השב"ס מגייס יותר מ-100 אנשי IT ומבצע שורת פרויקטי מחשוב

השירות עתיד לבצע השנה לא פחות מ-86 פרויקטי IT ושוקל בימים אלה פיתוח מערכת לאיתור מנהרות - מה שעשוי למנוע בריחות אסירים כמו בריחתם של האסירים הביטחוניים, בראשות זכרייה זביידי, מכלא גלבוע

תת גונדר יקי זנו, ראש חטיבת טכנולוגיות בשירות בתי הסוהר.

IT זה הכתום החדש: שירות בתי הסוהר הודיע היום (ד') על שורה של פרויקטי מחשוב חדשים, גיוס עשרות רבות של אנשי IT ויותר מהכפלה של תקציב טכנולוגיית המידע שלו, במה שרב גונדר קטי פרי, נציבת השירות, מכנה "מהפכה טכנולוגית".

שמו של שירות בתי הסוהר היה באחרונה בכותרות בהקשרים לא מחמיאים, בלשון המעטה – מהבריחה של האסירים הביטחוניים ועד למה שכונה "פרשת הסרסור בסוהרות". אלא שבהקשר הטכנולוגי, השב"ס החל בשנים האחרונות תהליך התפתחות רחב היקף, בעיקר מאז כניסתה לתפקיד של הנציבה הנוכחית, שהחליטה להעצים את הטכנולוגיה בשירות. כך, לאחר שנים שבהן תקציב ה-IT של שירות בתי הסוהר היה בירידה, הוא צמח מ-95 מיליון שקלים ב-2021 ל-207 מיליון שקלים השנה. כתוצאה מכך, מרכז הכובד בעבודת השירות, שהתבסס על עבודה ידנית, הולך והופך להיות מבוסס טכנולוגיה, שעד כה הייתה מינורית. כחלק מהמהלך, השב"ס החל במהלך גיוס של 160 אנשי IT, שיצטרפו ל-170 אנשים שכבר עובדים בחטיבת הטכנולוגית. חלק מהעובדים החדשים יועסקו במיקור-חוץ.

רב גונדר קטי פרי, נציבת שירות בתי הסוהר.

רב גונדר קטי פרי, נציבת שירות בתי הסוהר. צילום: מארק ניימן, לע"מ

בשירות בתי הסוהר יש, נכון להיום, 14.196 אסירים (59%) ועצורים (41%), מהם 1% נשים. השירות מעסיק 9,056 עובדים, 22% מהם נשים, 1,938 קצינים.ות וכמעט כולם משתמשי IT.

זינוק של כמעט פי חמישה בהשקעות במו"פ

שירות בתי הסוהר קיים היום מסיבת עיתונאים להצגת הפרויקטים החדשים בכלא עופר. תת גונדר יקי זנו, ראש חטיבת טכנולוגיות בשב"ס, אמר בה כי מתוך התקציב, שרובו הוקדש בעבר לתחזוקה, סכום ההשקעות במו"פ ובפרויקטים חדשים, שעמד על 24 מיליון שקלים ב-2021, צמח השנה ל-130 מיליון.

זנו, בעברו סמנכ"ל הטכנולוגיות בבזק ובבנק דיסקונט, ציין שבאחרונה החלו אנשי הטכנולוגיה בשב"ס לעבוד בשיתוף פעולה עם המכון הגיאופיזי, שבמסגרתו נבחן פרויקט לדימות קרקע, לטובת איתור חפירות ומנהרות. האסירים הביטחוניים, בראשותו של זכרייה זביידי, שברחו באחרונה מכלא גלבוע, עשו זאת באמצעות מנהרה (ולאחר מכן נתפסו והוחזרו לבית הסוהר). אם יוחלט על עריכת הפרויקט, ייעשה במסגרתו שימוש ביכולות טכנולוגיות משולבות מתחומי הגיאולוגיה והפיזיקה, לטובת איתור שינויים בקרקעות המקיפות את בתי הסוהר במדינה. חטיבת הטכנולוגיה נמצאת בקשר עם גופי ביטחון במדינה, תוך העתקת ניסיון שנצבר בעזה בנושא.

לדברי זנו, החטיבה שבראשותו נערכת לביצועם השנה של 86 פרויקטי IT, שאחד המרכזיים שבהם הוא הקמת דטה סנטר חדש, שטרם נבחר המיקום שלו. שטראוס אסטרטגיה היא שתלווה את תהליך הבחירה. פרויקט נוסף שעומד בפני מימוש הוא הקמת מערכת ERP בשירות. זאת, בעקבות כישלון פרויקט "קידמה" להקמת מערכת ERP פרי פיתוח עצמי, שלא הניב את התוצאות הרצויות, ועלה למשלמי המיסים 140 מיליון שקלים. בחודשים הקרובים יחליטו אנשי ה-IT של השירות איזו מערכת ERP תיבחר – של סאפ או של אורקל.

דיגיטציה רחבת היקף

השירות עובר בימים אלה תהליך דיגיטציה רחב היקף, בשני ממדים: במסגרת האחד, תהליכים ידניים מבוססי נייר עוברים מיכון, והתהליך השני הוא מעבר לדיגיטל לטובת ייעול וחיסכון במשאבים, כמו גם הגברת האפקטיביות של השב"ס.

כך, אנשי ה-IT בשירות עמלים על פיתוח מערכת לשירות עצמי לאסיר, שתאפשר להם להגיש את כלל הבקשות שלהם בצורה דיגיטלית. כל הבקשות שלהם יעברו דרך "קיוסק דיגיטלי", שבו הם יוכלו, מלבד הגשת הבקשות, לדעת מה סטטוס הטיפול בהן, יוכלו לרכוש מוצרים מהקנטינות ועוד. "חסל סדר חיפוש ניירות בקלסר", אמר תת-גונדר זנו. "אנחנו בעיצומו של פרויקט סריקה ודיגיטציה של 13,500 תיקי אסירים. זהו שינוי משמעותי, שמאפשר קבלת תמונת מצב על האסיר באופן מקיף".

הוא הוסיף כי "אנחנו עמלים בימים אלה על הקמת DWH – מחסן נתונים ארגוני, שיהיה בתוך הדטה סנטר. במסגרת זו נבצע פרויקט לטיוב נתונים ולגזירה ולשליפת נתונים, ETL – בשילוב נתוני OT. כך ניצור אמת ארגונית אחת".

פרויקט נוסף שנערך הוא של רפואה מרחוק, ובמסגרתו מפתחים בשב"ס, בשיתוף חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, פלטפורמה שתאפשר לאסירים לקבל שירותי טלה רפואה. הפרויקט מתבסס על פתרון Datos, שיאפשר ניטור ומעקב שוטף על מצבו הרפואי של האסיר, עם ביצוע בדיקות רופאים מומחים מרחוק – מה שיחסוך את הצורך הלוגיסטי של הבאת האסיר לבית החולים.

גונדר משנה אילן יום טוב, ראש מחלקת מערכות מידע בשירות בתי הסוהר.

גונדר משנה אילן יום טוב, ראש מחלקת מערכות מידע בשירות בתי הסוהר. צילום: דוברות השב"ס

כמו כן, בשירות בתי הסוהר הופכים בימים אלה את היומנים מנייר ליומנים דיגיטליים. גונדר משנה אילן יום טוב, ראש מחלקת מערכות מידע בשב"ס, אמר כי "הפרויקט נועד לספק שירות דיגיטלי למפקד המשמרת. היעד הוא שבשולחן העבודה שלו יהיה ממשק אחד לטובת כל המערכות והנתונים שהוא נזקק להם. הפרויקט שם דגש על חוויית משתמש אחידה, אף שהוא כולל מערכות רבות".

"השנה נבחן פיילוט לזיהוי ביומטרי לטובת פרויקט שנערוך בתחום ב-2023. כמו כן, מערכת לזיהוי פנים תוצב בכניסה בכל המתקנים של השב"ס", ציין זנו. לסיכום, הוא אמר כי "החטיבה מקדישה תשומת לב רבה לנושא הסייבר, ונרחיב את היקף כוח האדם בענף".

נציבת שב"ס, רב גונדר פרי, אמרה כי "עם הגעתי הבנתי שהארגון צריך לשנות את דרכו. עם כניסתי לתפקיד בניתי תוכנית רב שנתית, שהטכנולוגיה היא אחד העוגנים המרכזיים בה. 2022 תהיה שנה קריטית במעבר מתכנון לביצוע מהלכים טכנולוגיים שישימו את סביבת האסירים והסוהרים במקום אחר. ה-IT ישפר את שיקום האסירים ויביא לשיפור האפקטיביות של עבודת הסוהרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים