מה גרם לג'ימי פאלון, ג'סטין ביבר ומדונה לספוג תביעת NFT?

הנתבעים הללו, יחד עם עוד אמנים ומפורסמים, כמו גם חברות מוכרות, קידמו אסימונים חסרי תחליף - שהם למעשה בעלות על נכסים דיגיטליים - בלי לגלות שקיבלו כסף לשם פועלם, ולבסוף ה-NFTs התבררו כהשקעה גרועה

נתבעו בגלל מעורבותם במכירת NFTs. מדונה, ג'ימי פאלון וג'סטין ביבר.

מצב תחום הקריפטו מעורער כבל מזה חודשים, ולפיכך גם שוק ה-FNT – נכסים דיגיטליים שרשומים בבלוקצ'יין – אשר לבלב לרגע, נמצא בדעיכה. ובכל זאת דווקא עכשיו, ידוענים רבים המפורסמים בכל העולם, ביניהם הזמרים מדונה וג'סטין ביבר, מגיש הלייט-נייט ג'ימי פאלון והשחקנית הבריטית גווינת' פאלטרו סופגים תביעה ייצוגית שעניינה NFT, כך לפי דיווח של ה-Hollywood Reporter

אז מה עשו הסלבס הנתבעים? ובכן, הם קידמו NFTs פופולריים במיוחד, אשר הוצעו במסגרת יוזמה בשם 'מועדון היאכטות של הקוף המשועמם', או ה-BAYC (ר"ת the bored ape yacht club) ועומדים בפני תביעות משפטיות על מעורבותם הנסתרת בה.

BAYC מציע לרכישה אוסף NFTs מוגבל בהיקפו, שבו האסימון עצמו משמש כחברות של הרוכש במועדון. מאחורי היוזמה עומדת חברה בשם יוגה לאבס (Yuga Labs) שלפי לשון התביעה, כל המודל העסקי שלה סובב סביב השימוש בסלבריטאים, כדי לשכנע מעריצים שקניית NFT תכניס לכיסיהם כסף רב בעתיד, שכן מחירי ה-NFTs ילכו ויאמירו.

"האמת היא שכל המודל העסקי של החברה מסתמך על שימוש בפעילויות שיווק וקידום ערמומיות של מפורסמים ברשימה, שמקבלים פיצוי גבוה (מבלי לחשוף זאת), כדי להגביר את הביקוש לניירות הערך של יוגה, על ידי שכנוע משקיעים קמעונאיים פוטנציאליים שהמחיר של נכסים דיגיטליים אלו יעלה", נכתב בתלונה שהוגשה ביום ה' האחרון לבית המשפט הפדרלי בקליפורניה.

אחרי שבחודשים האחרונים התברר לרבים כי בעלות רשמית על יצירת אמנות דיגיטלית אינה השקעה נבונה ומשתלמת בהכרח, ויותר מכך, אין גם לדעת אם היא תהיה רווחית אי פעם בעתיד, החלו רבים להלין על התרמית ותלונות רבות אלו נערמו לכדי התביעה הייצוגית המדוברת.

עד כה, מאז שהחלו להימכר בעולם, נכסים דיגיטליים לא הצליחו להתחזק. כמו כן, מחיר ה-NFTs במועדון של קוף האדם המשועמם אף ממש ירד בכ-80% במהלך השנה האחרונה, ומי שרכש ממנו אסימונים חסרי תחליף, בסופו של דבר הפסיד את רוב כספו. מאידך, לפי טענת התביעה, הסלבס הנאשמים הרוויחו מיליארדי דולרים באמצעות מכירות ה-NFT שקידמו.

"קמפיין הקידום של הנאשמים הצליח להפליא, והניב מיליארדי דולרים במכירות ומכירה חוזרת… האישורים המיוצרים של ידוענים והמבצעים המטעים הצליחו להגדיל באופן מלאכותי את העניין והמחיר של ה-BAYC NFTs, מה שגרם למשקיעים לרכוש את השקעות ההפסד הללו במחירים מנופחים בצורה קיצונית", נכתב בתלונה.

מכר NFTs באמצעות קידום סמוי מטעם מפורסמים. מועדון היאכטות של הקוף המשועמם.

מכר NFTs באמצעות קידום סמוי מטעם מפורסמים. מועדון היאכטות של הקוף המשועמם. צילום: לכידת מסך מאתר היוזמה

לפרשה יש גם קשר ישראלי

אבל אי אפשר בלי נקודה ישראלית הרי – התביעה טוענת ש-יוגה לאבס קשרה קשר עם האמרגן הישראלי-אמריקני גיא עוזרי, שהציע לה לשלם בחשאי לרשימה של עשרות מפורסמים כדי לקדם את ה-NFTs שלה.

לפי התביעה, הגורמים המפורסמים שקשורים למקרה – ביניהם נכללים גם סנופ דוג, פריס הילטון וסרינה וויליאמס בין השאר, וכן מספר תאגידים, כמו אדידס אמריקה, יוניברסל TV, ו-Electric Hot Dog – לכאורה לא חשפו את העובדה ששולם להם כסף כדי לקדם את ההשקעות ב-NFT של BAYC.

תביעת ה-NFT מצטטת הצהרה של רשות ניירות ערך בארה"ב, ה-SEC, הקובעת כי זה לא חוקי עבור מפורסמים לעודד קידום מניות והשקעות אחרות, אם הם לא חושפים כיצד שולם להם כדי לקדם את הנכסים. בתביעה נטען כי הסלבריטאים לא ביצעו את הגילוי הנאות המתבקש, ושידרו רושם שווא שהם התעניינו ב-NFT בכנות וברצינות. בתביעה נטען כי זה היה רחוק מהאמת וכי הידוענים קיבלו "פיצוי גבוה" על קידומם של הנכסים.

עוד מסתבר כי הסלבריטאים קידמו את ה-NFTs לא רק במדיה החברתית אלא גם בטלוויזיה.

התלונה מציינת תקרית מנובמבר 2021, שבה ג'ימי פאלון ראיין את האמן הדיגיטלי מייק וינקלמן, הידוע יותר בשם ביפל.

היצירה 'כל-יום: 5,000 הימים הראשונים' של ביפל. נמכרה בכמעט 70 מיליון דולר כ-NFT

היצירה 'כל-יום: 5,000 הימים הראשונים' של ביפל. נמכרה בכמעט 70 מיליון דולר כ-NFT

ביפל הוא אמן שמכר יצירות שלו בפורמט דיגיטלי כ-NFTs, ואף ששבר שיא כשיצירה דיגיטלית שלו בשם 'כל-יום: 5,000 הימים הראשונים' נמכרה ב-69 מיליון דולר, במרץ אשתקד. מדובר בעבודה דיגיטלית לחלוטין שנמכרה כקובץ JPG.

בראיון אמר פאלון לביפל כי הוא עצמו קנה NFT של מועדון הקוף וטען שרכש את הנכסים אחרי ש"עשה שיעורי בית" לגבי קריפטו. אך התביעה טוענת שממש לא מדובר בשיחה טבעית וספונטנית בין מגיש למרואיין, משום שגם פאלון וגם ביפל קיבלו תשלום כדי לקדם את ה-NFTs ואת פלטפורמת MoonPay, שצוינה בשיחתם בתוכנית.

עקב הכספים הרבים, ששולמו ככל הנראה בחשאי לשם קידום ה-NFT, בתביעה נכללות עשר תלונות נפרדות נגד הנתבעים. כמו כן היא מתייחסת להפרה, לכאורה, של חוק התחרות הבלתי הוגנת של קליפורניה, להפרה של חוק הסעד המשפטי לצרכנים בקליפורניה ולהצעה ומכירה לא רשומים של ניירות ערך.

תביעות NFT קודמות נגד מפורסמים שקידמו רכישת נכסים דיגיטליים בקרב עוקביהם לא צלחו עד כה. נחכה ונראה מה יעלה בגורל תביעה רבת-סלבס זו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים