האיש שיכול להציל את סלקום

לאבי גבאי, המנכ"ל החדש של סלקום, צפויות כמה שנים של עבודה קשה כדי להחזיר אותה לדרך המלך, ונראה שהוא האיש המתאים למשימה ● המהלכים שלו בשש שנותיו כמנכ"ל בזק מדברים בעד עצמם

מכרז של עיריית רמת גן. סלקום

יש שהופתעו מנכונותו של אבי גבאי לכהן כמנכ"ל סלקום, לאחר שהיה כשש שנים מנכ"ל קבוצת התקשורת בזק, שהיא הגדולה ביותר בישראל, בהתחשב בחברות הבנות שלה ובהיקפי פעילותה. אבל שיקוליו של גבאי שמורים בינתיים עמו, וייתכן כי מה שהניע אותו הוא האתגר שבהצלת סלקום, לצד מרחב פעולה יחסית נוח תחת היו"ר, עמי אראל, שמאמין בגבאי מזה שנים. כשהיה מנכ"ל בזק, הביא אראל את גבאי ממשרד האוצר ושכנע אותו לכהן כעוזרו ואף קידם אותו בקבוצה, ומאוחר יותר מונה גבאי למנכ"ל בזק בינלאומי ולמנכ"ל בזק.

מבחינת סלקום, גבאי הוא באמת האדם הנכון ובזמן הנכון, כפי שציין אראל עם מינויו של גבאי. אם היו חששות לגבי בחירתו, הם נגעו דווקא לקריירה הפוליטית של גבאי כיו"ר מפלגת העבודה, והועלה החשש שמפלגת הליכוד, כמפלגת שלטון, תציב בפניו קשיים פוליטיים בהתנהלות החברה מול הממשלה. אבל נראה כי היתרונות גברו על החשש הזה.

לסלקום צפויות כמה שנים קשות כדי להתמודד עם המשבר שבו היא נתונה. היא מתמודדת עם ירידה תלולה בהכנסות מזה כמה וכמה רבעונים, ועם חוב של 2.2 מיליארד שקלים הרובץ עליה, ובמסגרת תוכנית ההבראה שהחליטה עליה, היא אמורה לצמצם 150 מיליון שקלים בהוצאותיה השנתיות, להפחית בהיקף ההשקעות ולפטר 600-700 עובדים.

המשימות האלה לא יהיו קלות בשוק כה תחרותי כמו שוק התקשורת והסלולר, לאור ההשקעות הרבות שיידרשו מחברות התקשורת על רקע הכניסה העולמית לפריסת תשתיות דור 5. גבאי יצטרך לעשות תעדופים מכריעים בתחומים שבהם סלקום תשקיע בשנים הקרובות.

למרות פתיחת התחרות – גבאי הביא להגדלת הרווח של בזק

אבל דווקא כאן, לגבאי יש ניסיון חיובי: בתקופת כהונתו כמנכ"ל בזק התמודדה החברה עם שינוי ברגולציה, אשר פתחה לתחרות את שוק הטלפוניה בישראל, שנשלט עד אז כמעט לחלוטין על ידי בזק. אל מול אתגרים אלה הצליח גבאי למנוע פגיעה ברווחיות החברה ואף הביא להגדלתה, בין היתר באמצעות ביצוע תוכנית התייעלות דרמטית, שבמסגרתה פוטרו אלפי עובדים, והוא ביצע אותה בשיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים ובתנאי פרישה טובים יחסית לעובדים העוזבים. כמו כן, הצליח גבאי לקיים תרבות ארגונית שעודדה שיח פנימי, יחסי עבודה תקינים עם עובדי החברה ונציגיהם ותיאום עמדות מוצלח מול קובעי האסדרה במשרדי הממשלה. בנוסף, הוביל גבאי כמנכ"ל בזק מהלך משמעותי נוסף, של הקמת רשת הסיבים האופטיים NGN-פייבר בעלות של מיליארדי שקלים, לצד קידום החברה לשיעורי רווחיות מהגבוהים ביותר במשק ובעולם כולו בחברות מתחומה.

המשימה הראשונה שלו תהיה בוודאי סיום המשא ומתן מול ועד העובדים בנוגע לפיטורים. למזלו, ההסכם הכללי עם העובדים נחתם כבר לפני חצי שנה.

בנוסף, נשמעו בשוק הערכות על כך שסלקום (ובעליה, אדוארדו אלשטיין) שוקלת מיזוג עם חברת סלולר אחרת. יש היבטים רבים לסוגיה הזאת, שנוגעים לקשריו של גבאי עם בכירים בחברות אחרות וליכולתו לעבוד מולם במקרה של מיזוג. אבל לנו נראה, כי עניינים אלה לא היו חלק משיקוליו של גבאי. גם לא נזכיר כאן את חבילת השכר וההטבות שהוא כנראה יקבל, כי להערכתנו לא זה מה שגרם לו לקבל עליו את התפקיד. כבולדוזר – מה שמעניין אותו הוא הוצאת סלקום מן הבוץ הסמיך שבו היא שקועה, וכנראה הוא מאמין שיצליח בכך.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמוליק

    האיש שיקבור את סלקום, בדויק כמו שעשה עם מפלגת העבודה,משרד איכות הסביבה ובזק, בן אדם 0 ביחסי אנוש ובניהול, 0מאלני

אירועים קרובים