שילוב צעירים דרוזים בהיי-טק: הרבה דיבורים, מעט תקציבים ומעשים

ח"כ יואב סגלוביץ' בדיון בנושא בוועדת המדע: "זה שכולם רוצים ומדברים - זה לא מספיק" ● 1,000 דרוזים בעלי תואר בהייטק לא מצליחים להשתלב בתעשיה ● עד היום אין ולו מרכז מו"פ אחד ביישובים הדרוזיים

נדרשות יותר פעולות כדי לשלב את בנות ובני המגזר הדרוזי בהיי-טק.

"הנושא של ההיי טק בחברה הדרוזית הוא הזדמנות שהמדינה מפספסת לאורך זמן. יש כאן תקלה חמורה – כולם רוצים את זה ומדברים על זה, וזה לא מספיק". את הדברים הללו אמר היום (ד') ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שדנה בקידום צעירי העדה בוגרי לימודי מדעים ושילובם בהיי-טק. ח"כ סגלוביץ' היה בין יוזמי הדיון. תמונת המצב שהוצגה בוועדה הייתה עגומה למדי, ומסתבר שעל אף שיש שורה של החלטות ממשלה בנושא, קצב מימשון איטי מאוד והציבור הדרוזי עדיין מודר מהענף.

לדברי סגלוביץ', "לפני שמדברים על כסף צריך קשב, צריך תיאום והגדרות ברורות מי עושה מה. נראה שהנושא נופל בין הכיסאות – יש תקציבים, אבל הם לא מגיעים לעדה הדרוזית".

אנשי מקצוע בהיי-טק מהחברה הדרוזית שהשתתפו בדיון אמרו כי למרות הפוטנציאל העצום, צעירים דרוזים בישראל מתקשים להשתלב בתעשיית ההיי-טק. לוועדה נמסר נתון שלפיו 1,000 דרוזים בוגרי תארים אקדמיים במדעים ובהיי-טק לא מצליחים להשתלב בענף. כמו כן, עד היום, למרות כל הדיבורים, אין ולו מרכז מו"פ אחד ביישוב דרוזי.

"אם רשות החדשנות לא תשקיע במגזר הדרוזי – לא יהיה שם היי-טק"

ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו, בן החברה הדרוזית, אמר כי כשהיה בעבר שר במשרד האוצר עברו תקציבים לרשות החדשנות לצורך שילוב בני העדה בהיי-טק, ויש לברר מה נעשה איתם.

את הדיון פתח קופטאן חלבי, יו"ר העמותה לקידום החייל הדרוזי ומייסד מרכז החדשנות הראשון במגזר – D.E.T.C. לדבריו, "יש פוטנציאל אדיר להשקיע במגזר שמהווה 1.6% מהאוכלוסייה בישראל, עם אחוזי זכאות לבגרות מהגבוהים במדינה, וקריירות מפוארות בצבא ובביטחון. אולם, למרות זאת, יש תת ייצוג למגזר הדרוזי בהיי-טק".

הוא ציין כי "אם רשות החדשנות לא תשקיע במגזר הדרוזי – לא יהיה שם היי-טק, ועל כן, יש להשקיע בהעלאת המודעות לנושא ובהקמת חממות יזמות ומרכזי חדשנות ביישובים דרוזים, שיספקו לצעירים מהעדה סביבה תומכת ומקצועית לפיתוח יזמויות טכנולוגיות".

תא"ל (מיל') עו"ד אנואר סעב, מנכ"ל גנסיט, אמר כי "ההיי-טק בחברה הדרוזית לא מתקדם. אל תבואו לבקר ואל תכבדו – אני רוצה עשייה פרקטית. בכל הפעמים זה הסתיים בפוסטים על הביקורים ונשאר ככה. אנחנו משקרים לעצמנו ואז אנחנו אלו הסובלים מכך".

ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד), סיכמה את הדיון ואמרה ש-"לאור העובדה שחלק מהנציגים שהגיעו לדיון לא מסרו נתונים מדויקים לגבי שיעור ההצלחות של תוכניות שונות שנועדו לשלב צעירים מהעדה בהיי-טק, הוועדה תקיים דיון מעקב נוסף". כמו כן, היא דרשה מהממשלה להפיק דו"ח שמפרט בדיוק את מימוש החלטות הממשלה בנושא, אילו חלקים מהן לא מומשו ומדוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים