לקבל החלטות מושכלות על בסיס מידע מרחבי, כגון מיקום הלקוחות, הנכסים והספקים בשילוב עם נתונים חיצוניים, כדוגמת אזורי התרעה של פיקוד העורף ונתונים דמוגרפיים.

אנליטיקה מרחבית מאפשרת לנו לחבר את הדאטה הפנימית של הארגון (לקוחות, סניפים, עובדים) עם דאטה חיצונית של פריסת התחרות, נתונים דמוגרפיים על האוכלוסייה, צפי אכלוס עתידי ברמת השכונה ועוד.

באנליטיקה המרחבית יוצרים את החיבור של הנתונים הפנימיים השייכים לארגון עם הנתונים החיצוניים ויוצרים פרמטרים חדשים לניתוח. לדוגמה: נתח שוק, ממוצע פדיון למשק בית, מגמות על ציר הזמן ועוד, וכל זאת בראייה המרחבית ברמת השכונה.

אנליטיקה מרחבית יכולה לשמש למגוון מטרות, כגון זיהוי מגמות, התאמת מוצרים ושירותים לצרכים של לקוחות וקבלת החלטות אסטרטגיות.

אנליטיקה מרחבית משמשת את חברות הריטייל בשוטף למטרות הבאות:

  • סינוף: זיהוי אזורים בעלי פוטנציאל צמיחה עבור פריסת סניפים חדשים, התאמה של תמהיל החנויות לצרכים של האוכלוסייה, זיהוי קניבליזם בין סניפי הרשת וזיהוי אזורים ללא נוכחות הרשת.
  • שיווק: התאמה של מסרים שיווקיים לצרכים של לקוחות באזורים שונים, סגמנטציה דמוגרפית של לקוחות הרשת, טרגוט לקוחות להעמקת מכירות, מימוש פוטנציאל ברמת השכונה ועוד.
  • תפעול: ניהול יעיל של מערך ההפצה, שילוב מערכי אונליין ואופליין, ניהול מלאי אפקטיבי על בסיס חיזוי ביקושים ברמת החנות.
ויזואליזציה של ניתוחים מרחביים מתקדמים.

ויזואליזציה של ניתוחים מרחביים מתקדמים. צילום: Points Location Intelligence

מספר ימים לאחר פרוץ הלחימה בדרום, הפיצה פוינטס ללקוחותיה את אזורי ההתרעה של פיקוד העורף וחישובי מרחק מכל שכונה לגבול הדרומי והצפוני. בעזרת נתונים אלו הארגונים קיבלו החלטות בכמה ערוצים:

בהיבט הסינופי – בוצע זיהוי מיידי של כלל נכסי הארגון בקרבת קווי העימות – סניפים, נכסים, עובדים. כתוצאה מכך ניתן היה לחדד הנחיות לסניפים בהתאם למיקום ולאפשר תפעול הסניפים גם בהיבט העובדים שפונו מאזור מגוריהם.

בהיבט השיווקי – בוצעה פנייה ישירה, אישית ומותאמת ללקוחות המתגוררים בקווי העימות. בנוסף, ניתן היה לבצע התאמה של מגוון השירותים בהתאם לצורכי הלקוחות לפי המרחק מהגבולות בדרום ובצפון וברמת השכונה.

גם בהיבט של ניהול סיכונים והתכוננות ל-2024, שילוב נתוני הארגון עם נתונים חיצוניים מאפשר לבצע תרחישים של ניהול סיכונים לאיבוד הכנסה.

ולמי שאין תשתית מרחבית מוכנה?

עד לפני כמה שנים, כל הניתוחים המרחביים נעשו על כלי GIS מקצועיים, אך בשנים האחרונות כלי BI, כדוגמת Qlik, Tableau ו-Power BI, הטמיעו יכולות מובנות של אנליטיקה מרחבית, המאפשרות, ויזואליזציה גיאוגרפית וביצוע של ניתוחים מרחביים מתקדמים. השינוי שחל מאפשר לכל ארגון לעשות שימוש בטכנולוגיה הקיימת אצלו, תוך שילוב של דאטה מרחבית חיצונית ומתודולוגיה לניתוח מרחבי על מנת לתת את המענה לצרכים השונים של הארגון בשוטף וגם בזמן מלחמה.

 

הכותבת היא סמנכ"לית ייעוץ ואנליטיקה ב-Points Location Intelligence.

אירועים קרובים