האם פותחה האפליקציה שתציל את ילדכם מבריונות ואלימות ברשת?

בוסקו היא אפליקציה שיודעת לספר להורים מביניכם איפה הילד שלהם, האם הוא נמצא בסכנה ולמה המצב רוח שלו נפגע באופן פתאומי ● המטרה היא למנוע מקרי בריונות ברשת ועבירות מין ● ומה עם הפרטיות?

בינה מלאכותית למלחמה בבריונות ובעבירות נגד ילדים ובני נוער.

הפרשות של נערות שנאנסות באכזריות על ידי צעירים בעקבות קשר שנוצר באינסטגרם וסיפור התאבדותו של הנער בן ה-13 מרעננה עקב חרם שעשו עליו "חבריו" לבית הספר מצטרפים למספר הולך וגדל, למרבה הצער, של מקרי בריונות ואלימות ברשתות החברתיות – שם שוהים חלק גדול מאוד מהילדים ובני הנוער במשך שעות בכל יום.

באשר לעבירות מין, רוב המקרים מתחילים מתקשורת "תמימה", שמתחילה בין הילדים ובני הנוער לבין אותם עברייני רשת, שלוכדים אותם, משכנעים אותם להגיע לפגישה פיזית – ושם מממשים את זממם.

האתגר של ההורים הוא קשה, כמעט בלתי אפשרי: לעקוב אחרי הילדים כל היום, לדעת שהם לא נתונים בסכנה ואם כבר זה קורה – להציל אותם רגע לפני האסון. עם האתגר הזה מתמודדת אפליקציית ההורים בוסקו, שפותחה ב-2016 על ידי היזם ואיש ההיי-טק הוותיק ינון לנדנברג. הייחודיות שלה הוא שהאפליקציה מופעלת על ידי בינה מלאכותית עם יכולות מתקדמת, שיודעות לנטר את הפעילות של הילד בסמארטפון שבאמצעותו הוא פעיל במדיות החברתיות השונות, לרבות התכתבויות בווטסאפ.

ינון לנדברג, האיש שמאחורי בוסקו.

ינון לנדנברג, האיש שמאחורי בוסקו. צילום: פרטי

"אחת הסיבות שבגללן יצאנו לדרך היא כי הבנו שכדי להתמודד עם מקרי האלימות ברשת כלפי ילדינו עלינו קודם כל להדק את התקשורת איתם ולדעת מה קורה איתם, תוך שקיפות מלאה כלפיהם. חסימת טלפונים וענישה אינן הדרך", אמר לנדנברג. הוא ציין כי "הדאגות שלנו, כהורים לילדים, שונות מאלה שהיו להורים שלנו כשאנחנו היינו ילדים. המציאות השתנתה. אז ההורים סמכו עלינו ואילו כיום, הסכנות כל כך גדולות ורבות, עד כדי כך שהן לא מותירות להורים ברירה אלא להתערב, לדעת מראש האם הילד בסכנה ואיך אפשר להציל ולהוציא אותו ממנה".

איך זה עובד?
"הטכנולוגיה שפיתחנו מבוססת על לימוד ואיסוף נתוני הפעילות של הילד ברשתות החברתיות. אנחנו בונים לו פרופיל התנהגותי, שעל פיו המערכת עוקבת אחריו.

הבינה המלאכותית משלבת ומנתחת את הנתונים, ויודעת לזהות חריגות בדפוסי ההתנהגות של הילד, ולהתריע אם הוא נמצא במקום או באזור שהוא לא אמור להיות בו, או שבמקום הזה יש סכנות. בנוסף, היא מייצרת תובנות להורים מבלי לחשוף תוכן שיחות או נתונים רגישים אחרים".

אפליקציית בוסקו. צילום: באדיבות החברה

מה עושה האלגוריתם שהמערכת מבוססת עליו?
"זהו אלגוריתם מתקדם, שמתחשב בהבדלים בתרבות, גיל, מגדר ותכונות ההתנהגות הייחודיות של כל ילד, כדי לנתח טוב יותר כל ילד בנפרד. רמות הרגישות והתחכום הן גבוהות ביותר ולמשל, האפליקציה יודעות למשל לזהות מצב רוח ירוד של הילד באופן לא מוסבר, פחד ממשהו שלא ברור וכדומה – נניח כתוצאה משיחות שיימינג".

עלולה להיווצר כאן פגיעה, ואף חמורה, בפרטיות של הילד.
"חלילה. חשוב מאוד להבהיר שהאפליקציה שלנו לא פוגעת בכל צורה שהיא בפרטיות הילד, וההורים לא נחשפים לכל נתון אישי שהוא שהילד לא רוצה לחשוף. אנחנו רק מנתחים את הנתונים, שולחים את הניתוח להורים ואחר כך מוחקים אותו. ההורים מקבלים התרעה רק אם יש סכנה".

בגלל רגישות הנושא, והדגש שבוסקו שמה על הגנה על הפרטיות ועל הילדים, החברה השקיעה משאבים רבים באבטחת מידע. "השרתים ומסדי הנתונים שלנו מוגנים בהצפנה ברמת SSL, ואנחנו לא אוספים כל מידע שיכול לחבר בין נתון אישי לילד מסוים", אמר לנדנברג. "כל פיסת נתונים מוצפנת באופן מיוחד, ואנחנו לא חולקים אותם עם כל גורם חיצוני שהוא, בכל רמה שהיא".

בבוסקו לא יודעים לספר על מקרה ספציפי שבו המערכת הצילה ילד מבריונות, משום שכאמור, החברה לא עוקבת אחרי המידע שמנוטר. עם זאת, יש הורים ששולחים לחברה מכתבי תודה. כך, לדוגמה: מ.ב., אבא לשלושה, כתב ש-"זה כמו לעשות ביטוח נגד בריונות סייבר"; נ.י., אימא לשניים, ציינה ש-"מעקב המיקום של בוסקו ממש הציל את חייה של בתי. שיתפתי את מיקומה עם המשטרה, שאספה אותה מחוסרת הכרה ביער סמוך"; וא.ג., גם היא אימא לשניים, שקבעה ש-"כל הורה בעולם צריך את בוסקו בטלפון של הילד שלו!". אלה הן רק דוגמאות בודדות.

העלות של האפליקציה היא כחמישה דולר לחודש, כאשר בהתקנה אחת ההורה יכול לעקוב אחרי כל הילדים שלו – בין אם זה ילד אחד או יותר. היישומון פותח בעזרת פנסוניק, עם מימון של ממשלת סינגפור והמדען הראשי בישראל, וכיום יש לו מיליון משתמשים במדינות שונות בעולם.

לנדנברג השתתף בחודש שעבר בכנס של מנהלים מישראל, שהוזמנו על ידי ממשלת אלבניה כדי לבחון השקעות במדינה הבלקנית. במהלך הכנס בוסקו סיכמה עם עיריית טיראנה, בירת אלבניה, שהאפליקציה תסופק להורים בעיר, במימון ציבורי.

ומה בישראל? למרות המקרים הרבים של בריונות ועבריינות מין ברשת שקרו במדינה, המודעות של ההורים לאפליקציה של בוסקו עדיין קטנה. "למרבה הצער", אמר לנדנברג, "אחרי כל סיפור טראגי שמתפרסם בתקשורת אנחנו רואים עלייה בהתעניינות. אלא שגם כללית, המודעות לאפליקציה נמצאת במגמת עלייה".

לנדנברג הוא יזם ואיש היי-טק, ודמות מוכרת בתעשייה. כך, למשל, ב-1999 הוא ייסד את סוכנות הפרסום האינטראקטיבית הראשונה בישראל, אידיאולוג'יק, והוביל קמפיינים דיגיטליים רבים. את בוסקו הוא רואה לא רק כמיזם עסקי, אלא גם כשליחות. "פיתחנו אותה כי הרגשנו שיש צורך להחזיר להורים את ההגה להובלת החיים הדיגיטליים שלהם ושל ילדיהם. באמצעות בוסקו הם יכולים לדעת מה קורה עם הילד שלהם בכל רגע נתון, להציל אותו מסכנות ובכך גם לחזק את האמון שיש להם אתו – שזה הנדבך החשוב ביותר", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים