כך ה-IT מקדם את מימוש חזון בית הסוהר החכם בשב"ס

ראיון עם תת גונדר יקי זנו, ראש חטיבת הטכנולוגיה של שירות בתי הסוהר, על התוכנית הרב-שנתית, שיציאתה לדרך הוקדמה בעקבות האירוע בכלא גלבוע, על הגידול המשמעותי בתקציב החטיבה ועל הפן הטכנולוגי בבתי הכלא העתידיים במדינה

תת גונדר יקי זנו, ראש חטיבת הטכנולוגיה של שירות בתי הסוהר. צילום: דוברות שב"ס

אירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע, שהלילה (א') הסתיים בלכידת שני האחרונים שבהם, תפס את שירות בתי הסוהר רגע לפני יציאתו לדרך של התוכנית הרב-שנתית לרה ארגון, שגובשה על ידי הנציבה, רב גונדר קטי פרי. במרכז התוכנית, שהוצגה השבוע בכנסת, עומדים התקשוב והטכנולוגיה.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים מספר תת-ניצב יקי זנו, ראש חטיבת הטכנולוגיה בשב"ס, על התוכנית ועל הפן הטכנולוגי שלה, לרבות השקעות של מיליוני שקלים כבר בשנה הבאה, גיוס של עשרות אנשים ושורה ארוכה של מכרזים, שחלקם כבר יצאו. זנו עומד בראש הצוות שמוביל את תוכנית בית הסוהר העתידי, שבו יוטמעו מערכות דיגיטליות, יישומי זיהוי ביומטרי, יישומי טלה-רפואה ומערכות מתוחכמות לניטור ואנליטיקה לשיפור המודיעין של השירות, לרבות המעקב אחרי האסירים וכוונותיהם.

זנו הגיע לשירות בתי הסוהר לפני חמישה חודשים, לאחר שסיים את תפקידו כמנמ"ר בנק דיסקונט. לפני כן הוא שימש כמנמ"ר בזק.

מה הביא אותך לבחור באתגר המורכב הזה?
"היו לי התלבטויות לגבי התפקיד הבא, ובשיחות שהיו לי עם הנציבה התברר לי שיש כוונה לבצע שינוי משמעותי בשירות, ושלטכנולוגיה יש משקל מרכזי בו. זה מה ששכנע אותי".

מהו המבנה של מערך הטכנולוגיה של השב"ס?
"מערך הטכנולוגיה מורכב משתי רגליים: רגל אחת – של פתרונות האבטחה למיניהם, לרבות מצלמות וגדרות, והרגל של החטיבה התקשובית, שהמבנה שלה זהה לזה שיש בצה"ל ובארגונים גדולים אחרים. זאת החטיבה שאני עומד בראשה".

מהי סביבת העבודה של ה-IT בשירות בתי הסוהר?
"יש לנו מערכות של פיתוח עצמי. דו"ח מבקר המדינה שפורסם על פרויקט הליבה שביצענו ב-2013 גרם לביצוע מהלכים רבים, וזה שלא חווינו הצלחה לא אומר שלא צריך לעשות. הפרויקט פוצל לכמה מערכות, לרבות מערכת כוח אדם מרכזית ומערכות של ניהול המעקב אחרי אסירים. אבל הוא מאפשר גם תשתית. החזון שלנו הוא לעתיד הרבה יותר דיגיטלי, על בסיס תהליכים שונים ומערכות שונות".

איפה האירוע בכלא גלבוע תפס אתכם?
"מיד עם כניסתי לתפקיד ביצענו מיפוי יסודי של המצב בשב"ס, וכפי שקורה בארגונים נוספים, תוצאות המיפוי הראו פערים לא מעטים".

האם אתה יכול לפרט?
"צריך להבדיל בין פערים בסיסיים, כמו בתחומי התשתיות, לפערים שנובעים מהחזון הדיגיטלי. המיפוי היה יסודי, והוא הסתיים ממש לפני האירוע. ירדנו עד לרמת חוות השרתים, דרך מערכות המידע, ובנינו מסמך מסודר.

משרד האוצר היה שותף שלנו לתוכנית, כי בסוף זה עניין של תקציבים. צריך לזכור, שבמשך שנתיים כמעט שלא היו השקעות בגלל העדר תקציב מדינה, והתקציבים שניתנו לשירות בתי הסוהר היו קטנים מאוד, שלא אפשרו לבצע שינויים רבים".

בכמה גדל התקציב?
"תקציב חטיבת הטכנולוגיה גדל מאודד, ל-100 מיליון שקלים. לא מן הנמנע שבעקבות האירוע בכלא גלבוע הוא יגדל עוד. בנוסף, קיבלנו אור ירוק מהנציבה לתוספת של 100 תקנים לחטיבת הטכנולוגיה, שזה לא מובן מאליו בתקופה שבה אנחנו נדרשים להתייעלות".

כמה עובדים יש בחטיבת הטכנולוגיה?
"כיום יש 170 עובדים, והם מיועדים לממש את התוכניות שלנו לשינוי שירות בתי הסוהר ולהפיכתו לדיגיטלי".

רב גונדר קטי פרי, נציבת שירות בתי הסוהר. צילום: מארק ניימן, לע"מ

רב גונדר קטי פרי, נציבת שירות בתי הסוהר. צילום: מארק ניימן, לע"מ צילום: מארק ניימן, לע"מ

מה כוללת התוכנית הרב-שנתית וכיצד אתם משתלבים בה?
"הנציבה שמה מראש את הטכנולוגיה במרכז. לאחר שהגשנו לה את התוכניות שלנו היא הכינה תוכנית שמשנה לחלוטין את המבנה הארגוני של בתי הסוהר, כדי שיתאים לחזון שלה של בית הסוהר העתידי. מוניתי לעמוד בראש הצוות שמוביל את החזון הזה, וזו עוד הוכחה למרכזיות של הטכנולוגיה, כפי שהנציבות רואה את זה".

מה יהיה החלק של ה-IT בתוכנית?
"התוכנית הטכנולוגית, שהיא חלק מהתוכנית הרב-שנתית, עוסקת בהיבטי התשתיות, השרתים, האחסון ועוד. מדובר ב-30 פרויקטים, שבכל אחד מהם יש תת-פרויקטים. התשתיות יאפשרו לבצע תהליכים אפליקטיביים, כמו חתימה דיגיטלית, זיהוי ביומטרי ועוד יישומים, שיאפשרו לממש את החזון של בתי סוהר ללא נייר.

בצד היישומי-אבטחתי, התוכנית מביאה אותנו לעולם של ניטור רב-ממדי, שיאפשר לנו לפקח על בתי הסוהר ועל מערכות שונות, כולל מנהרות. מערכות הניטור הרב-ממדי ישפרו את המצב. מבלי להתייחס ספציפית למה שקרה בכלא גלבוע, צריך לזכור שמדינת ישראל, ובעיקר צה"ל, התמודדה זמן רב עם איום המנהרות עד שנמצא לה פתרון.

אנחנו עובדים גם על פתרונות טלה-רפואה, על מנת לאפשר לתת טיפולים מסוימים לאסירים, שכיום ניתנים במרפאות בחוץ , במרפאות של בתי הסוהר ואפילו בתאים שלהם. לצורך כך התחלנו בניסוי עם כלי שנקרא דאטו, שקיים בבתי חולים ממשלתיים. גם כאן התוכנית מביאה ייעול רב, כי כל יציאה של אסיר לטיפול רפואי כרוכה בלוגיסטיקה לא פשוטה, בליווי ובחוויה לא נעימה".

אחד הדברים שנאמרו בהקשר של האירוע בכלא גלבוע הוא ליקוי מודיעיני. האם יש מספיק כלים כאלה, שיכולים לתת מידע טוב יותר?
"לגבי מה שקרה בכלא גלבוע יש צו איסור פרסום, ואני מנוע מלדבר על מה שהיה שם".

אז אשאל באופן כללי, לגבי כלל המודיעין במערך שירות בתי הסוהר.
"אין ספק שיכולות מתקדמות יכולות לתרום לכל גופי המודיעין והאחרים, וזה חלק מתוכנית העבודה שלנו. יש דברים שנעשו ויש דברים שצריך לשפר".

עד כמה האירוע משפיע על התוכנית?
"במקור, התוכנית הייתה אמורה להיות מוצגת בתחילת אוקטובר, אבל האירוע בכלא גלבוע גרם לנו להאיץ ולצאת לדרך באופן מיידי. שמנו לנו כמטרה, שעד תחילת ינואר 2022 חלק מהדברים ייצאו לדרך, לדוגמה יומנים מנייר".

התוכנית תחייב הרבה מכרזים, מה שאומר תהליכים ארוכים מאוד. מהו לוח הזמנים הצפוי?
"כבר הוצאנו כמה מכרזי תשתית, וככלל, יהיו עשרות רבות של מכרזים. התוכנית היא שבמחצית 2022 נראה בית סוהר חכם, ללא נייר. ערב האירוע בכלא גלבוע המלצתי בפני הנהלת השירות לקחת אותו כפיילוט. אני לא שולל את האפשרות שנעשה זאת גם כעת, אחרי האירוע שם".

כיצד מגיבים בשירות לשינוי הדיגיטלי?
"שאלנו את עצמנו עד כמה הסגל יקבל את התוכנית והבנו שזה חלק משינוי תרבות ארגונית. חל שינוי משמעותי: הנהלת הארגון צעירה, עם הבנה טכנולוגית והבנה עד כמה חשוב החלק הטכנולוגי, וגם סוהרים מעירים ולא מבינים למה יש אצלנו עדיין נייר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירון זהבי

    עיתוי מוזר ואומלל לצאת בפרסום כזה ערב הקמת ועדת חקירה. לא יישפיע על הועדה רק עלול להתפרש לא נכון ולהזיק. זה מהמצבים עליהם נאמר ״והמשכיל בעת ההיא ידום״. רק 5 חודשים בתפקיד, תתמקד בעבודה ובשיפור. בהצלחה

אירועים קרובים