רשות החדשנות תפתח מחשוב קוונטי בהשקעה של 115 מיליון ש'

הרשות הכריזה על הקמת המאגד הגדול בתולדותיה - לפיתוח טכנולוגיות מחשוב קוונטי ● לצורך הקמת המאגד חברו חמש חברות טכנולוגיה ישראליות: חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, קוונטום ארט, קלאסיק, קדמה ורפאל

תשקיע במחשוב קוונטי. רשות החדשנות.

המרוץ אחרי המחשוב הקוונטי – מחשוב עתיר ביצועים שבאפשרותו לבצע פרויקטים אדירים בזמנים הרבה יותר קצרים ממה שניתן במחושב המסורתי – אמור לקבל בקרוב תנופה מקומית חזקה. רשות החדשנות של ישראל הודיעה על הקדמת מאגד קוונטי חדש, בו ישתתפו חמש חברות טכנולוגיה מהמובילות בישראל, שגם יזכה לליווי אקדמי קרוב של כמה גופי מחקר בתחום. המאגד הזה יתוקצב בסכום של 115 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות.

המטרה המוצהרות של המאגד החדש היא לקדם שתי טכנולוגיות עיבוד קוונטי – יונים לכודים ומוליכי על. מדובר, כך נטען, בשתיים מהטכנולוגיות המתקדמות והבשלות יותר ביקום הזה, לצד שכבות עמוקות של תוכנה קוונטית. הפיתוחים המרכזיים שיקודמו כוללים את המעבדים הקוונטיים עצמם, היבטים מערכתיים, כלי שליטה קוהרנטית, כלי תוכנה לאפיון והפחתת רעשים, וסביבת תוכנה אוטומטית מלאה, מרמת היישום ועד המימוש הפיזיקלי. המאגד יוכוון באמצעות יישומים רלוונטיים ויעסוק בהוכחת ביצועים ופיתוח מדדים לאפיון מערכות מחשוב קוונטי.

מימין לשמאל: ד"ר עמי אפלבום, יו"ר, ודרור בין, מנכ"ל, רשות החדשנות.

מימין לשמאל: ד"ר עמי אפלבום, יו"ר, ודרור בין, מנכ"ל, רשות החדשנות. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ניב קנטור

לקדם את ישראל לשורה הראשונה בחזית המדעית והטכנולוגית

בפועל המטרה היא להפיק באמצעות שיתוף הפעולה הזה הדגמות של מערכות מחשוב קוונטי ברמה של עשרות קיוביטים, שיסייעו לקדם את התעשיות הישראליות אל השורה הראשונה בחזית המדעית והטכנולוגית. בשלב מאוחר יותר, רשות החדשנות תתמרץ את הנגשת הטכנולוגיה לתעשיית המחקר והפיתוח המקומי בעזרת מעבדת המחשוב הקוונטי שבהקמה.

במאגד ישתתפו חמש חברות: חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, קוונטום ארט, קלאסיק, קדמה ורפאל. הליווי האקדמי יגיע מצד קבוצות אקדמיות באוניברסיטה העברית, מכון ויצמן, אוניברסיטת בר אילן, הטכניון ובית החולים סורוקה.

"המחשב הקוונטי ישנה מהיסוד את העולם בו אנו חיים, בדומה, ואולי בעוצמה גדולה יותר, לשינויים שהעולם עבר עם הכנסת המחשבים לחיי היומיום שלנו במהלך החמישים שנים האחרונות. למחשבים הקוונטיים חשיבות עליונה לחוסן הלאומי של מדינת ישראל, וביכולת של הכלכלה המקומית להמשיך ולצמוח. בשלבים הראשוניים המחשוב הקוונטי ימומש באתגרים של מאגרי נתונים עצומים שלמחשבים הנוכחיים לוקח שבועות ואולי שנים לחשב. עם ההתפתחות שלו הוא יחדור לתחומים רבים בחיי היומיום, כגון רפואה מותאמת אישית ועוד", אמר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות.

"זוהי אולי הטכנולוגיה המשבשת ביותר כיום, עם השפעה צפויה בשווקים רבים כגון בתחום הרפואי והפרמה, פיתוח חומרים, תחום האנרגיה, התחבורה והלוגיסטיקה, הביטחון, ועוד. חובה עלינו כממשלה להשקיע בתחום זה, על מנת להניח את התשתית הלאומית שתאפשר להיי-טק הישראלי להמשיך להוביל עולמית", הוסיף דרור בין, מנכ"ל הרשות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים