כיצד תיראה שנת המשפט בעולם ההיי-טק?

עו"ד אביב אילון, שמתמחה בדיני אינטרנט, סייבר וטכנולוגיה, מסביר על המגמות שאירעו ב-2020 וחוזה מה נראה בתחום זה בחודשים הקרובים

עו"ד אביב אילון, מומחה לדיני אינטרנט, סייבר וטכנולוגיה. צילום: ניב קנטור

מערכת אנשים ומחשבים שוחחה באחרונה עם משפטנים מובילים בעולמות המשפט והטכנולוגיה, ושמעה מהם הערכות וניתוחים לגבי מה שקרה בהם ב-2020 ומה שצפוי ב-2021. בכתבה זו נסקרים דבריו של עו"ד אביב אילון, המתמחה בדיני אינטרנט, סייבר וטכנולוגיה מזה יותר משני עשורים.

"שנת 2020 טרפה את הקלפים", אמר עו"ד אילון. "הקורונה שיבשה את החיים, היו חיכוכים גוברים בין אוטוקרטיה קפיטליסטית לדמוקרטיה וטכנולוגיות חדשות נכנסו למיינסטרים". לדבריו, אירועים אלה, ואחרים, מכתיבים את השינויים וההתאמות בעולם המשפט.

אילון מנה את התחומים המשפעים ביותר, לאו דווקא לפי סדר חשיבות: "טכנולוגיית הדור החמישי; השפעת האינטרנט של הדברים; העצמת הפגיעה באמצעות מתקפות מניעת שירות מבוזרת (DDOS); טרנספורמציה טכנולוגית מואצת בארגונים גדולים וקטנים, בכדי לעמוד בהשלכות הקורונה; סביבות המחשוב מבוזרות יותר מאשר בעבר; והמעבר לעבודה מהבית, שהגביר את השימוש בטכנולוגיות ענן וניהול שיחות וידיאו".

הוא הוסיף כי "במקביל, ניתן היה להבחין בשנה החולפת בעלייה מטורפת בניסיונות פישינג, רוגלות ושאר מתקפות סייבר. ניתן להבחין גם בשינוי מהותי במודל התקיפה המשמש האקרים. בעבר היה שימוש נרחב יותר בשיטות המדמות 'רשת דיג', ובשנה האחרונה ניתן לראות יתר ויותר מתקפות 'צלצל' ממוקדות ואישיות, המשלבות מספר דיסציפלינות".

אילון ציין כי גם למצב הכלכלי ולירידה בהכנסות של ארגונים יש משמעות ישירה ומיידית: "יש אי ודאות כלכלית, והיא משפיעה על השקעות של ארגונים, במיוחד אלה הקטנים, בהתמודדות מול סיכוני הסייבר הגוברים".

"מחויבת רגולציה על תחומי האוטומציה והבינה המלאכותית"

נושאים אחרים שעליהם דיבר אילון הם האוטומציה והבינה המלאכותית. "בשנה האחרונה הייתה התפתחות משמעותית בתחומים אלה, והם מחייבים רגולציה ראויה. זאת, בין היתר לאור ההתפתחות המואצת בתחום הרכבים האוטונומיים וחשוב מכך, כלי נשק אוטונומיים המבוססים על AI".

לדעתו, בשנה הקרובה צפויות עליות במספר התביעות הייצוגיות ובאכיפה בהיבטים של שמירה על מידע. עם זאת, לדבריו, לא קל להתמודד עם החוקים האלה. ביתר פירוט, הוא ציין כי "במהלך 2020 חוקקו חוקים חדשים באזורים שונים בעולם הנוגעים לשמירת מידע והגנת הפרטיות, ומגן הפרטיות בין האיחוד האירופי לארצות הברית בוטל, על שלל המשמעויות הנובעות מכך. ראינו בשנה האחרונה פסיקה המחזקת את סמכות השיפוט המקומית בישראל, במסגרת הליכים משפטיים מול חברות ענק בינלאומיות כגון גוגל ופייסבוק, כמו גם הרחבה של ההגנה הצרכנית על שימוש היברידי, אישי ועסקי. בהתאם, ניכרת מגמה בינלאומית להרחיב את סמכויות האכיפה ולהגביר את היכולת להטיל סנקציות כבדות משקל בגין פגיעה בפרטיות ואי שמירה על מידע".

סוגיות משפטיות-טכנולוגיות על כף המאזניים. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

סוגיות משפטיות-טכנולוגיות על כף המאזניים. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

בכל הנוגע לשמירה על המידע והגנה על הפרטיות, אילון ממליץ לכל הארגונים, גדולים כקטנים, לבצע סקרי פערים בין מה שקיים בהם למה שנדרש מהוראות החוק והתקנות – ולטפל בנושא ברצינות וללא דחיות. "זה כולל בדיקות של הרשאות, סיכוני אבטחה אפקטיבית ועוד שורה של הנחיות שקיימות בצורה ברורה ומובנת מצד רגולטורים ומחוקקי משנה", אמר.

איך כל זה יבוא לידי ביטוי ב-2021?
"קודם כל, אין סיכוי שכל מה שקרה ב-2020 ייפתר ב-2021. יחד עם זאת, אין ספק שההישענות הגוברת על טכנולוגיה מחייבת היערכות מתאימה להשלכות השימוש. ברגע שעברנו לאינטראקציה מרחוק, צריך לראות רגולציה נורמטיבית לסוגיה הרלוונטית. כך, כאמור, יש צורך באסדרה ייעודית לתחומים חדשים, כגון שימוש בבינה מלאכותית. כמו כן, כפי שציינתי, נראה עלייה של תחום הגנת הפרטיות והשמירה על המידע. הרגולטורים יתמקצעו בזה יותר, האכיפה תתעצם, ויותר ויותר ארגונים יעמדו בתקנות השונות".

מה בכל נוגע לתחם החוזים?
"מגפת הקורונה מיקדה את התייחסות הצדדים לסעיף כוח עליון ולהעברה חוזית של האחריות לשמירה על המידע ולהגנת הפרטיות. בשנה האחרונה החלה מגמה כלל עולמית של ריבוי חוקים מקומיים שחלים על פעילות אינטרנטית בינלאומית – שמחייבת התייחסות מחדש והתאמות מרחיקות לכת. כל סוגיית העבודה מהבית מחייבת התאמת הסכמי העסקה, יצירת מנגנוני פיקוח חדשים המאזנים בין זכות המעסיק ולוודא שהוא מקבל תמורה לזכות המועסק לפרטיות".

עו"ד אילון חתם את דבריו באומרו כי "אמנם, הסוגיות החדשות והבעיות המשפטיות שהתבררו ב-2020 לא ייפתרו ב-2021, אך מי שייוותר מאחור ולא יחל להסדיר את ענייניו עוד השנה, יגלה לצערו שכמו בתאונות אופנוע, זה לא עניין של אם תתרחש התאונה – אלה מתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים