בסיכום 2022: מנהיגי קריפטו בולטים הפסידו 116 מיליארד ד' השנה

קריסת בורסת הקריפטו FTX הפכה את סב"פ למפסיד הגדול - הונו בן עשרות מיליארדי ה-ד' פשוט נמחק ● גם השווי הנקי של צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל ומייסד בינאנס, צנח ב-93% ● עשרה טייקוני קריפטו איבדו מעמד של מיליארדרים

שנה של הפסדים בקריפטו. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

עבור עולם הקריפטו, 2022 הייתה שנה סוערת ומלאת אירועים עם מספר רב של פשיטות רגל, הונאות קטנות, ולצידן מה שנראה כהונאות ענק. כשני טריליון דולר נמחקו משווי שוק מטבעות הקריפטו לאורך כל 2022. כשחברות מתפקדות לכאורה, כמו צלזיוס ו-FTX, פשוט קרסו בן לילה, משקיעי הקריפטו הפסידו יחד עשרות מיליארדים בשנה האחרונה.

בתחילת 2022, התחום עוד נראה חזק – המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה במרץ חיברה את קהילת הקריפטו, שהפגינה סולידריות כשרבים מכל רחבי העולם השתמשו במטבעות דיגיטליים וב-NFT כדי לתרום ולספק סיוע לאוקראינה.

אולם למעשה מחירי הנכסים הדיגיטליים החלו לצנוח כבר בינואר, כשהמשקיעים התחילו לדאוג שהפדרל ריזרב ינקוט עמדה נוקשה יותר בנושא האינפלציה. באותו חודש לבדו, הביטקוין צנח ב-19% והאת'ריום צנח ב-29%.

"נכסי קריפטו סבלו מאחת השנים הגרועות ביותר שלהם ב-2022, כאשר בנקים מרכזיים נאבקו באינפלציה הגואה, וכתוצאה מכך הריבית הייתה גבוהה יותר וציפיות הצמיחה הופחתו, כל אלו הותירו את הענף עם הפסדים משמעותיים", כך הסבירו אסטרטגים מ-UBS.

האופוריה מ-2021 התרסקה על קרקע המציאות

כששווי הנכסים הווירטואליים עלה ב-2021, בורסות גדולות כמו קוינבייס (Coinbase), בורסת Crypto.com וכן FTX הוציאו מיליונים רק על פרסומות באירועי ספורט גדולים, במטרה לבנות מודעות למותג שלהן.

הן גם גייסו כוכבי ענק כמו שחקן ה-NBA לברון ג'יימס ולארי דיוויד, הקומיקאי הידוע כיוצר של 'סיינפלד' שגם מככב בסדרה שלו 'תרגיע'. כל זה קרה בפברואר, אבל בהמשך השנה בורסות הקריפטו צמצמו את הוצאות הפרסום שלהן דרמטית, ובמקביל שותפויות שיצרה למשל FTX עם מיאמי היט, מרצדס וליגת הפוטבול האמריקנית NFL – כולן הפכו חסרות ערך לאחר שהחברה של סם בנקמן-פריד (אק"א סב"פ) ביקשה לפתע הגנת מפשיטת רגל בנובמבר האחרון, באופן שהכה רבים בתדהמה.

ואז קרסה לונה (LUNA) והסטייבל קויון שהשיקה, שנקרא טרה (Terra), ומחירי הקריפטו החלו לצנוח. אחרי טרה-לונה ראינו שלל פשיטות רגל, החל מ-3AC (ר"ת Three Arrows Capital), המשך ב-וויאג'ר דיגיטל (Voyager Digital) וב-צלסיוס (Celsius).

באותה תקופה, סב"פ, מנכ"ל FTX דאז, כונה 'מלך הקריפטו' ונחשב כמלאך מסייע וסיפק מימון לחברות שהתמודדו עם בעיות נזילות. הוא גם הסתובב בחוגים פוליטיים מובחרים בוושינגטון, בהיותו התורם השני בגודלו בקמפיין הנשיאותי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אולם חודשים לאחר מכן, ב-11 בנובמבר, הגישה בורסת FTX בקשה לפשיטת רגל ואז החלו הגילויים על ניהול כושל של כספי הלקוחות, שהובילו למעצרו של סב"פ באיי בהאמה ולהסגרה לארה"ב ב-21 בדצמבר, כשהוא מואשם בהונאת קריפטו, הונאת ניירות ערך ובהלבנת כספים.

הפסיד המון. צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו בינאנס.

הפסיד המון. צ'אנגפנג זאו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו בינאנס. צילום: ויקיפדיה ו-BigStock

17 מייסדים שהפסידו יחד 116 מיליארד דולר

לפי הערכות פורבס, 17 מהמייסדים, המשקיעים והתומכים הגדולים בעולם הקריפטו איבדו יחד השנה כ-116 מיליארד דולר – 15 מאילי המטבעות הדיגיטליים הללו איבדו יותר ממחצית מהונם, עשרה איבדו את מעמדם כמיליארדרים ושלושה איבדו את כל הונם שהיה הון עתק.

מפאת חוסר ידע בדיוק כמה כסף אישי בדיוק איבד סב"פ, או שאולי גרף לכיסיו איכשהו, במקום הראשון והמפוקפק ברשימת העשירים שהפסידו בגדול נמצא צ'אנגפנג זאו, מנכ"ל בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, בינאנס (Binance). זאו נחשב כאדם העשיר ביותר מבין אילי הקריפטו, וחווה את הירידה החדה ביותר בעושר האישי בתשעת החודשים האחרונים. מ-65 מיליארד דולר במרץ, השווי הנקי שלו צנח ב-93.07% ל-4.5 מיליארד דולר החודש, דצמבר.

אם נחזוק ל-סב"פ – מי שהיה איל הקריפטו השני בעושרו במרץ, עם שווי נקי של 24 מיליארד ד', איבד בחודשים האחרונים, לפי ההערכות, את כל הונו ונמצא כעת במעצר בית, ממתין למשפט בגין מספר אישומי ההונאה.

בריאן ארמסטרונג, מנכ"ל קוינבייס, ראה את השווי הנקי שלו מצטמצם מ-שישה מיליארד דולר במרץ ל-1.5 מיליארד דולר בדצמבר, ירידה של 75%. בעקבות קריסת FTX, אמר המנכ"ל של קוינבייס שהוא מנסה ללכת ב"דרך הקשה" של "גישה מוסדרת ומהימנה", וזאת בניגוד למתחרה הגדולה ביותר שנשארה בינתיים בקבוצת הבורסות המובילות, בינאנס, שיש החוששים שלא תשרוד עוד זמן רב. עם זאת, צניחה של מניית קוינבייס ב-64% מאז אוגוסט, וביותר מ-95% מאז הנפקתה לפי שווי של 100 מיליארד דולר, גרמו לרוב הונו האישי של ארמסטרונג להיעלם.

ברשימה של פורבס נכללים גם אחרים – גארי וואנג, המייסד והמנהל הטכנולוגי הראשי (CTO) לשעבר של FTX, ששוויו הנקי הוערך במרץ ב-5.9 מיליארד דולר ונמחק מאז. וואנג, יחד עם קרוליין אליסון, המנכ"לית לשעבר של אלמידה (Alameda Research), שהודו באישומים הפליליים נגדם, כך לפי הצהרת הפרקליטות במחוז הדרומי של ניו יורק. השניים משתפים פעולה בתיק נגד סב"פ.

כריס לארסן, המייסד השותף של ה-ריפל, שהיה מיליארדר הקריפטו החמישי ברשימה, ואיבד 51% מהונו האישי – מ-4.3 מיליארד דולר במרץ, הונו צנח ל-1.2 מיליארד דולר בדצמבר.

גם שווים הנקי של טיילר וקמרון וינקלבוס, התאומים שייסדו את הבורסה למסחר במטבעות מבוזרים ג'ימיני (Gemini), שעלה לארבעה מיליארד דולר לכל אחד מהשניים במרץ האחרון, צנח ב-72.5% בשלושת הרבעונים האחרונים. נכון לדצמבר, לתאומים וינקלבוס שווי נקי של 1.1 מיליארד דולר כל אחד כיום, כך לפי הערכות פורבס.

ברשימת המפסידים הגדולים של הקריפטו נכלל גם בארי זילברט, מנכ"ל דיגיטל קורנסי גרופ – עוד איש קריפטו שאיבד את כל הונו, שעמד מוקדם יותר השנה על 3.2 מיליארד ד', והוא חותם את השמינייה הפותחת של הרשימה. אחריו מגיעים עוד אילי קריפטו, שכל אחד מהם איבד מאות מיליונים או אף כמה מיליארדי דולרים בשנה הלא פשוטה שממש תיכף מגיעה אל קיצה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים