טוויטר נקנסה ברוסיה: לא מחקה תכנים אסורים

לפי הדיווחים, ביום ו' האחרון בית המשפט במוסקבה קנס את הרשת החברתית המצייצת ב-116,800 דולר בגין הפרת חקיקת האינטרנט במדינה ● בין התכנים האסורים שלא הוסרו, לדברי הרוסים, יש תכנים המעודדים קטינים להשתתף בהפגנות בלתי מורשות

טוויטר נקנסה ברוסיה. צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט המחוזי במוסקבה קנס בסוף השבוע (ו') את טוויטר (Twitter) בסכום מצטבר של 8.9 מיליון רובל, שהם 116,778 דולר, בגין סירוב למחוק ציוצים אשר לטענתם קראו לקטינים להצטרף להפגנה בלתי מורשה. לטוויטר יש 60 יום לשלם את הקנס מיום כניסת פסק הדין לתוקף, כך דיווחה סוכנות הידיעות TASS הרוסית.

התכנים שבמחלוקת – שעליהם הצביע הרגולטור הרוסי רוסקומנדזור (Roskomnadzor) בחודש שעבר – מעודדים, לטענתו, התאבדות בקרב ילדים, כמו גם כוללים מידע אודות סמים ופורנוגרפיה של ילדים. טוויטר בתגובה הדגישה שיש לה מדיניות של אפס סובלנות לניצול מיני של ילדים, קידום התאבדויות ומכירת סמים, אולם לא הסירה את התוכן המסוים.

ב-10 במרץ החל שומר הטלקום ברוסיה להגביל את התעבורה בטוויטר – את מהירות העלאת התמונות והסרטונים לפלטפורמה – וזאת בשל כישלונה, לטענתו, בהסרת התוכן האסור. הרגולטור גם הזהיר מפני האפשרות שיאלץ לחסום לחלוטין את הרשת המצייצת, אם לא תעתר ותוריד מהשירות את התכנים שאינם מותרים לפרסום והפצה במדינה.

למעשה, הרשות הרוסית לשירות הפיקוח של התקשורת, טכנולוגיית המידע והמדיה ההמונית תבעה במרץ לא רק את טוויטר, אלא מקבץ רשתות חברתיות, בטענה כי נכשלו למחוק פוסטים הדוחקים ילדים להשתתף במחאות לא חוקיות. בין הנתבעות היו גם אינסטגרם (Instagram), פייסבוק (Facebook), טלגרם (Telegram), טיק-טוק (TikTok), יוטיוב (YouTube) שבבעלות גוגל (Google) וגם הרשתות הרוסיות VKontakte ו-Odnoklassniki. "הבסיס לתביעות הוא כישלונן למחוק בזמן מידע, המדיח נוער לפעילויות מנוגדות לחוק, כמו השתתפות באירועים לא חוקיים", כתבה הרשות בהודעתה אז. בית המשפט אמור היה לטפל בתיקים הנוספים והדומים שהגיש רוסקומנדזור  אך דיון בעניינם נדחה ל-4 במאי.

ההפגנות נגד פוטין ובעד נבלני ששטפו את רוסיה בשיא החורף. צילום: BigSrock

ההפגנות נגד פוטין ובעד נבלני ששטפו את רוסיה בשיא החורף. צילום: BigSrock

מאבק במחאה נגד פוטין ובתומכי נבלני?

אבל האם מדובר רק או באמת על תכנים פורנוגרפיים שבהם נאבקת רוסיה? לא בטוח.

הרשויות הרוסיות מתחו בתחילת השנה ביקורת על פלטפורמות המדיה החברתית, על כך שבסיוען יצאו עשרות אלפי אנשים לרחובות ברחבי רוסיה בינואר, כדי לדרוש את שחרורו של מנהיג האופוזיציה הרוסי הכלוא, אלכסיי נבלני.

נבלני, שהוא המבקר הנועז ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין ושלטונו, נעצר כשחזר למדינה משהות בגרמניה ונכלא לפרק זמן ארוך. גל ההפגנות למענו ולמען דרכו היה הגדול שחוותה רוסיה מזה שנים, והציב אתגר גדול בפני הקרמלין.

עקב המחאה, הרשויות טענו כי פלטפורמות המדיה החברתית לא הצליחו להסיר קריאות לילדים להצטרף להפגנות. פוטין דחק במשטרה לפעול יותר לפיקוח על פלטפורמות חברתיות, ולאתר את מי ש"משוך את הילדים לפעולות רחוב בלתי חוקיות ושאינן מוסמכות".

מאמצי ממשלת רוסיה להדק את השליטה באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט החלו כבר ב-2012, אז אומץ חוק אינטרנט רוסי, המאפשר לרשויות לערוך רשימה שחורה ולחסום תכנים מקוונים מסוימים.

מאז הונהגו ברוסיה מספר גדל והולך של מגבלות המתמקדות באפליקציות, אתרי אינטרנט ופלטפורמות מדיה חברתית. בנוסף, הממשלה הדהדה שוב ושוב איומים בחסימת פייסבוק וטוויטר, אך עצרה ולא הגיעה לכדי חרם על השירותים החברתיים הדומיננטיים, כנראה מחשש שהמהלך יעורר יותר מדי זעם ציבורי.

יוצאת דופן הייתה הרשת החברתית לינקדאין (LinkedIn), שלא הייתה פופולרית במיוחד במדינה, וכן שהוחרמה על ידי הרשויות, בגלל אי ​​שמירת נתוני המשתמשים שלה ברוסיה.

כעת טוענים מומחים עם זאת, כי הפעם הרשויות הרוסיות שוקלות ברצינות את האפשרות להפסקה של פעילות טוויטר ורשתות חברתיות אחרות במדינה.

טוויטר לא הגיבה לפסק הדין של בית המשפט במוסקבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים