מאסק וטוויטר השעו עיתונאים, הסתבכו ואז החזירו אותם לפלטפורמה

בעולם נשמעה באחרונה ביקורת קשה, כולל ממחוקקים, אחרי שחשבונותיהם של עיתונאים הוקפאו בידי טוויטר ללא התרעה מוקדמת ● לאחר סקר שערך הבעלים - החשבונות שוחזרו ● איך כל זה קשור לחשבון המוקפא ששמו אילון ג'ט?

פשוט לקח ממשתמש את שמו בפלטפורמה. אילון מאסק, הבעלים והיו"ר של X.

נתחיל למעשה מהסוף, העכשווי, של הפרשיה האחרונה מבית אילון מאסק, הבעלים החדש של טוויטר – כמה וכמה עיתונאים, חלקם בכירים, הוחזרו לטוויטר וזאת אחרי שהשעייתם לפני סוף השבוע האחרון הניבה תגובות כועסות וביקורתיות במיוחד ברחבי העולם, כולל ממחוקקים שאיימו בסנקציות על הפלטפורמה המצייצת. החזרת החשבונות שהוקפאו הגיעה אחרי שהבוס החדש של טוויטר ערך סקר בקרב עוקביו שזכה במענה משלושה מיליון משתתפים בשירות הציפור הכחולה, וקיבל את הקביעה של מרביתם שתומכו בהחזרת המורחקים לפלטפורמה. אבל ממה התחיל כל זה?

ביום ה' השעה מאסק את חשבונותיהם של מספר עיתונאים, שמה שמאפיין אותם הוא היותם עיתונאים חוקרים וחושפי שחיתויות. ההרחקה התרחשה מבלי שטוויטר הזהירה והתריעה בפני העיתונאים מראש בגין הפרת כללים שלה, לכאורה, או מבלי שסיפקה להם אינדיקציה מדוע הם לא רצויים עוד בשירות.

ההדממה הפתאומית שהטילו מאסק והחברה החדשה שבבעלותו על מי שנחשבים ככתבים מפורסמים משירותי חדשות מובילים, כמו דוני אוסאליבן מ-CNN, דרו הארוול מהוושינגטון פוסט, מאט בינדר מ-Mashable וראיין מק מהניו יורק טיימס, בין היתר – עוררה דאגה עולמית עמוקה.

באימייל ששיתפה ראשת אגף האמון והאבטחה, אלה ארווין, עם כלי תקשורת שונים, היא הדגישה שחל עדכון למדיניות ניהול התוכן. "בלי להגיב על חשבון ספציפי כלשהו, אני יכול לאשר שנשעה כל חשבון אשר מפר את מדיניות הפרטיות שלנו ומעמיד משתמשים אחרים בסיכון. אנחנו לא עושים חריגות למדיניות זו עבור עיתונאים או לחשבונות אחרים כלשהם", כתבה ארווין.

Twitter Spaces נחסם – אחרי שהעיתונאים התעמתו בו עם מאסק

כחלק מהתגובות לפרשה החל דיון אודותיה ב-Twitter Spaces – אמצעי לניהול שיחות אודיו בלייב בטוויטר. הבעלים מאסק הצטרף לשיחה זו, שבה היו מעורבים כתבים שהיו ביקורתיים מאוד על החלטותיו ושחשבונותיהם נחסמו.

בדיון ב-Twitter Spaces, מאסק הגן על ההחלטה לחסום את העיתונאים והשיחה זרמה אל התופעה הכללית יותר המכונה דוקסינג (Doxing) – חשיפת מיקום של אנשים. בשלב מסוים כתב מאסק: "אתה (עושה – ג"פ) דוקס – אתה מושעה. סוף הסיפור", ואז עזב בפתאומיות את השיחה.

ואז, זמן מה לאחר מכן, טוויטר הסירה זמנית את תכונת האודיו הקבוצתית שלה Spaces.

ההחלטה להשעות את שירות Twitter Spaces נבעה, לפי החברה, מהעובדה שנמצא בו פגם: משתמשים שחשבונותיהם נחסמו יכלו להמשיך ולהשתתף בשיחות שהתנהלו דרכו, דבר שהרגיז את מאסק, שנקלע, כאמור, לשיחה עם מי שביקש להשתיק.

לפי הדיווחים, במהלך האפיזודה שבה לקח מאסק חלק בשיחה, העיתונאים לחצו עליו בנוגע לחוסר העקביות שלו באשר לניהולן התוכן בפלטפורמה, ואז הוא עזב את הצ'אט הקולי בפתאומיות.

כשנשאל מה קרה לשירות ביום ה' בערב ומדוע הוקפא, מאסק ציין שכרגע "מתקנים בעיה מדור קודם" ושה-Spaces יהיה זמין כבר ביום המחרת, אך ארך זמן רב יותר עד שהשירות אכן חזר.

אילון ג'ט – מעקב מסוכן או פעילות אקטיביסטית לגיטימית?

בשיחה המדוברת השתתפו, כאמור, כמה מהעיתונאים שהושעו מהרשת החברתית, אבל בנוסף להם נוכח בה גם ג'ק סוויני, הבחור בן ה-20 שניהל חשבון ששמו 'אילון ג'ט' (ElonJet), שם פורסם מעקב צמוד אחרי כל תנועותיו של עסקן הטק המוליטי-מיליארדר במטוסו הפרטי.

החשבון שהושעה היה פופולרי וצבר יותר מחצי מיליון עוקבים מאז שנפתח ב-2020, אך הוא סולק גם כן מטוויטר, כפי שדיווחנו ביום ה', וזאת אחרי שמאסק הודיע כי ינקוט בצעדים משפטיים נגד סוויני בשל המעקב המסוכן, לפי מאסק, שהאקטיביסט מנהל אחרי תנועותיו. מאסק הוסיף ואמר שיפעל גם נגד "ארגונים שתמכו בגרימת נזק למשפחה שלי".

טוויטר מצידה הוסיפה כי מעתה אסור לדווח בפלטפורמה שלה על מיקום של אנשים, מלבד בתנאי מסוימים במיוחד. 

עקב אחרי מטוסו של מאסק. החשבון של ג'ק סוויני.

עקב אחרי מטוסו של מאסק. החשבון של ג'ק סוויני. צילום: צילום מסך מטוויטר

מוקדם יותר, ביום ד' בלילה, מאסק סיפר כי "סטוקר" ניגש למכונית שהובילה את בנו בלילה הקודם בלוס אנג'לס, קליפורניה. הוא אמנם לא אמר אם המשטרה זומנה למקום ורשויות אכיפת החוק גם הן לא אישרו את התקיפה, אבל – בהנחה שאכן קרתה – ניתן היה להתרשם כי האירוע הלחיץ את מאסק, וממנו נבעו החוקים החדשים בעניין המעקב.

לפי חשדות שעלו הן בטוויטר על ידי משתמשיה והן ברחבי התקשורת העולמית, העיתונאים שהורחקו מהפלטפורמה שמאסק ממנכ"ל עסקו כולם בנושא חסימת חשבון אילון ג'ט והשלכותיו על חופש הדיבור.

ואם לא די בכך – גם חשבונותיה של מסטודון (Mastodon) – הרשת החברתית המבוזרת שהפכה לזירה אליה עברו פליטי טוויטר רבים – הושעו ברשת החברתית המצייצת, ככל הנראה בשל שיתוף פרסום מחשבון אילון ג'ט.

נזכיר שמאסק טוען כי הוא האביר שבא לגונן על חופש הדיבור והביטוי ברשת החברתית המצייצת, שהייתה מצנוזרת מדי לטעמו, עד שנכנס לנעלי הבוס שלה. אלא שההשעיות של העיתונאים והשתקת קולם כפי שתכנן מאסק בתחילה לא צלחו, בדיוק משום שהחברה והבעלים הטרי שלה הואשמו בהפרעה לאותו חופש ביטוי.

עקב הלחץ והביקורת שספגה טוויטר על שאירוע, מאסק ערך סקר בקרב 121 מיליון העוקבים שלו, וביקש מהם להצביע ולקבוע מתי יש להחזיר לשירות חשבונות שחלקו את מיקומו בשירות. הסקר נסגר אחרי שמיליונים השתתפו בו ושכמעט 60 אחוז מהם הצביעו "עכשיו".

מאסק הגיב ב"העם אמר את דברו" וטוויטר הודיעה כי תחזיר את המושעים, כפי שאכן עשתה בהמשך.

חשבון אילון ג'ט, אגב, נותר (כפי שניתן לראות בתמונה) מושעה.

מימין: חשבון אילון ג'ט שנותר מושעה; משמאל: חשבונו של העיתונאי דוני אוסאליבן - ששוחזר.

מימין: חשבון אילון ג'ט שנותר מושעה; משמאל: חשבונו של העיתונאי דוני אוסאליבן – ששוחזר. צילום: עיבוד ממוחשב. לכידת מסך מטוויטר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים