2022: מהו מצב הנשים בהיי-טק הישראלי כיום?

רשות החדשנות פרסמה דו"ח אינטגרטיבי, ראשון מסוגו, המציג תמונת מצב מלאה של הישראליות בהיי-טק ● הדו"ח מתאר שיעור השתתפות נמוך של נשים בתחום, ולאורך כל שרשרת הערך המובילה לתפקידים טכנולוגיים בתעשייה

חלקן של נשים בהיי-טק - שליש.

דו"ח אינטגרטיבי, ראשון מסוגו, של רשות החדשנות, שמתפרסם היום (ג'), מתאר את שיעור ההשתתפות הנמוך של נשים בהיי-טק הישראלי ולאורך כל שרשרת הערך שמובילה לתפקידים טכנולוגיים בתעשיית החדשנות.

על פי ממצאי דו"ח נשים בהיי-טק 2022, נשים מהוות רק: 49.4% מכלל התלמידים.ות ל-5 יחידות מתמטיקה ו-35% מהניגשים.ות לבגרות במדעי המחשב; 23% מהמשרתים.ות בתפקידי פיתוח וסייבר בשירות חובה בצה"ל; 30.7% סטודנטיות לתואר ראשון במקצועות ההיי-טק המורחבים; 33.4% מהעובדים.ות בתעשיית ההיי-טק; 28% מהעובדים.ות בתפקידי ליבה טכנולוגיים; 16.5% מהשותפים.ות בקרנות ההון סיכון הגדולות והפעילות בישראל, וכן ב-57% מקרנות ההון סיכון הגדולות והפעילות בישראל בשנים האחרונות אין אף אישה שמונתה לשותפה; 9.4% מכלל המנכ"לים.ות שהקימו סטארט-אפים בשנים 2010-2021; 22.6% מחברות ההנהלה (במדגם חברות טכנולוגיה ישראליות ציבוריות). בנוסף, סבבי הגיוס של הסטארט-אפים אשר בראשן עומדות נשים נמוכים משמעותית מאלו בהובלת גברים.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן. צילום: מתוך ויקיפדיה

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: "מדובר בדו"ח חשוב של רשות החדשנות, שמציב לכולנו מראה לאתגר שילוב הנשים בתעשיית ההיי-טק בישראל. מאז כניסתי לתפקיד, אנחנו פועלים במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יחד עם רשות החדשנות בתחום זה. קבענו יעדים נוקשים להגדלת כמות הנשים בהיי-טק בשנתיים הקרובות, והגדלה ל-45% נשים בהכשרות של הרשות. לרשות החדשנות מגוון כלים לקידום סוגיה חשובה זו ויחד נעשה שינוי. במשרד המדע הכפלנו את תוכנית מדעניות העתיד, תוכנית לעידוד מצוינות בקרב בנות נוער בתחומי ההנדסה והמדעים המדויקים. בנוסף, מחקרים מראים שהעניין במקצועות המדעים יורד אצל בנות כבר ביסודי, על כן אנחנו עובדים ביחד עם משרד החינוך על תוכנית חינוך להיי-טק, שתחל כבר בשנת הלימודים הבאה מגן חובה לכלל התלמידים. המטרה היא לפנות אל הבנות מגיל צעיר עוד טרם ירידת העניין בתחום 'ההיי-טק'. הבנה של האתגרים הניצבים בפנינו תאפשר לנו לגבש דרכי פעולה שיביאו לשיפור אמיתי בתחום. אני מאמינה שכל מרכיבי הממשלה צריכים לפעול בנושא חשוב זה".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: חנה טייב

"בכל הקשור לשוויון המגדרי – ההיי-טק הישראלי עדיין מאחור"

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר עקב ממצאי הדו"ח כי: "נשים הן רק 23% מהמשרתים בתפקידי פיתוח וסייבר בצה"ל, רק 30.7% מהלומדים באוניברסיטאות למקצועות היי-טק, רק 16.5% מהשותפים בגופי ההשקעה בישראל, ורק 9.4% מחברות ההזנק הוקמו על-ידי יזמיות – כדי להביא לשינוי חייבים לגבש מאמץ משותף של תעשיית ההיי-טק וגופי הממשלה הרלוונטיים. האחריות היא על כלל הגורמים המעורבים באקוסיסטם".

מנכ"ל רשות החדשנות, הוסיף: "שיעור ההשתתפות של נשים בהיי-טק בישראל, וההון שהן מצליחות לגייס, נמוך גם בהשוואה עולמית. על מנת לצמצם את הפער המגדרי יש להאיץ את התהליכים ולפעול בכל אחד מהשלבים במאמץ משותף של תעשיית ההיי-טק וגופי הממשלה השונים. תעשיית ההיי-טק הישראלית היא חוד החנית של החדשנות הישראלית ושוברת בהישגיה שיאים מדי שנה. עם זאת, בכל הקשור לשוויון המגדרי – ההיי-טק הישראלי עדיין מאחור. כשליש מהמועסקים בו הם נשים, ושיעור זה אינו עולה לאורך שנים. בכל שלב בדרך לתעשיית ההיי-טק ולאחר מכן בתוכה, נשים מהוות מיעוט. ככל שעולים בדרגות הבכירות, ובוחנים את שיעור המייסדות של סטארט-אפים או השותפות בקרנות ההון סיכון, המצב רק גרוע יותר. בשנים האחרונות ישנם ניצנים לסימנים מעודדים של צמיחה בקצב ההצטרפות של סטודנטיות לתארים במקצועות ההיי-טק המורחבים, עליה בשיעור הניגשות לבגרויות במדעי המחשב ומדדים אחרים. אך ההתקדמות היא איטית. השתתפות גבוהה יותר של נשים בהיי-טק היא מפתח לטיפול בבעיית המחסור בהון אנושי לתעשייה זו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים