ה-BSA יוצא במבצע להסדרת תוכנות לא חוקיות במגזר העסקי והציבורי

במסגרת הקמפיין "עסק חוקי" שייערך עד ה-31 במאי, יוכלו מנהלי עסקים לבדוק אם התוכנות שלהם חוקיות - ולהסדיר את עניין הרישוי ללא כל קנס או חשיפה לתביעה ● עיקר החברות שסובלות מנזקי שימוש לא חוקי: מיקרוסופט, אוטודסק, אדובי וסימנטק ● עו"ד נעמי אסיא, BSA: "אף מנכ"ל לא רוצה להיתפס עם תוכנות ללא רישוי ולהיתבע. לרוב קיימת מודעות בקרב הנהלות, ואם מסבים את תשומת לבן הן מוכנות להיכנס להסדרי רישוי"

עו"ד נעמי אסיא, מומחית לדיני מחשבים ואינטרנט וקניין רוחני

ארגון ה-BSA יצא במבצע להסדרת התוכנות הבלתי חוקיות בקרב חברות ישראליות, זאת מבלי לדרוש קנסות ולחשוף את החברות לתביעות פיצויים. המבצע מנוהל תחת קמפיין "עסק חוקי" ורואה אור בקרב כלי התקשורת, כולל קמפיין טלוויוזיוני שעלה אמש (ג') לאוויר. לדברי עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון ה-BSA, כשליש מכלל התוכנות שפועלות כיום במגזר העסקי אינן חוקיות, והנזק המצטבר למשק נאמד בכ-200 מיליון דולרים.

בתקופת המבצע, שהחל כאמור אתמול ויימשך עד 31 במאי, יוכלו בעלי עסקים ומנהלי ארגונים לבצע בדיקה ולקבל ייעוץ חינם ממומחים שיועמדו לרשותם על ידי BSA ללא תשלום. כך, יסייעו  המומחים למפות את התוכנות בארגון ולבדוק היכן אין רישוי הולם. כמו כן יכולים בעלי העסקים לפנות ישירות לספקיות התוכנה או למפיצים מהם קנו את התוכנות, ולבקש שיבצעו עבורם את הבדיקה.
לדברי אסיא, על פי החוק להפרת זכויות יוצרים משנת 2007 הרי שהפיצוי עבור כל תוכנה שלא חוקית יכול להגיע עד 100 אלף שקלים לכל עותק. החברות שסובלות יותר מכל מנזקי שימוש לא חוקי בתוכנות הן חברות כגון מיקרוסופט (Microsoft), אוטודסק (Autodesk), אדובי (Adobe), סימנטק (Symantec), ועוד.

"בשנה שעברה", מסבירה אסיא, "נתבעו לא מעט חברות ששילמו קנסות בהתאם לחוק. אבל העונש הגדול ביותר לחברה הוא החשיפה. אף מנכ"ל לא רוצה להיתפס עם תוכנות ללא רישוי ולהיתבע. אחר כך כל חיפוש בגוגל (Google) עליו יעלה מיד את כל הפרטים על תוכנות לא חוקיות. זו הסיבה כי לרוב קיימת מודעות בקרב הנהלות, ואם מסבים את תשומת לבן הן מוכנות להיכנס להסדרי רישוי".

מלבד העניין הכספי, מספרת עו"ד אסיא, ארגון שמטמיע תוכנות בלתי חוקיות חושף את העסק שלו לסכנות רבות. "לא פעם, כאשר אנו יושבים עם מנהלי ארגונים ומסבירים להם איזה שירותים הם היו מקבלים לו היו קונים את התוכנה בצורה מסודרת או מסדירים את הרישוי שלה, הם נדהמים. שכן, הם מבינים שהחיסכון כביכול משימוש לא חוקי חשף אותם לווירוסים, נוזקות, זליגת מידע ואף סיכן את לקוחותיהם", לדברי אסיא.

סוגי הפרת זכויות היוצרים הם מגוונים ולא מסתכמים רק בשימוש ללא רישוי. כך, למשל, יש ארגונים המשתמשים ביישומים לא חינוכיים בעוד הם פועלים במערכת החינוך, או תוכנות שנועדו להדגמה בלבד ומוטמעות אחר כך בארגון.

ארגון ה-BSA מבהיר, כי לאחר תום המבצע, בעוד 50 ימים, הוא יחל לנקוט בשורה של צעדים לאכיפת החוק ואיתור התוכנות הלא חוקיות. כנגד אלו שיתפסו יופעלו מלוא הסנקציות הקבועות בחוק, אולם בארגון מבהירים, כי "המטרה שלנו אינה להגיע לבתי משפט ואכיפה".

אירועים קרובים