"ניאבק נגד כוונת הממשלה לפגוע במעמד המדענים הראשיים"

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, איימן עודה, ומשתתפים נוספים בדיון שערכה הוועדה הביעו ביקורת על החלטת הממשלה להקים קרן מחקר לאומית שלדבריהם, תפגע במעמד של המדענים הראשיים

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ איימן עודה.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת), מתנגדת להצעת הממשלה להקים קרן מחקר לאומית, שתרכז את כל תקציבי המחקר של משרדי הממשלה. זאת, משום שעל פי הוועדה, הקרן תפגע במעמדם של המדענים הראשיים במשרדים, וכן במחקר עצמו. "ניאבק בהחלטה לפגוע במעמד המדענים הראשיים, ולא נאפשר פגיעה במדע", אמר ח"כ עודה בדיון חירום שקיימה הוועדה היום (ג') אחר הצהרים, בהשתתפות המדענים הראשיים או נציגיהם, נציגי משרדי המדע והאוצר, ועוד.

הממשלה החליטה אתמול, במסגרת דיוני התקציב, להקים צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, גדי אריאלי, שתבחן אפשרות להקים קרן מחקרים חדשה, שתתמוך במחקר יישומי, בדומה לקרנות דומות במדינות אחרות. המהלך מוגדר כ-"התייעלות בתהליכי העבודה של המדענים הראשיים במשרדי הממשלה". ההצעה של האוצר עברה כמה שינויים מאז שפורסמה לפני כשבוע, שחלק ממשתתפי הדיון בוועדה כלל לא היו מודעים להם. ההצעה שהממשלה אישרה אתמול לא כללה סעיפים שהיו בהתחלה, כגון צמצום תקנים ופיטור מדענים. למרות זאת, החששות וההתנגדות להצעה לא שככו.

נציגי הממשלה: אין כוונה לפגוע במדענים הראשיים

ניסיונות הרגעה נרשמו בדיון מצד נציגי הממשלה, שאמרו שאין כל כוונה לפגוע בתפקידי המדענים הראשיים, ושהמהלך נועד לחזק את המחקר היישומי, ולהגדיל את המימון שניתן להם, לטובת החברה.

פרץ לביא, יו"ר המו"פ האזרחי, אמר שהרעיון לא חדש, ושהוא נדון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת וזכה לגיבוי של כל חברי המולמו"פ (המועצה הלאומית למחקר ופיתוח). "המטרה היא איגום משאבים, שיאפשר אינטגרציה לצורך ביצוע פרויקטים ברמה הלאומית, ושיהיה לכך תקציב קבוע", ציין.

עם זאת, נציגת האוצר בדיון, שניסתה להרגיע – דווקא עוררה חששות נוספים, בכך שאמרה שהמימון של הקרן ייגרע מתקציבי המדענים הראשיים, בהיקף של 90 מיליון שקלים. ח"כ עודה הגיב ואמר: "ניאבק נגד זה. אנחנו לא סומכים על האמירות שלא תהיה פגיעה. הממשלה צריכה להביא נוסח החלטה ברור, שיגדיר מקורות מימון ויבטיח את עתיד המדענים הראשיים במשרדיה".

אריאלי הדגיש שבשלב זה מדובר בוועדה מקצועית, שתבחן האם יש היתכנות להקמת הקרן. "בוועדה ישתתפו כל המדענים הראשיים ונציגיהם. בשלב זה, אין כל כוונה לבצע שינוי כלשהו", אמר.

הוא ציין שמשרד המדע הוא המשרד הראשון שנידב מתקציבו להקמת הקרן – מדובר בסכום של 40 מיליון שקלים, אמר שיש לקרן קשר גם לענף ההיי-טק וציין את החלטת הממשלה להוסיף מיליארד שקלים לתקציב רשות החדשנות, כך שהוא יעמוד, באם תקציב המדינה יאושר בכנסת, על 2.5 מיליארד.

האם ההחלטה תשדרג את המחקר החקלאי או לא?

נציגי הממשלה בדיון אמרו כי הקרן החדשה תשדרג את מעמדם ותקציבם של מכוני מחקר ממשלתיים, כגון המכון הוולקני, שפועל תחת משרד החקלאות, המכון הגיאו-פיזי ומכון נוסף במשרד האנרגיה. מכונים אלה סובלים מתקציבים מועטים, ואילו החשיבות של המחקרים שמבוצעים בהם רבה ברמה הלאומית.

עם זאת, המדעניות הראשיות של משרדי החקלאות – ד"ר מיכל לוי, ומששרד האנרגיה – יעל הרמן, השמיעו ביקורת על ההחלטה. לדברי ד"ר לוי, הצעת האוצר מבוססת על זווית הראייה של האקדמיה, ומתעלמת לחלוטין מהלקוחות הסופיים של המחקרים היישומיים. "הלקוחות שלנו הם גורמי ענף החקלאות. המחקר שלנו נועד לתת להם פתרון לבעיות, כדי שהם יוכלו לעבוד וגם לייצא. לא ברור כיצד הקרן תיתן מענה לזה, ולפי איזה סדר עדיפויות", ציינה.

ח"כ עודה סיכם את הדיון באומרו כי "הממשלה הולכת למהלך כל כך חשוב מבלי להתייעץ ולשתף את הגורמים השונים – וזה מדאיג מאוד. יש חשש לפגיעה במדע ואני קורא לשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, לדפוק על השולחן ולהיאבק כדי שבמשמרת שלו לא תהיה פגיעה אנושה במחקר, שהוא העתיד של מדינת ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים