נפטר פרופ' אברהם למפל, ממציא האלגוריתם ששינה את עולם הדחיסה

פרופ' למפל ז"ל היה שותף לפיתוח אלגוריתם למפל-זיו, ששימש בסיס לטכנולוגיות הדחיסה PNG ,ZIP ו-GIF, ומילא תפקיד מרכזי בפורמטים PDF ו-MP3 ● הוא היה דיקאן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון ומקים מעבדות HP בישראל

פרופ' אברהם למפל ז"ל.

פרופ' אברהם למפל, לשעבר דיקאן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון ומקים מעבדות HP בישראל, הלך אתמול (א') לעולמו, חמישה ימים לפני יום הולדתו ה-87. הוא היה שותף לפיתוח אלגוריתם למפל-זיו, ששינה את עולם הדחיסה ונחשב לאחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר שהושגו על ידי חוקרי הטכניון.

פרופ' למפל ז"ל נולד ב-1936 בלבוב, שהייתה אז בשליטת פולין. הוא עלה לישראל ב-1948 וב-1959 החל ללמוד בטכניון. פרופ' למפל השלים את שלושת תאריו האקדמיים בתוך שמונה שנים. הוא לימד בטכניון הנדסת חשמל ומדעי המחשב, ובשנים 1984-1981 שימש דיקן הפקולטה למדעי המחשב על שם טאוב. ב-1993 הוא גויס למעבדות HP וכעבור שנה הקים וניהל את מעבדות HP ישראל. פרופ' למפל היה עמית באיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה (IEEE) ועמית בכיר ב-HP, והחברה רשמה על שמו שמונה פטנטים בארצות הברית.

אלגוריתם שתרם משמעותית לאפקטיביות של האינטרנט

ב-1977 פרסם פרופ' למפל עם עמיתו, פרופ' יעקב זיו מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים בטכניון, את LZ7 – הגרסה הראשונה של אלגוריתם למפל-זיו, ושנתיים לאחר מכן את הגרסה השנייה שלו – 79LZ. שתי הגרסאות, תחת הכינוי אלגוריתם LZ, שימשו בסיס לטכנולוגיות דחיסה חיוניות כגון TIFF ,PNG ,ZIP ו-GIF, ומילאו תפקיד מרכזי בפורמטים PDF (למסמכים) ו-MP3 (למוזיקה). זהו אלגוריתם לדחיסת מידע שמאפשר דחיסה ללא אובדן מידע (Lossless compression) וללא ידיעה מוקדמת של התכונות הסטטיסטיות שלו. על בסיסו של האלגוריתם פותחו רבות מטכנולוגיות הדחיסה המשמשות כיום באינטרנט בהתקני זיכרון, במחשבים ובתקשורת. השפעתו ניכרת בחברות המפתחות טכנולוגיה ומגיעה למשתמשי הקצה, לרבות מיליארדי משתמשי הטלפון הסלולרי.

מימין: פרופ' אברהם למפל ז"ל ופרופ' יעקב זיו, מפתחי אלגוריתם למפל-זיו.

מימין: פרופ' אברהם למפל ז"ל ופרופ' יעקב זיו, מפתחי אלגוריתם למפל-זיו. צילום: דוברות הטכניון

ב-2004 הכריז איגוד IEEE שאלגוריתם למפל-זיו הוא "אבן דרך בהנדסת האלקטרוניקה והמחשבים". נשיא האיגוד הסיר את הלוט מעל השלט שמציין זאת, שנמצא בטכניון, ובו נכתב כי "האלגוריתם לדחיסת מידע שפיתחו אברהם למפל ויעקב זיו במקום הזה, בשנים 1977-79, מאפשר העברת מידע ביעילות באמצעות האינטרנט. האלגוריתם תרם תרומה משמעותית להפיכתה של רשת האינטרנט לאמצעי אפקטיבי בתקשורת הגלובלית".

"השפעה כה עצומה"

פרופ' למפל זכה במהלך השנים בעשרות פרסים יוקרתיים ואותות הוקרה, ובהם IEEE Golden Jubilee Award על חדשנות טכנולוגית, פרס ACM לתיאוריה ויישום, מדליית המינג מטעם IEEE ופרס רוטשילד.

על פי ACM, האגודה החשובה ביותר בתחומי המחשוב ומדעי המחשב, "השפעת עבודתם של הפרופסורים למפל וזיו כה עצומה, עד שהמחקר הנוכחי בתחום עודנו תוסס כפי שהיה לפני עשרות שנים, ובכל שנה אנחנו רואים עוד תיאורטיקנים וחוקרים יישומיים עוסקים בהרחבה ובפיתוח של הרעיון האלגנטי שהשניים הציגו. אין זו הגזמה לומר כי טכנולוגיות הדחיסה שנבעו ממחקרם של למפל וזיו האיצו את היישומים במחשוב הנייד ובמולטימדיה, והפכו אותם לישימים מבחינה כלכלית".

נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון, ספד לפרופ' אמריטוס למפל ז"ל ואמר כי "הוא היה מקור השראה לכולנו, ונמנה עם החוקרים הגדולים ביותר שהעמיד הטכניון ב-100 שנותיו. אלגוריתם למפל-זיו תרם לעולם, ללא תמורה, טכנולוגיה חסרת תקדים, המאפשרת העברת מידע במהירות וללא אובדן מידע. בחייו המקצועיים גילם פרופ' למפל את החיבור בין העמקה במדע בסיסי להצטיינות במחקר יישומי. מעטים החוקרים שמחקריהם השפיעו באופן כה נרחב על הקידמה הטכנולוגית ועל חיי היום יום שלנו. יהי זכרו ברוך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יצחק

    יהי זכרו ברוך תרם הרבה גאוה לעם ישראל

אירועים קרובים