בגלל המלחמה: עובדים דורשים מגוגל לצאת מפרויקט הענן של ישראל

העובדים חוששים שהטכנולוגיה של החברה, שזכתה במכרז נימבוס, משמשת את צה"ל במלחמה בעזה ● גוגל: "אנחנו לא עוסקים ישירות במידע ופעילויות צבאיות סודיות או רגישות ביותר, שקשורים לפצצות או לתוצרי מודיעין

האם גוגל תישמע לקריאה? סביר להניח שלא.

המחלוקת בעולם סביב המלחמה של ישראל נגד החמאס נמשכת, גם בתעשיית ההיי-טק: קבוצה של עובדים בגוגל יצאה בקריאה לחברה לצאת מפרויקט הענן הממשלתי נימבוס, ששוויו 1.2 מיליארד דולר. חברי הקבוצה נוקטים פעולות שונות, תחת הכותרת No Tech for Apartheid (לא לטק לטובת האפרטהייד).

המגזין טיים פרסם אתמול (ג') תחקיר על הקבוצה הזאת, שאמנם כוללת כעת 40 עובדים בלבד, אבל לטענתם, מאות מעמיתיהם בחברה תומכים בהם. גוגל מעסיקה ברחבי העולם 180 אלף עובדים, מהם כ-2,000 בישראל, כך שלפחות כרגע, מדובר בשיעור קטן מאוד מכלל עובדי החברה. כך או כך, כתבי טיים דיברו עם 10 עובדים בגוגל – חמישה מהם לשעבר וחמשת האחרים עובדים בה כיום, ורבים מהם ציינו כי הכעס בחברה סביב השתתפותה בפרויקט נימבוס גובר, מחשש שהיא למעשה מסייעת לכך למלחמה של ישראל בעזה. שניים מהעובדים לשעבר ציינו כי הם התפטרו מהעבודה בחודש האחרון בדיוק מסיבה זו.

ביטוי לכך ניתן בחודש שעבר, כשעובד בחברה התפרץ לדבריו של ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל, בכנס שנערך בניו יורק. העובד, אדי האטפילד בן ה-23, אמר כי "אני מהנדס תוכנה בגוגל קלאוד ואני מסרב לבנות טכנולוגיה שמשמשת רצח עם או מעקב אחרי אנשים". הקהל הגיב בשריקות בוז ורגב אמר בתגובה שהמקרה מציין את העובדה שגוגל היא חברה דמוקרטית ונותנת מקום לדעות שונות.

לא הקריאה הראשונה לגוגל לצאת מנימבוס

נימבוס הוא פרויקט הענן הלאומי הענק של ישראל, שהוכרז ב-2021 ומשרת את משרדי הממשלה. גוגל ו-AWS הן שתי החברות שזכו במכרז, וכל אחת מהן הקימה בעקבותיו אזור ענן בישראל (זה היה אחד התנאים המרכזיים במכרז). אחת הטענות של העובדים נגד גוגל היא שעקב הסודיות של חלקים נרחבים מהמכרז ומהפרויקט, היא נוקטת בחוסר שקיפות. העובדים הביעו דאגה שהטכנולוגיה נמצאת בשימוש צה"ל, והם מתבססים בין היתר על הצהרת משרד האוצר שלפיה משרד הביטחון ישתמש בה.

זאת לא הפעם הראשונה שבה עובדים בגוגל, וגם ב-AWS, קוראים לחברות שבהן הם מועסקים לצאת מנימבוס: באוקטובר 2021, כמה חודשים לאחר הזכייה שלהן בפרויקט, כתבו עובדים משתי החברות מכתב אנונימי, שפורסם בגרדיאן, שבו הם הביעו חשש שהטכנולוגיות שהחברות יספקו במסגרת הפרויקט יגיעו לצה"ל ו-"ישמשו לפגיעה ולהרג פלסטינים". הם טענו כי מכירת הטכנולוגיות לישראל מהווה הפרה של ייעודה "לשרת ולהעצים אנשים בכל מקום".

מגוגל נמסר בתגובה לטיים על הקריאה הנוכחית כי "אנחנו ברורים מאוד: חוזה נימבוס מאפשר למשרדים של ממשלת ישראל, כגון האוצר, הבריאות, התחבורה והחינוך, לפעול על גבי הענן שלנו. אנחנו לא עוסקים ישירות במידע ופעילויות צבאיות סודיות או רגישות ביותר, שקשורים לפצצות או לתוצרי מודיעין". בחברה ציינו שכל לקוחות גוגל קלאוד חייבים לפעול לפי תנאי השימוש שלה, שאוסרים עליהם, בין השאר, "לבצע מעשים אלימים שגורמים למוות, פציעה או נזק רציני".

האם גוגל תחסל אפליקציה פנימית בגלל המלחמה?

דיווח נוסף, שפורסם שלשום בניו יורק טיימס, מעלה שגוגל תבצע שינויים בפלטפורמת המסרים הפנימית של החברה, ממג'ן (Memegen), לאחר שעובדים התנצחו בה סביב מלחמת ישראל-חמאס. מטרתם של השינויים היא להוריד את הטמפרטורה בפלטפורמה. בין היתר, החברה עתידה להסיר את האפשרות לסמן אגרוף עם האגודל למטה, כדי להביע חוסר שביעות רצון מהתוכן. כמו כן, ככל שהמסרים יזכו ליותר לייקים, הם יוצגו גבוה יותר, ומסרים לא פופולריים ייעלמו מהפלטפורמה. בנוסף, העובדים לא יוכלו לראות כיצד תכנים פופולריים נוצרו. השינויים צפויים להתבצע מאוחר יותר השנה.

לדברי גוגל, היא מבצעת את השינויים בעקבות משובים מעובדים, שלפיהם סימוני האגרוף עם האגודל למטה גורמים למשתמשים להרגיש רע והאפשרות לראות כיצד תכנים פופולריים נוצרו הפכה את ממג'ן לסביבה תחרותית מדי.

ממג'ן פותחה לפני 13.5 שנים על ידי שני מהנדסים בגוגל, והיא משמשת את עובדי החברה להוציא קיטור, לשתף עובדים אחרים במחשבות – וגם להתווכח על אירועים אקטואליים. היו עובדים שהביעו חשש שהשינויים שגוגל מבצעת בפלטפורמה היא צעד בדרך להוריד אותה מהאוויר. פוסט שפרסם אחד מהם זכה לאלפי סימוני אגרוף עם אגודל… למעלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים