הממשלה בונה מדד דה לגיטימציה של ישראל ברשתות החברתיות

המדד יבחן את התכנים האנטי ישראליים שמתפרסמים ברשתות החברתיות, במטרה לאזן את השיח ● המשרד לנושאים אסטרטגיים חשף רשתות של בוטים בטוויטר, שפעלו נגד סיפוח השטחים וכדי לקדם חקירה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג

הדה לגיטימציה לישראל משגשגת ברשת. צילום אילוסטרציה: BigStock

המשרד לנושאים אסטרטגיים בונה בימים אלה מדד על מנת לקבל נתונים מספריים עד כמה הדה לגיטימציה לישראל נפוצה ברשת. המדד אמור להתפרסם לציבור החל מעוד כמה שבועות – לפי שעה לא ברור האם בתדירות שבועית או חודשית. אנשי המשרד עתידים להציג את המדד בדשבורד הדומה לזה שמציג מדי יום את נתוני הקורונה (מספר נדבקים, מספר חולים קשה, מספר מתים וכדומה).

צעד זה הוא חלק מהמלחמה של המשרד בשנאת ישראל ובערעור על הלגיטימיות של קיומה ברשת – נושא שהשרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש הכהן, שמה לה למטרה לעסוק בו עם כניסתה לתפקיד לפני חודשים אחדים.

ההחלטה על בניית המדד התקבלה לאחר שעם כניסתה למשרד, מצאה פרקש הכהן שחסרים לה נתונים אודות פעילות הדה לגיטימציה לישראל ברשת. לכן, במשרד החליטו להקים מדד, שאמור להביא נתונים בחלוקה למדינות ולשפות שבהן מתבצעת הפעילות, ולנושאים שבהם מתעסקים הציוצים. "אנחנו רוצים להתמקצע, כדי לראות איפה הבעיות, היכן ישראל אפקטיבית בפעילותה ברשתות החברתיות והיכן לא, ולדעת איפה אנחנו צריכים לשים דגש", אמרה.

השרה אורית פרקש הכהן בתדרוך העיתונאים, הבוקר (ג'). צילום מסך: יניב הלפרין

השרה אורית פרקש הכהן בתדרוך העיתונאים, הבוקר (ג'). צילום מסך: יניב הלפרין

המשרד לנושאים אסטרטגיים פועל על מנת לאתר ולהילחם בדה לגיטימציה נגד ישראל ברשתות החברתיות בדרכים שונות, בהן שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים והקמת מרכזים ייעודיים. באחד מהם, שהוקם באחרונה, משרתות בנות שירות לאומי דרוזיות, לטובת מלחמה בתכני שנאת ישראל שמפורסמים בערבית. בימים אלה מקים המשרד מרכז נוסף, הפעם בעוטף עזה, שבו יוכלו תושבים ביישובים באזור זה לספר לעולם על חייהם תחת איום מתמיד של טילים, מרגמות ובלוני תבערה.

מתנדבות, כובען, דוגמנית וכוכבת פורנו

השרה ומנכ"ל המשרד, רונן מנליס, קיימו היום (ג') תדריך לעיתונאים, שבו הם חשפו את פעולות המשרד למלחמה בדה לגיטימציה לישראל ברשתות החברתיות, ובעיקר בטוויטר. לדבריה, "הזירה הדיגיטלית הפכה לגן עדן לפייק ניוז ולהפצת שקרים נגד מדינת ישראל. הרשתות החברתיות מהוות המוקד של הדה לגיטימציה לישראל, ואנחנו דורשים מהן לאכוף את המדיניות שלהם ולהסיק את זה".

פרקש הכהן פנתה באחרונה במכתב לטוויטר, שבו היא מפרטת שורה של חשיפות שאליהן הגיע המשרד של תוכן שנאה לישראל שמופץ ברשת הציוצים. היום חשף המשרד כי הוא מצא "שימוש מניפולטיבי", כהגדרת השרה, על ידי מאות בוטים מזויפים, במטרה לייצר שיח נגד ישראל סביב כוונתה (שבוטלה, או לפחות נדחתה) לספח חלקים מהשטחים ולפני החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג בתביעה שהגישה נגדה הרשות הפלסטינית, בטענה לפשעי מלחמה.

המשרד בחן 250 פרופילים בטוויטר, שפרסמו אלפי הודעות – בדרך כלל כמה הודעות ביום, ולפעמים בתדירות גבוהה יותר, עד כדי מאות ציוצים בכמה שעות. רוב אותם פרופילים פרסמו הודעות אנטי ישראליות או נגד מדיניותה של הממשלה, בדרך כלל תחת ההאשטאגים ICCIsrael# או StopAnnexation#, אולם חלק מהם עסקו גם בנושאים אחרים. המשרד מצא ש-170 מאותם פרופילים היו לא אותנטיים, כלומר: מזויפים, וכ-40 חשבונות מזויפים יצרו לפחות 21% מהשיח שקורא לבית הדין הבינלאומי לחקור את ישראל. על פי המשרד, היקף הפעילות וההשפעה של המשתמשים הפיקטיביים עומד על פי 180 מגודלם היחסי בשיח, כלומר: מספר הציוצים שפרסמו. כך, 130 בוטים בלבד פרסמו כמות ציוצים שוות ערך ל-9,000 משתמשים אמיתיים.

בוט הפורנו. מקור: המשרד לנושאים אסטרטגיים

בוט הפורנו. מקור: המשרד לנושאים אסטרטגיים

הבדיקה העלתה את קיומן של שתי רשתות, שאותן המשרד מכנה "המתנדבות, שכל אחת מהן כוללת יותר מ-30 פרופילים מזויפים. הרשתות האלה משויכות לשני ארגונים עזתיים – סאפא והקול הפלסטיני – והן פועלות בשיתוף פעולה זו עם זו. מרבית הפרופילים החברים בהן מהדהדים ציוצים שמפרסמים כמה חשבונות פרו פלסטיניים, בהם של פעילים בריטים מוכרים בתחום. כמו כן, הביו של בעלי הפרופילים המזויפים ברשת הזו מזוהה: דמות של אקטיביסטית מעזה, שמתצנדבת באחד מהארגונים הללו.

בנוסף, המשרד גילה שלושה פרופילים מזויפים שאותם הוא כינה בשמות: האחד הוא הבוט הכובען – פרופיל שכמעט אך ורק ריטווט מאז שנפתח לפני כשנה, כאשר תמונת הפרופיל היא של אישה שמכסה את פניה עם כובע – תמונה שפורסמה על ידי מספר משתמשי פייסבוק ופינטרסט ללא קונטקסט, ונראה שנלקחה משם או ממקור אחר ברשת. פרופיל נוסף הוא הבוטית הדוגמנית – שתומכת במוצהר בתנועת ה-BDS ועושה שימוש בתמונת אישה שנפוצה מאוד ברשתות החברתיות. גם פרופיל זה רק מהדהד מסרים של משתמשים אחרים. ביום מסוים פורסמו ממנו 182 ציוצים בשעה אחת בלבד. הפרופיל השלישי, שנפתח ביוני האחרון – מעט לפני שישראל הייתה אמורה להתחיל בסיפוח השטחים, קרוי בוט הפורנו, מאחר שתמונת הפרופיל שלו היא של כוכבת ידועה של סרטים פורנוגרפיים.

במשרד לנושאים אסטרטגיים אומרים כי הם מזהים שיתוף פעולה מסוים מצד טוויטר, וכי עד לשעות הבוקר היא הסירה כ-30 מהפרופילים המזויפים שהוא דיווח עליהם. מערכת אנשים ומחשבים פנתה לרשת החברתית – העולמית ובישראל – לקבלת תגובה, אולם זו לא נתקבלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים