"אקזיט כבר לא עדיפות ראשונה של חברות"

קובי סמבורסקי, מייסד ושותף בקרן גלילות קפיטל, מתייחס לנתוני השיא לפיהם הסייבר המקומי גייס 1.5 מיליארד דולרים ב-90 יום

קובי סמבורסקי, מייסד ושותף בקרן גלילות קפיטל. צילום: יח''צ

"מה שראינו לאורך העשור הקודם היה שחברות סייבר, בסופו של יום, מבצעות אקזיט ונרכשות על ידי חברות טכנולוגיות גדולות, בעיקר זרות. בשנה האחרונה ראינו היפוך מגמה, שנמשכה גם ברבעון האחרון. יותר ויותר חברות סייבר רואות עצמן כחברות שנשארות לטווח ארוך ויהיו גדולות באמת", כך אמר קובי סמבורסקי, מייסד ושותף בקרן גלילות קפיטל.

סמבורסקי התייחס לנתונים לפיהם בסיכום הרבעון הראשון של 2021 הסייבר הישראלי שבר שיא של כל הזמנים, ובמהלכו גייסו חברות סטארט-אפ בענף סכום כולל של 1.5 מיליארד דולרים ב-17 עסקאות שונות. דבריו מהדהדים עם נתוני מערך הסייבר הלאומי, לפיהם ייצוא הסייבר הישראלי עמד בשנה החולפת על כ-6.85 מיליארד דולרים, גידול צנוע של 5.3% לעומת 2019, מתוך נסיקה כוללת במשך עשור, מאז 2011 – של 632%. כך, למרות משבר הקורונה, בשנת 2020 המשיכה תעשיית הסייבר הישראלית במגמת הצמיחה שלה: בהשוואה לשנת 2019, חלה עלייה של כ-70% בסכומי הגיוסים של תעשיית הסייבר, שגייסה ב-2020 כ-2.9 מיליארד דולר ביותר מ-100 עסקאות שונות.

"המשך מגמה, שכבר רשמה שנת שיא ב-2020"

בשנה החולפת נכנסו חמש חברות ישראליות למועדון חדי הקרן בתחום הסייבר: Snyk, SentinelOne, Forter, Cato networks ו-BigID. בנוסף, ההשקעה בישראל בסייבר ביחס לעולם נמצאה במגמת עלייה. סך ההשקעות בסייבר תוצרת ישראל בשנה החולפת עמד על 31% מכלל ההשקעות בעולם. מדובר בגידול של קרוב לשליש לעומת 2019, אז ההשקעה עמדה על 22%. ההשקעה התאפיינה ביותר מ-20 עסקאות רכש של חברות ישראליות, בעלות מוערכת של כ-4.7 מיליארד דולר.

לדבריו, "הביצועים הם המשך מגמה, שכבר רשמה שנת שיא ב-2020. אפשר לראות את ההישגים יוצאי דופן של ישראל בתחום תעשיית הסייבר אם מודדים את הענף לפי חברות חד-קרן, המונח מתאר חברה פרטית שהגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולרים. בישראל נמצאים 50% מחדי הקרן בסייבר העולמי, שהחלוקה היא: ישראל 11 חברות, ארה"ב 8, סין 1, אירלנד 1, שוויץ 1. סבבי גיוס הון של 100 ו-200 מיליון דולר והערכות שווי של מיליארד דולר הפכו ברבעון שחלף לדבר שבשגרה".

קרן גלילות קפיטל הוקמה ב-2011 ומשקיעה בסייבר הישראלי זה יותר מעשור, מייסדי הקרן הם סמבורסקי ואריק קלינשטיין, המשמשים כשותפים מנהלים בקרן, אליהם הצטרפו כשותפים נופר עמיקם וליאור ליטבק. גלילות מנהלת כיום כ-500 מיליון דולרים בקרנות הון סיכון והון צמיחה.

"שילוב של מספר סיבות הוביל לשינוי הזה", אמר סמבורסקי. "תעשיית ההיי-טק בישראל התבגרה מאוד, אנחנו נמצאים ביותר מעשור של שוק חיובי. פועלים בשוק יזמים סדרתיים, שמכרו חברות מוצלחות, והם מקימים את החברה השנייה והשלישית שלהם".

יותר השקעות בסייבר הישראלי, כי הפוטנציאל הוא אדיר. צילום אילוסטרציה: BigStock

יותר השקעות בסייבר הישראלי, כי הפוטנציאל הוא אדיר. צילום אילוסטרציה: BigStock

"יותר כסף שמחפש השקעות בתחומי הטכנולוגיה ובסייבר בפרט"

לדברי סמבורסקי, "היזמים יותר מנוסים, מבצעים פחות טעויות ויודעים מה לעשות, זה מייצר חברות שיותר חזקות מהתחלה ויודעות לרוץ מהר. הנתון תקף גם לאנשים שעבדו בחברות מוצלחות בתחום אבטחת המידע, צברו ידע איך לבנות חברה, ועכשיו מקימים חברות. הניסיון הזה פוגש בשוק אפשרויות מימון רחבות מבעבר, יש בשוק יותר כסף שמחפש השקעות בתחומי הטכנולוגיה ובסייבר בפרט. האפשרות לגייס יותר כסף מעודדת חברות להמשיך להתפתח, למרות שהן לא רווחיות בתהליך הצמיחה שלהן, והגיוסים מאפשרים להן לא להימכר מהר. יש לזכור שמרבית החברות שהביצועים שלהן הובילו לשיאי השקעות הן חברות שמפתחות מוצרים לשוק חדש, לדוגמה תחום הענן, המשמעות שאין להן תחרות מול תאגידי סייבר ותיקים והשווי שניתן להן משקף גם את הזדמנות האמיתית לבנות חברות גדולות".

אורקה סקיוריטי (Orca Security) הודיעה במרץ על גיוס של 210 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולרים – כשנתיים בלבד לאחר שהוקמה.

"בהסתכלות מהצד, ההשקעה הממוקדת והמרובה בתעשיית הסייבר הישראלית נראית לא הגיונית בהשוואה לענפים אחרים בהיי-טק. חברות רבות מקבלות פתאום שווי של יותר ממיליארד דולרים, אבל ניתוח השוק מראה שבמקרים רבים שווי של מעל מיליארד דולר לחברות סייבר הוא הערכות חסר", אמר גיל גרון, ממייסדי אורקה סקיוריטי. "יזמים ישראלים החלו לבנות חברות יותר גדולות ולשווקים מתפתחים. למשל, שוק אבטחת הענן, שבו אנו פועלים, יגלגל בתוך שלוש שנים כ-11 מיליארד דולרים. השילוב הזה מוליד יותר השקעות בסייבר הישראלי, כי הפוטנציאל הוא אדיר. אנחנו רואים את ההתבגרות בענף דרך שחקנים ישראלים מנוסים מאוד. גם משקיעים זרים מבינים זאת, ויש קרנות גדולות בינלאומיות שבשנתיים האחרונות החלו להשקיע בסייבר הישראלי או הגבירו את פעילותן בתחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים