זעם על טסלה: פתחה מרכז תצוגה בסין – במחוז שבו האויגרים נרדפים

חברת המכוניות החשמליות של אילון מאסק השיקה סניף בשינג'יאנג, למרות דיווחים נרחבים על דיכוי המיעוט האויגורי במחוז שבצפון-מערב סין, ועדויות על מחנות "חינוך מחדש" שמדינה הקומוניסטית מרכזת בהם מוסלמים

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

יצרנית המכוניות החשמליות האמריקנית טסלה, שנמצאת בבעלות היזם והמולטי-מיליארדר אילון מאסק, ספגה באחרונה זעם בשל פתיחת חנות חדשה באזור שינג'יאנג בסין. על פי פעילי זכויות אדם וממשלות מערביות, בייג'ין משתמשת במה שמכונה מחנות ל"חינוך מחדש" ועבודות כפייה במחוז, במטרה לדכא את המיעוט האויגורי המוסלמי החי באזור.

סין מכחישה זאת, אבל הדיווחים בתקשורת העולמית בנדון מעידים אחרת – בדיווחים אלו אודות המתרחש באזור מדובר על ריכוז האויגרים במחנות, הגבלה חמורה ואיסור של טקסים דתיים-מוסלמיים, ואף עיקור בכפייה ושימוש כפוי באמצעי מניעה לדיכוי הילודה.

מבקרי סין מאשימים את הממשל ב"סיניזציה" במחוז, וכן ברצח עם על בסיס אתני, כלומר, "רצח עם תרבותי".

ואולם, מאסק וטסלה ככל הנראה לא מתרגשים מממצבם החמור של האויגרים – אחרי שהתקינה מתקני טעינה במחוז, ביום ו' האחרון בישרה טסלה רשמית על פתיחת אולם תצוגה שלה באורומצ'י, בירת שינג'יאנג, וקראה בחגיגיות לעוקבי חשבון המדיה החברתית הסיני שלה: "בואו נתחיל את המסע הכל-חשמלי של שינג'יאנג!".

המהלך של טסלה מגיע בזמנים בהם הלחץ המערבי על חברות זרות לנקוט עמדות במקומות בהם, ככל הידוע, חווים בני מיעוטים רדיפה והתעללות – בשינג'יאנג, בטיבט ובטאיוואן למשל – כמו גם בהקשר לנושאים טעונים פוליטית אחרים, גובר. במקביל, המפלגה הקומוניסטית השלטת דוחפת חברות לאמץ את עמדותיה בפרסום שלהן ובאתרים. סין גם תקפה חברות אופנה ומותגים אחרים המביעים דאגה לגבי דיווחים על עבודת כפייה והתעללות אחרת בשינג'יאנג.

כעס על טסלה: "תמיכה כלכלית ברצח עם"

המועצה ליחסים אמריקאים-איסלאמיים, ה-CAIR, ארגון אמריקני הפועל מבוושינגטון הבירה, הפציר ביום ב' בטסלה וביו"ר שלה, מאסק, לסגור את אולם התצוגה ו"להפסיק את מה שמסתכם בתמיכה כלכלית ברצח עם".

גם הסנאטור האמריקני הרפובליקני מרקו רוביו מתח ביקורת על פתיחת החנות החדשה של טסלה בבירת שינג'יאנג, אורומצ'י. "חברות חסרות מדינה עוזרות למפלגה הקומוניסטית הסינית לכסות על רצח עם ועבדות באזור", כתב רוביו בטוויטר.

כשנשאלה בנדון ענתה דוברת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי היא לא רוצה להגיב על מהלכיהן של חברות בודדות. מאידך הדוברת מסרה כי הממשלה פועלת בבירור על פי העמדה שהמגזר הפרטי צריך לדחות את "הפרות זכויות האדם ורצח העם בשינג'יאנג". לדבריה, חברות המעורבות בעבודות כפייה או הפרות של זכויות אדם באמצעות עשיית עסקים בסין יישאו באחריות. ואכן, ארה"ב כבר הטילה סנקציות בגין המצב בשינג'יאנג, ויכולה גם לאסור יבוא משם על בסיס חוק שעבר לאחרונה.

שוק עצום ורווחים גדולים. סין. אילוסטרציה.

שוק עצום ורווחים גדולים. סין. אילוסטרציה. צילום: BigStock

סין – שוק ענק ומפתה במיוחד

יצוין כי יצרניות רכב בינלאומיות רבות פעילות זה מכבר בשינג'יאנג. פולקסווגן אפילו מפעילה שם מפעל, שעליו ספגה בעבר יצרנית הרכב הגרמנית שוב ושוב ביקורת. הסיבה להתעקשות לנוכחות בסין בכלל ובשינג'אנג בפרט, היא היותם שוק חשוב ועצום ממדים ליצרניות הרכב. בסין, כידוע חיים כמעט מיליארד וחצי בני אדם, ובמחוז שינג'יאנג לבדו מתגוררים כ-26 מיליון תושבים.  

עם זאת, לחברות בינלאומיות קשה יותר ויותר לפעול לנוכח המתח בין סנקציות זרות והפרות זכויות אדם בסין. רק לאחרונה הודיעה יצרנית השבבים האמריקנית אינטל שהיא לא רוצה יותר להשתמש בסחורות ובשירותים של שינג'יאנג. אלא שביקורת חריפה וקריאות, לכאורה עממיות, לחרם עליה בסין גררו מיד התנצלות של אינטל בחשבון הוויבו (Weibo) שלה.

בנוגע לטסלה – אולם התצוגה שהצית את הזעם הנוכחי עליה הוא רק דוגמה אחת קטנה לעסקיה במדינה. לפי הוול סטריט ג'ורנל, "כיום טסלה מייצרת ככל הנראה יותר ממחצית מכלי הרכב שלה בסין, כך על פי חישובים המבוססים על נתוני הייצור והאספקה של החברה ברבעון השלישי ועל פי נתוני ה-CAAM (ר"ת China Passenger Car Association). המכירות הסיניות עזרו להניע את טסלה לשנת הרווחיות המלאה הראשונה שלה ב-2020 והעניקו בערך רבע מההכנסות של טסלה בתשעת החודשים הראשונים של 2021".

וזה לא הכל. הג'ורנל הוסיף גם כי "המפעל בשנחאי הוא כעת מרכז הייצוא העיקרי של טסלה, ועזר לחברה להציג את דגם Y שלה לאירופה. על פי אותו דיווח, מאסק עצמו הודה באוקטובר כי המפעל הסיני הענק מייצר יותר כלי רכב מהמפעל של טסלה בפרמונט, קליפורניה, והיווה בסיס לשיא המשלוחים העולמיים של החברה ברבעון השלישי".

חרם סיני על מאסק וטסלה דווקא עלה על הפרק

נזכיר כי בשלהיי 2021 שלחה סין מזכר דיפלומטי למזכ"ל האו"ם והתלוננה בו על לווייני סטארלינק (Starlink) של SpaceX, חברה נוספת שייסד וממנכ"ל מאסק. לטענת הסינים, הלוויינים של ענקית החלל האמריקנית כמעט שהתנגשו בתחנת החלל שלה, טיאנגונג, בשתי הזדמנויות שונות, ב-1 ביולי וב-21 באוקטובר.

עקב היוודע הטענות, ולאחר שבייג'ינג הודיעה על הסכנה שנשקפה, לכאורה, לתחנת החלל שלה בגלל לווייני SpaceX, משתמשי אינטרנט סינים רבים תקפו את המולטי-מיליארדר ויזם הטכנולוגיה הדומיננטי מאסק ברשתות החברתיות.

משתמשי המדיה החברתית הסינית הטיחו במאסק ובחברה שלו ביקורת קשה על התקריות, שכמעט הרסו את יומרות החלל של מדינתם.

"זה אירוני שאנשים סינים נהרו לקנות מכוניות טסלה ותרמו הרבה כסף, כדי שמאסק יוכל לשגר את סטארלינק עד שהם כמעט יפגעו בתחנת החלל של סין", ציין משתמש אחד.

"תתכוננו להחרים את טסלה", כתב משתמש אחר ברשת החברתית הסינית וויבו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים