"על חברות ההיי-טק להירתם למאבק באלימות כלפי נשים"

אחותה ודודתה של מאיה וישניאק ז"ל, שנרצחה במאי האחרון על ידי בן זוגה, דיברו במפגש של פורום הנשים בטכנולוגיה של אנשים ומחשבים, וסיפרו עליה ועל שלל פרויקטים חברתיים שהמשפחה הקימה לאחר המקרה הטראגי ● וגם: יש להן קריאה לחברות ההיי-טק

המאבק נגד אלימות כלפי נשים - עניין גם של חברות ההיי-טק. צילום אילוסטרציה: BigStock

החברה הישראלית ידעה בשנה האחרונה לא מעט מקרי רצח של נשים בידי בני הזוג שלהן ואלימות במשפחה. גורמי רווחה זועקים בחודשים האחרונים על עליית התופעה הבזויה הזאת בגלל הקורונה והסגרים שהמגפה הביאה אתה. מרוב המספר הגדול של המקרים התכופים והמזעזעים, השמות של הנשים האלה בדרך כלל נשכחים מאתנו אחרי יום או יומיים. זאת, למעט מקרים יוצאי דופן, ששני האחרונים שבהם הם הרצח של דיאנה דדבייב ז"ל, שנרצחה על ידי בעלה השוטר, וניסיון הרצח של שירה איסקוב, שלמזלה ולמזלנו לא צלח, בסופו של דבר.

לפני 10 חודשים, מקרה שטלטל את המדינה היה הרצח של מאיה וישניאק ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה, עמית אלמוג, והיא רק בת 21. שלב ההוכחות במשפטו של אלמוג עדיין לא התחיל, מאחר שסנגוריו ממשיכים לטעון לאי שפיות שלו בזמן ביצוע הרצח – גם לאחר שבית המשפט קבע כי הוא כשיר לעמוד לדין. הדבר מאלץ את המשפחה לשלם מחיר נפשי נוסף על המחיר הכבד שהיא כבר משלמת, ולהגיע בכל פעם לעוד דיון מקדמי בבית המשפט.

אלא שהמשפחה של וישניאק ז"ל בחרה לתעל את המקרה לכיוונים חיוביים ופתחה, יחד עם החברים שלה, מיזמים שונים, שמתבססים על האומנות שמאיה יצרה. שירה וישניאק, אחותה של מאיה, ודבי צרויה וישניאק, אשת היי-טק ודודה שלה, סיפרו על כך במפגש של פורום הנשים בטכנולוגיה WIT של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ב'), בהנחייתה של גילי שלזינגר-מורן, בכירה באורקל.

צרויה וישניאק אמרה למשתתפות המפגש כי "אני שנים ארוכות בהיי-טק, אבל במקום לדבר אתכן על עננים, מערכות סאפ, דיגיטציה, טרנספורמציה דיגיטלית ועוד מושגים מהענף, אני משתפת אתכן בכל מה שעובר עלינו בעקבות הרצח".

אומנות, מרוץ ומחווה של הפועל באר שבע

במרכז הפרויקטים שמשפחתה של וישניאק המנוחה יזמה בעקבות הירצחה עומדים שיתופי פעולה עם חברות ועסקים, שמטרתם להשתמש באומנות שהיא יצרה כדי לגייס כספים לעמותות שפועלות נגד אלימות כלפי נשים. אחד מהם הוא פרויקט הקעקועים של מאיה. "זאת הדרך שלנו לשמור עליה חרוטה פיזית", אמרה אחותה. "הוא התחיל עם בני משפחה וחברים, ועכשיו יצירות שלה הגיעו לעשרות מקעקעים וחרוטות על מאות מתקעקעים".

כבר קעקוע רביעי שנעשה ע"י נשים שאנחנו לא מכירים, לזכר מאיולי, ברצון להפוך את האמנות של מאיולי לסמל במאבק באלימות כלפי…

פורסם על ידי ‏‎Shira Wisniak‎‏ ב- יום ראשון, 7 בפברואר 2021

פרויקטים נוספים הם התיקים של מאיה, שאותם מייצרים.ות א.נשים שיצאו ממעגל הזנות והסחר בבני אדם; השרשרת של מאיה – פרויקט שההכנסות ממנו נתרמות לעמותה לנוער בסיכון; לב הקהילה – פרויקט שבמסגרתו נשים מכינות מארזי מזון ושולחות אותם למשפחות שחוו אובדן או מחלה קשה; ומרוץ לזכרה, שבגלל מגבלות הקורונה כלל השנה רק חברים ומשפחה, אבל הוא עתיד להתקיים בכל שנה.

בנוסף, שירה וישניאק נאמה בהפגנה גדולה שהתקיימה בתל אביב בקיץ האחרון נגד אלימות כלפי נשים, ובני המשפחה התרגשו ממחווה של קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע, שבאחד המשחקים בחרה לכתוב שמות של נשים שנרצחו בשנה שלפני כן על ידי בני זוגן, בהם שמה של מאיה.

שירה וישניאק ודבי צרויה וישניאק, עם תמונתה של מאיה וישניאק ז"ל ברקע, במפגש היום (ב'). צילום מסך

שירה וישניאק ודבי צרויה וישניאק, עם תמונתה של מאיה וישניאק ז"ל ברקע, במפגש היום (ב'). צילום מסך

מה צריך לקרות כדי שיהיה שינוי?

השינוי הנדרש במצב, על מנת להביא למיגור התופעה, צריך להתקיים ברמת המדינה – אבל גם אצל כל אחד ואחת מאתנו. שהרי, כמו שאומר המשפט, השינוי מתחיל בתוכנו. אחותה ודודתה של מאיה שיתפו את משתתפות המפגש במה שצריך לדעתן לקרות כדי שהשינוי יתחולל. "מדובר בשילוב של ענישה מרתיעה, חינוך ושותפות במאבק", אמרו השתיים. "צריכה להיות ענישה מרתיעה במקרים של אלימות במשפחה, על דרגות החומרה השונות שלהם, וגם במקרים של אונס והטרדות מיניות. יש לעגן את הענישה המרתיעה בחקיקה, כי כל עוד כל רוצח נשים יקבל 15 שנים בכלא ואנס 'יזכה' לפוסטים שלפיהם הוא גיבור ומאמינים לו – לא תיווצר הרתעה מתאימה. כדי שמקרים כאלה לא יקרו, חובה שתהיה ענישה מרתיעה. לרוצח של מאיה לא מגיע לראות אור יום".

בנוסף, הן קראו ליישום התוכנית שעליה החליטה הממשלה עוד ב-2017, והיא אף תוקצבה – אבל לא יצאה לפועל עד עכשיו, כי הכסף לא הועבר. אלמנט נוסף שהשתיים ציינו הוא סדנאות לזוגיות ומיניות בריאות, שיועברו מבית הספר היסודי ועד לאקדמיה.

"המאבק נגד אלימות כלפי נשים הוא מאבק של כולנו, נשים וגברים, וגם של החברות, לרבות חברות ההיי-טק", אמרו. "חשוב מאוד לראות חברות גדולות לוקחות צעד ונרתמות להעלאת המודעות למיגור האלימות כלפי נשים. בנוסף, על כלל מקומות העבודה בהיי-טק, ובכלל, ליצור ביטחון לנשים, ובכלל זה שלא תהיינה התעמרויות, השפלות וצעקות במקומות העבודה – דבר שלצערנו קורה לא מעט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים