מדוע הכריז מאסק ש-SpaceX קרובה ל"פשיטת רגל"?

נאס"א תולה את תקוותיה לחזרה לירח בחללית SpaceX חדשה, אבל כעת מסתמן כי החברה נקלעה לקשיים עם פיתוחה עד כדי כך שמאסק פנה באימייל בו שטח את דאגותיו בפני עובדיו ודרבן אותם לא לעצור את פעילותם בסוף השבוע

תפשוט רגל? SpaceX.

מנכ"ל ומייסד SpaceX, אילון מאסק, אינו מרוצה מההתקדמות האיטית לכאורה של חברת החלל שלו בפיתוח מנועי הראפטור הדרושים להנעת אבטיפוס של ספינת החלל החדשה עליה שוקדים בחברה, כך לפי אימייל פנימי שהושג ושעליו דיווחו לראשונה ב-SpaceExplored, CNBC ו-The Verge. הפעם נראה שלא מדובר בהטרלה, כהרגלו של מאסק, אלא בפרט מידע שיכול להתגלות כרציני במיוחד.

הפעם הוא כנראה רציני. אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד SpaceX.

הפעם הוא כנראה רציני. אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד SpaceX. צילום: מתוך ויקיפדיה

בעיות חדשות בפיתוח המנועים לחלליות

באימייל שלו כתב מאסק שהחברה עמדה בפני מצב קשה בעקבות חג ההודיה. "למרבה הצער, משבר הייצור של הרפטור (המנוע – ג"פ) הוא הרבה יותר גרוע ממה שנראה לפני כמה שבועות", כתב המנכ"ל, שהוא גם המייסד והמנכ"ל של חברת טסלה, שנראה כאילו מוצריה דווקא מצליחים לכבוש את העולם די בקלות באחרונה.

"כשבדקנו את הבעיות בעקבות עזיבת הנהלה בכירה קודמת, למרבה הצער, הן התבררו כחמורות הרבה יותר ממה שדווח. אין דרך להמתיק את זה", המשיך מאסק וקבע. "אנו עומדים בפני סיכון אמיתי לפשיטת רגל, אם לא נוכל להשיג קצב טיסה של Starship של לפחות פעם בשבועיים בשנה הבאה", הדגיש מאסק במכתבו, בו דחק בעובדים לעבוד בסוף השבוע בניסיון נואש להגביר את קצב הייצור של המנוע, שנועד להניע את רכב השיגור של הדור הבא של SpaceX.

פרויקט יומרני וענק שמסתבך?

Starship היא השקעה שאפתנית עצומה עבור SpaceX, שכן תוצריה נועדו לקחת בני אדם, ובראשם האסטרונאוטים של נאס"א, לירח ולמאדים. החברה בדקה אבות-טיפוס רבים מהמתקן שלה בדרום טקסס, עם מספר טיסות ניסוי, כולל נחיתות מוצלחות או פחות (אחת מהן התפוצצה זמן קצר לאחר מכן), ואולם, אם מאסק והחברה שלו מתכוונים להתקדם בטיסות אל מחוץ לאטמוספירה, הרקטות שלהם יצטרכו עד 39 מנועי ראפטור כל אחת. מדובר בדרישה עצומה של ייצור.

מהאימייל האחרון של מאסק לעובדי חברת התעופה והחלל שלו מצטיירת גם תמונה רחבה יותר – הכשלים נחשפו, או כך לפחות טוען מאסק, בעקבות עזיבתו של סגן נשיא תחום ההנעה לשעבר, וויל הלצלי, את החברה בתחילת נובמבר.

הלצלי ניהל את הפיתוח של מנועי הראפטור עד ליום שבו עזב, כך לפי CNBC. באופן מדאיג, האימייל של מאסק מתאר כיצד הנהגת SpaceX חקרה אז את נסיבות תכנית הפיתוח של הראפטור, ומצאה שהבעיות שבהן טיפלו לכאורה הלצלי וצוותו הן בעצם "הרבה יותר חמורות" ממה שחשד מאסק קודם לכן.

"רק הפרנואידים שורדים"

מאסק, כהרגלו, גם פנה לטוויטר וצייץ בעניין: "המימדים של תכנית Starship אינם מוערכים באופן נרחב. היא נועדה כדי להרחיב את החיים למאדים (ולירח)". מאסק המשיך והסביר כי הפיתוח הזה של חלליות התכנית דורש פי אלף יותר כוח והשקעה "מכל הרקטות הנוכחיות של כדור הארץ גם יחד".

למרות שמאסק לא אישר או הכחיש את אמיתות המייל, הוא כן התייחס לתוכנו ואמר שאמנם הוא לא מאמין כי פשיטת רגל צפויה, אבל זה גם לא בלתי אפשרי. היזם האנרגטי המשיך וציטט כנראה את מייסד אינטל והמנכ"ל לשעבר שלה, אנדרו גרוב, וכתב "רק הפרנואידים שורדים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים