דורסי הצטרף לגייטס ומאסק והביע תמיכה באוקראינה

מרבית קברניטי הטק לא הביעו עמדה כזו או אחרת בנוגע למלחמה, אבל מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, האיש שייסד את מיקרוסופט האגדית, וכעת גם מנכ"ל בלוק הנוכחי (ומנכ"ל טוויטר לשעבר) בחרו לא לשתוק ולסייע לאוקראינים

תומכים באוקראינה. מימין לשמאל: ג'ק דורסי, ביל גייטס ואילון מאסק. עיבוד ממוחשב.

תעשיית ההיי-טק העולמית וקברניטיה אינם מרבים, מסיבותיהם שלהם, להביע תמיכה מוצהרת באוקראינה או ברוסיה, אשר מנהלות ביניהן מלחמה קשה. עד כה רק ביל גייטס, אילון מאסק וג'ק דורסי לא הניחו לאסון ההומניטרי שמתרחש באוקראינה לחמוק מתגובה, ואף ממעורבות אמיתית בניסיון לסייע לעם האוקראיני במצוקתו.

מאסק, היזם הכי מפורסם בעולם והאיש העשיר בתבל, כזכור, העניק לאוקראינה חיבור מהיר לאינטרנט דרך לוויני סטארליק (Starlink) של SpaceX, עת נענה לבקשה מפורשת (ותיוג בטוויטר) מטעם מיכאילו פדורוב, סגן ראש הממשלה ושר הטרנספורמציה הדיגיטלית של אוקראינה. בהמשך הוא גם הציע להילחם בדו-קרב עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כשהמנצח יזכה באוקראינה.

באחרונה גם ג'ק דורסי, המנכ"ל לשעבר והמייסד של טוויטר (Twitter), והמייסד והמנכ"ל הנוכחי של בלוק (Block, לשעבר Square), לקח צד בנוגע לפלישת רוסיה לאוקראינה. דורסי תרם, באמצעות קרן Start Small שלו, כמה מיליוני דולרים לאוקראינים. הכסף הזה חולק לשבעה ארגונים לא ממשלתיים או ארגוני צדקה המעורבים בסיוע לאוקראינים, כשכל אחת מהעמותות קיבלה מיליון דולר, לפי אתר הקרן.

גייטס צייץ תמיכה בעם הקוראיני וסבלו

גייטס, המייסד המיתולוגי והמנכ"ל לשעבר של מיקרוסופט, התבטא כבר לפני יותר מעשרה ימים בעניין המלחמה באוקראינה, אשר הותקפה על ידי רוסיה לפני מספר שבועות.

ב-9 במרץ הוא צייץ בטוויטר וכתב כי: "זה הופך את הבטן לראות את תושבי אוקראינה סובלים כל כך. העולם מרגיש כבד במיוחד כרגע, כשכל יום מביא חדשות על משפחות שנקרעו באפגניסטן, אוקראינה ובכל כך הרבה מקומות אחרים".

בנוסף קרא גייטס גם לתמיכה בסוכנות הפליטים של האו"ם, UNHCR בציוץ נוסף בו כתב: "במשבר, אנחנו תמיד יכולים לחפש את העוזרים – האנשים ששמים את חייהם על קו סיוע לפליטים ולקורבנות הפלישה – ולתמוך בהם. אני גאה לתמוך בסוכנות הפליטים של האו"ם, וקורא לקהילה העולמית לעשות את אותו הדבר".


גייטס אמנם לא הניף אצבע מאשימה נגד רוסיה או פוטין בדבריו אלו, אבל להתבטאותו זו מייחסים תמיכה מובהקת באוקראינים במצב הקיים.

לגייטס יש מה להפסיד מתמיכה באוקראינה

ודווקא לגייטס מבין השלושה הנ"ל יש כנראה מה להפסיד מהאקט שלו. הוא אמנם כבר לא איש היי-טק במובן המובהק של המילה, אולם עדיין נחשב לאחת הדמויות הבולטות בגזרה הטכנולוגית העולמית. גייטס של ימינו הוא מיליארדר המנהל את אחד מארגוני הצדקה הגדולים על פני כדור הארץ, קרן ביל ומלינדה גייטס שמו – ארגון פילנתרופי המסייע במאבק ברעב ועוני, בחולי ובסבל האנושי.

הקרן, שנוסדה לפני למעלה מ-20 שנה, סיפקה מענקים בסכום העתק של כ-6 מיליארד דולר לקידום המטרה שלשמה היא פועלת, ותרומות אלו בהחלט מחזיקות את גייטס כבעל אמירה בעולם גם כיום.

ואולם לגייטס יש עדיין נתח משמעותי במניות מיקרוסופט, וכן הון עצום, והוא בעל קשרים עולמיים ענפים עם בכירים בכלכלה ובתחום המדיני. לכן, התבטאות כלשהי בנוגע לסכסוך העולמי הכי מדובר כעת עלולה להוות גם סיכון פיננסי אישי עבורו. זו אולי הסיבה לכך שגייטס לא בחר לגנות את פוטין ספציפית, או בכלל להזכיר אותו או את רוסיה, אלא רק לצדד באוקראינה בשל הסבל הרב של העם האוקראיני. עם זאת אפשר שגם אמירה בודדה ויחסית ניטרלית זו תהפוך את פוטין לאויב של גייטס, שכן הנשיא הרוסי לא שש לקבל ביקורת, כפי שכבר ניתן היה להבין מהתנהלותו עד כה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים