המחשב הנייד החדש של אסוס: הרבה יותר מסך ומקלדת

המחשב מדגם ASUS ExpertBook B5 OLED B5602CVA מציע משהו שאפשר שהיצרניות נוטות לכיוונו באחרונה, החלפת הניסיונות ליצור מחשבים ניידים קלים מאוד ברעיון שהתצוגה ומשטח ההקלדה חשובים יותר

מסך גדול ומשטח ההקלדה - בהתאם. ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס.

אחד הדברים המעניינים שמדברים עליהם במעבר מדור לדור בשוק המעבדים הוא שתי השוואות מוגדרות שאוהבים לבצע: הפרש הביצועים בין שני מעבדים בגובה מוגדר של TDP, ומצד שני, עבור אותם ביצועים מוגדר מהי ההפחתה בצריכת האנרגיה.

מה זה קשור לשוק הניידים? בחודשים האחרונים אני מתחיל להיתקל במגמה מעניינת שדומה במשהו לכתוב בפסקה הקודמת. טוב, אולי עדיין קשה לקרוא לזה מגמה, אבל יש כבר כמה מחשבים בשוק בהם ניכר שהיצרניות בודקות באופן מעשי את האפשרות שבמקום לשמור על גודל המסך ולנסות להוריד את המשקל, לשמור על המשקל, אבל להציע יותר הרבה יותר מסך – וכפועל יוצא גם יותר מקום למקלדת ולמשטח שליטה.

מזכיר את מהלכיהן של יצרניות המעבדים? מבחינתי כן, ואני די מחבב את התופעה הזו. כאמור – אני עדיין מהסס לקרוא לזה מגמה, אך נתקלתי בתופעה לראשונה בתחילת יולי האחרון, עת סקרתי את ה-Swift Edge 16 של אייסר. עכשיו זה התור של ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס, שמציג בדיוק את אותה גישה: משקל של מחשב 14 אינץ' מהשורה, אבל עם מסך הרבה יותר גדול.

הרבה מקלדת. ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס.

הרבה מקלדת. ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס. צילום: יח"צ

אז מה מציע ה-ExpertBook B5?

המחשב החדש הזה הוא מהסדרה העסקית של אסוס. לחברה לקח שנים רבות להיכנס לשוק הניידים שמוגדרים כעסקיים, כשעד אותה החלטה היא הסתפקה בסדרות צרכניות שהמחשבים המובילים בהן צוינו כמתאימים גם לשימושים של אנשי עסקים.

הכניסה של המותג ExpertBook אולי הייתה איטית משהו, אבל בשנה האחרונה הקצב מתגבר, ואסוס, כחברה שהוכיחה יותר מפעם אחת בעבר שהיא לא מפחדת להתנסות, הביאה כחלק מזה גם את המחשב הזה שאני סוקר כעת.

הוא מציע מסך 16 אינץ' שאינו תומך מגע, עם פאנל OLED וצבעים מרהיבי עין – תצוגת ה-OLED בניידים של אסוס היא אחת הנקודות החזקות שלה – ברזולוציה גבוהה של 3840×2400 פיקסלים, שמציעה יחס היבט של 16:10 ומספקת יופי של סביבה לצפות גם בסרטים ובמדיה אחרת, בזמן שנמצאים בהפסקה במסע כזה או אחר מטעם העבודה.

מתחת יש, כאמור, משטח שליטה שהוא פשוט ענק, והוא גם מגיב מצוין לתזוזת האצבעות ולמחוות שונות, כמו שימוש בשלוש אצבעות כדי להציג את רשימת כל החלונות הפתוחים ב-Windows 11 כדי לעבור אל זה, כשרוצים, במהירות.

המקלדת שקועה מעט לעומת קו הבסיס העליון באופן אלגנטי, וכן זה במסגרת הדיון על טעם וריח, ויש בצד מקלדת נומרית, אם כי המקשים שלה מאוד קטנים. בנוסף יש לציין שהשורה התחתונה של מקשי המקלדת מעט משונה – מתוך איזהו צורך עיצובי 'ליישר קו' עם מקשי החיצים, כל המקשים האחרים בשורה, כולל אלו במקלדת הנומרית, ארוכים מהרגיל. זה קצת מוזר לעין, לא יותר. המקלדת עצמה נוחה מאוד להקלדה.

המחשב שוקל כ-1.4 ק"ג בלבד, ובחברה מגדירים אותי כמחשב העסקי הקל ביותר בעולם, עם מסך 16 אינץ'. ה-Swift Edge 16 מוגדר כנייד צרכני, ומשקלו עומד על 1.23 ק"ג בלבד, אז בסדר. 

כמחשב גדל גוף, גם אם לא משקל, חיבורים לא חסר בו: יש שני חיבורי USB-C, שמשמשים גם להטענת המחשב באמצעות ספק 65 וואט, ושני חיבורי USB-A. יש חיבור רשת מקומית וחיבור HDMI בגודל מלא, ויש גם חריצים לחיבור אוזניות/מיקרופונים לצד כרטיס הרחבת זיכרון microSD. כפתור ההפעלה נמצא בצד ימין והוא כולל חיישן טביעות אצבע שעובד פשוט טוב.

מעל המקלדת יש גם מקום למספר חריצי אוורור, שעוזרים להוציא החוצה את האוויר החם שמועף מהמערכת באמצעות צמד מאווררים ומערכת גדולה למדי של פסי הולכת חום.

מי שמביט בו מאחור יודע שאתם בשיחת ועידה.ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס.

מי שמביט בו מאחור יודע שאתם בשיחת ועידה.
ExpertBook B5 OLED B5602CVA של אסוס. צילום: יח"צ

התצורה וכיצד הוא מתפקד

אסוס מציעה את ExpertBook B5 OLED B5602CVA בכמה וכמה תצורות שונות בכל ההיבטים כמעט. אני קיבלתי לבדיקה את המחשב עם התצורה הנמוכה שלו, אם איני טועה, וזה אומר מעבד Core i5-1340P מהדור ה-13 של מעבדי ה-Core של אינטל. זהו מעבד שמיועד למחשבים שרוצים לחסוך קצת באנרגיה, עם TDP של 28 וואט, ויש לו 4 ליבות ביצועים ו-8 ליבות יעילות במהירות מרבית של 4.6 ו-3.4 גיגה-הרץ, בהתאמה. השבב הגרפי הוא זה שמגיע כחלק מהמעבד, ולצידו יש 16 גיגה-בייט זיכרון RAM מסוג DDR5 וכרטיס אחסון SSD בנפח צנוע מדי, לטעמי, של 512 גיגה-בייט.

עם תצורה כזו לא היה צפי ליותר מדי ביצועים, ואכן הם התבררו כצנועים למדי, במיוחד בבדיקות של ריבוי הליבות, אבל גם בביצועי הליבה היחידה. גם בבדיקות הגרפיות, כמו בכל המחשבים עם שבבי ה-Iris Xe של אינטל, לא היו תוצאות יוצאות דופן אבל בהחלט מאוד סבירות לצרכי שימושים עסקיים.

זמן העבודה קצת אכזב אותי. בתכתובת השיווקית של אסוס היא מספרת על 12.5 שעות עבודה, אבל עם סוללה של כ-49,000 מילי/אמפר/שעה המחשב סיים את הבדיקה של PCMark 10 הקבועה שאני עושה עם 5 שעות בלבד. זה לא נורא, כי זה אמור להספיק ליום עבודה במציאות, אבל קיוויתי לקצת יותר.

קצת על תוכנה וסיכום

כמו כל חברה, גם אסוס 'דוחפת' כמה אלמנטים יישומיים משלה לכל מחשב. אחד החשובים בהם הוא שימוש בבינה מלאכותית להשתקת רעשים ושיפור איכות הדיבור, שנקראת AI ClearVoice ומשולבת במקש פונקציה ייחודי משלה. המצלמה זכתה כמובן לתריס פרטיות, ויש כפתור ייעודי במקלדת גם להשתקת המיקרופון במקרה הצורך, אלמנטים עסקיים מובהקים – מעבר לחיישן טביעות האצבע שהוזכר לעיל. 

יש גם תאורת סטטוס בגב המחשב, שמאפשרת לדעת, גם מאחור, שהמשתמש נמצא בשיחת ועידה, וזה אלמנט קטן וחשוב למדי בסביבה עסקית.

יש גם יישומון ייחודי קנייני שמכונה ExpertWidget והוא מאפשר להצמיד פקודות מאקרו לארבעה מקשים במקלדת הרגילה, מ-1 עד 4, והם גם מסומנים במקלדת כדי לדעת שאפשר להשתמש בהם עם מקש ה-Fn. אפשר להגדיר גם את F10 הפנוי, אבל זה דורש קצת התעסקות בהגדרות של חלונות.

ExpertBook B5 OLED B5602CVA, בתצורה בה הוא הגיע אלי לבדיקה, עולה כ-7,999 שקל ואכן זה קצת יקר, אבל מי שמחפש מחשב עם מסך גדול, עם ביצועים סבירים, וכאמור משקל יחסית קל, כנראה יאהב אותו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים