מותה של מלכת העידן הטכנולוגי

היא הייתה בין השליטים הראשונים ששלחו אימייל, חנכה אתר אינטרנט וערוץ יוטיוב, ואפילו צייצה בטוויטר - הצד הטכנולוגי של תקופתה של המלכה אליזבת השנייה, שמתה אמש (ה')

המלכה אליזבת השנייה.

תקופת הכהונה הארוכה, בת 70 השנים, של אליזבת השנייה כמלכת בריטניה הייתה גם התקופה שבה הטכנולוגיה רשמה את הזינוק הגדול ביותר שלה לאורך ההיסטוריה. ההכתרה שלה קרתה ב-1953, שנים לא רבות לאחר שהמחשב בכלל הומצא, וטלפונים ניידים, מערכות מחשוב ועוד פלאי עולם הטכנולוגיה היו דברים שבדמיון, או, במקרה הטוב, בחיתולים שלהם. כיום, לעומת זאת, הטכנולוגיה היא דבר שנמצא בכל בית ובכל משרד, בכל כיס ובכל מקום.

הקשר של המלכה אליזבת לטכנולוגיה והחלטתה ללכת עם הקדמה, לפחות בהקשר הטכנולוגי, באו לידי ביטוי הרבה לפני העידן שבו המחשוב הפך לדבר שבשגרה: אליזבת השנייה הייתה המלכה הראשונה של בריטניה שההכתרה שלה שודרה בטלוויזיה, שהייתה אז מדיום צעיר מאוד. כמה שנים לאחר מכן, ב-1957, היא שידרה בפעם הראשונה את ברכת חג המולד שלה בטלוויזיה – דבר שהיה בלתי נתפס עבור חלק מאנשי בית המלוכה. המלכה המשיכה במסורת הזאת עד חג המולד האחרון. ברכת הכריסמס שלה ב-2012 אף נוצרה תוך שימוש בטכנולוגיית תלת ממד, והסרטון הפך ויראלי במיוחד. בבית המלוכה ידעו לספר ל-BBC שהמלכה אהבה את הסרטון הזה.

נא להכיר: HME2

המלכה אליזבת הייתה בין השליטים הראשונים ששלחו אימייל: היא עשתה זאת ב-1976, בעידן ה-ARPANET – הרשת שקדמה לאינטרנט. היא עשתה זאת בעת ביקור בבסיס צבאי ובעזרתו של המדען הבריטי פיטר קירשטיין, שהיה לו תפקיד חשוב בהתפתחות האינטרנט. שם המשתמש שלה היה HME2 – ר"ת של הוד מעלתה אליזבת השנייה (Her Majesty, Elizabeth II).

21 שנים לאחר מכן, המלכה אליזבת הייתה זו שהשיקה את הגרסה הראשונה של אתר האינטרנט של בית המלוכה. 10 שנים אחר כך, ב-2007, היא חנכה את ערוץ היוטיוב המלכותי הבריטי. ב-2008 היא ובעלה, הנסיך פיליפ, ביקרו במטה של גוגל בלונדון – ביקור שסרטון ממנו הועלה לערוץ היוטיוב של בית המלוכה.

המלכה, או מי שניהל את החשבונות מטעמה, הייתה פעילה גם ברשתות החברתיות. כך, למשל, הציוץ הראשון שלה בטוויטר פורסם ב-2014, כשהיא ביקרה במוזיאון המדע של לונדון. היא כתבה: "זה תענוג לפתוח את תערוכת עידן המידע היום, במוזיאון המדע, ואני מקווה שהאנשים ייהנו מהביקור בה". הפוסט הראשון שלה באינסטגרם פורסם לפני שלוש שנים, במהלך ביקור באותו המוזיאון, שבו היא למדה על יוזמות שמלמדות ילדים תכנות. בתקופת הקורונה, כמו רבים מאתנו, גם המלכה אליזבת עברה לשיחות וידיאו, ובדרך זו הצליחה לקיים חלק מהמחויבויות שלה כמלכה, למרות המגפה והסגרים.

שני ציטוטים נבחרים

אלא שהמלכה גם ביקרה את הטכנולוגיה – או, יותר נכון, את מה שאנחנו עושים או עלולים לעשות בה. בברכת חג המולד שלה ב-1983 היא אמרה ש-"יש סיכון חמור שהשליטה בטכנולוגיה עלולה לעוור אותנו לצרכים הבסיסיים של אנשים. אלקטרוניקה לא יכולה לייצר חברות, מחשבים לא יכולים לייצר חמלה, לוויינים לא יכולים לשדר סובלנות".

בנאום אחר שלה, מ-2013, בטקס שבו חילקה את פרס המלכה אליזבת להנדסה, היא אמרה: "מטכנולוגיית המידע ועד למדעי הרפואה ולכרייה, מבניית כבישים ועד למסעות לחלל, המהנדסים עובדים כדי להעלות את רמת החיים שלנו, ואתה את הבריאות, העושר והאושר שלנו". המלכה התייחסה באותו הנאום לאינטרנט וציינה כי "הוא הביא את העולם ואת האנשים שבו להיות ביחד בדרכים שאפילו לא היינו יכולים לדמיין לפני 60 או אפילו 30 שנה".

ויש עוד הקשר, שהוא לא לטכנולוגיה לכשעצמה, אלא לאחד מאבי אבות הטכנולוגיה: אלן טיורינג. ב-2013 החליטה המלכה אליזבת לחון את טיורינג, שפיצח את מכונת האניגמה של הנאצים וזירז את הניצחון של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, וכמה שנים אחר כך הורשע ב-"עוון" הומוסקסואליות וקיבל טיפול לדיכוי היצר המיני שלו, שבעקבותיו הוא התאבד. החנינה באה לאחר קמפיין ארוך, אולם היא גררה ביקורת על כך שעשרות אלפי הומואים אחרים, שנכלאו בבריטניה במשך שנים רבות, לא זכו לחנינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים