הצדקה לביטול המיזוג: המיליונים שטוויטר שילמה לפייטר זאטקו כדמי שתיקה

זאטקו, שפנה לקונגרס עם מידע פנימי על מהלכים לא ראויים בניהול טוויטר, אותם זיהה כשעבד בה, קיבל ממעסיקתו 7 מיליון דולר אחרי פיטוריו ● מאסק טוען שזו הצדקה נוספת לנסיגה מעסקת הרכישה - על מה הוא מסתמך?

נתבעים על ידי עובדים. אילון מאסק, הבעלים, וטוויטר.

אילון מאסק טען באחרונה באמצעות עורכי דינו כי ההחלטה של טוויטר (Twitter) לשלם מיליוני דולרים לחושף השחיתויות שפיטרה, ככל הנראה כדמי שתיקה, מעניקה לו הצדקה נוספת לביטול ההסכם שלו ושל החברה לרכישתה בשווי 44 מיליארד דולר. הסיבה – תשלום שלא עבר דרך מאסק ונוגד את עקרונות ההסכם בינו לבין טוויטר.

כפי שדיווחנו באחרונה, פייטר (מאדג') זאטקו חשף השנה שחיתויות מתוך טוויטר בפנייה לקונגרס האמריקני והוא עתיד להתייצב מול המחוקקים כדי לספר להם את שגילה בעת שירותו בחברה. 

זאטקו הוא מומחה לאבטחת רשת, מתכנת קוד פתוח, עיתונאי והאקר, שנשכר על ידי ג'ק דורסי – אז מנכ"ל טוויטר – בנובמבר 2020, כדי להוביל את גישת אבטחת המידע של החברה, לאחר פריצה שחוותה הרשת המצייצת ביולי 2020, שפגעה במספר חשבונות של מגה-מפורסמים, כולל אפילו בחשבונו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. מסיבות לא לגמרי ברורות, הוא פוטר בידי החברה בינואר 2022.

אלא שכעת, לפי דיווח אחרון בוול סטריט ג'ורנל, הסתבר כי חודשים רבים אחרי שעזב את החברה, טוויטר הגיעה עם זאטקו להסדר ושילמה לו 7 מיליון דולר ביוני. הבכיר פוטר בינואר, ו-7 מיליון הדולרים שולמו רשמית כדי "לפצותו על אובדן שכר". עסקאות כאלה אינן יוצאות דופן כאשר בכיר בעל ידע פנימי עשיר עוזב חברה בטרם עת, אך לפי מאסק, המקרה הזה מטריד בהתחשב בהקשר שלו.

בנוסף, וחשוב מכך, במכתב שנשלח מטעמו ביום ו' לטוויטר, ציינו עורכי הדין של מאסק כי כישלונה של החברה לבקש את הסכמת מרשם, לפני ששילמה מיליונים לזאטקו מהווה הפרה של הסכם המיזוג, שכלל הגבלות למקרים שבהם טוויטר יכולה לבצע תשלומים שכאלה בטרם העברת הבעלות עליה.

חשף שחיתויות מתוך החברה אחרי שקיבל את הכסף מטוויטר

חושף השחיתויות, פייטר (מאדג') זאטקו.

חושף השחיתויות, פייטר (מאדג') זאטקו. צילום: פליקר

התשלום לזאטקו התרחש, כאמור, לאחר שהוא פוטר מהחברה. מאסק טוען כעת גם כי בעצם קבלת 7 מיליון הדולרים, זאטקו למעשה חתם על הסכם סודיות שאסר עליו לדבר בפומבי על פרק הזמן שבו הועסק בטוויטר או להשמיץ את החברה.

אך הסכום, וההסכם שתוכנו לא נודע מול הבעלים של הרשת המצייצת, כנראה לא הספיקו לטוויטר על מנת לקנות את שתיקתו של זאטקו. לפי הדיווחים, ההסכם בין הנהלת טוויטר ל-מאדג' הושג ימים לפני שראש הביטחון לשעבר הגיש בכל זאת את תלונתו נגדה, ביולי.

ב-23 באוגוסט 2022 פורסם תוכן התלונה שעניינה חשיפת שחיתויות, שהגיש זאטקו לקונגרס. התלונה טענה כי טוויטר ביצעה הפרות מרובות של תקנות ניירות הערך של ארצות הברית, של חוק ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, משנת 1914, ושל צו הסכמה בר-אכיפה משנת 2011, שהושג עם ה-FTC לאחר מספר בעיות שצצו בין השנים 2007 ל-2010.

זאטקו גם האשים את טוויטר ב"ליקויים קיצוניים וחריפים" בטיפולה במידע המשתמש ובבוטי ספאם – אותו עניין שבו התמקד מאסק בטענותיו נגד החברה.

בנוסף, זאטקו הצביע בזמנו על כמה וכמה בכירים בטוויטר, כולל המנכ"ל, פרג אגרוואל, וחברי דירקטוריון מסוימים, על כך שפיזרו הצהרות כוזבות או מטעות לגבי פרטיות, אבטחה ומיתון וניטור תוכן בפלטפורמה, תוך הפרת כללי החשיפה של ה-SEC.

לטענת זאטקו, טוויטר גם ערכה מצג-שווא למאסק במהלך הצעת הרכישה שלו, וגרמה לו להסכים לקנות אותה בסכום העתק 44 מיליארד דולר, בתוך עיוות נתוני המשתמשים האותנטיים בפלטפורמה.

לפי טוויטר, זאטקו פוטר בגלל "מנהיגות לא יעילה וביצועים גרועים". הרשת החברתית המצייצת גם הגיבה ואמרה כי היא מאמינה שהתלונה של זאטקו מלאה בחוסר עקביות, אי דיוקים וב"חוסר הקשר". כדוגמה לאישיותו של זאטקו, סיפרו גורמים לתקשורת כי במהלך המשא ומתן שלו עם טוויטר על הכסף שיקבל עקב הפיטורים, הוא הכפיל פי חמישה את דרישתו לגובה הפיצוי.

לנוכח סברות שזאטקו אולי שינה את גישתו ואת כוונתו לשתוק, ולא לחשוף את שידע בפני מחוקקי ארה"ב עקב קשרים עם מאסק, סיפר ג'ון טיי, מייסד Whistleblower Aid – ארגון שעוזר לחושפי שחיתויות להגיש תלונות – כי זאטקו יצר קשר עם העמותה בתחילת מרץ, אך הגדיש כי הבכיר לשעבר בטוויטר מעולם לא נפגש או דיבר עם מאסק, וכן שהצוות של המולטי-מיליארדר לא היה בקשר עם הארגון לגבי תלונתו.

ראש האבטחה לשעבר של טוויטר אמור להעיד מחר (ג'), בפני ועדת המשפט של הסנאט האמריקני, כדי לדון בהאשמותיו על כשלי אבטחה בטוויטר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים