"הגעת הדיגיטל לקצה מעצימה את הקטלניות של הצבא"

תא"ל יריב ניר, הקשר''ר: "בקרוב, הטיפול בחיסול יהיה כמו בפנייה לתחנת מוניות - 'מי פנוי בארלוזורוב' הצבאי ייענה על ידי שילוב של AI ובן אנוש, שיחליטו מאיפה היעד יחוסל, לפי שקלול של קרבה למטרה ופוטנציאל הפגיעה המיטבי" ● ככלל, לדבריו, "ה-IT מוסיף אנרגיה ותחכום לחוד החנית של צה"ל"

הקשר"ר, תא"ל יריב ניר. צילום: דו"צ

"צה"ל עובר שינוי משמעותי, מבוסס IT, שמעצים את יכולת הקטלניות שלו ומסייע לו להתנהל ביעילות רבה יותר ברמה התפעולית-מנהלתית. כל פיתוח היכולות שלנו מתרכז בגדוד, בפלוגה ובמחלקה. כשאנחנו מביאים יכולות רשתיות רב זרועיות עד הקצה, זה משנה את היכולות המבצעיות של היחידה הלוחמת. לכל מפקדי המחלקות בגדוד יש מערכת שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) בכף היד", כך אמר תא"ל יריב ניר, קצין קשר ותקשוב ראשי.

בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים הוא ציין כי "התקשוב מרחיב את יכולות הקישוריות הרב זרועית, ואף מקצר את הזמנים של מעגלי האש (Sensor2Shooter). אנחנו מספקים ל-'צרכנים' שלנו יכולת ניתוח של השטח, קבלת תמונת מצב מפורטת ומעמיקה, עם יכולת להיערכות מצב מובחנות ופרטניות, ומאפשרים למפקדים לקבל החלטות בצורה מושכלת יותר, עם לוחות זמנים מדויקים יותר בהיבט המבצעי. בקרוב, הטיפול בחיסול האויב יהיה כמו בפנייה לתחנת מוניות: 'מי פנוי בארלוזורוב' הצבאי ייענה על ידי שילוב של בינה מלאכותית ובן אנוש, שיחליטו אם היעד יחוסל מהקרקע, מהאוויר, או מהים לפי שקלול של קרבה למטרה ופוטנציאל הפגיעה המיטבי בה".

"מפעל האש" הטכנולוגי

לדברי תא"ל ניר, "באחרונה השקנו את פרויקט 'מפעל האש'. זהו מרחב מבצעי משותף לאמ"ן ולחילות הים, האוויר והתקשוב. הוא ייצר יכולות טכנולוגיות ראשונות מסוגן עבור צה"ל, שיסייעו למפקדים בקבלת החלטות. אנחנו מפתחים במסגרת זו יכולת להשמדת אלפי מטרות בהספק גבוה".

"הפרויקט עוסק בהפעלת כוח קטלני נגד אויב באופן רב זרועי ובתיאום כלל צה"לי: להפוך את האש הצה"לית ליעילה, מדויקת ומועילה יותר, מבוססת IT", פירט. "כך, נוכל לתכנן תקיפת אלפי מטרות, כשההחלטה מי ומה יותקף תיעשה בשילוב של מכונה ואדם. ה-IT מסייע בתעדוף וחלוקת המשימות לגופים השונים. הטכנולוגיה תתמוך בהחלטות המפקדים. בסוף 2021 נצא עם גרסה ראשונה".

משואה 750

בחודשים האחרונים צה"ל פרס אלפי מחשבים מוקשחים עם הגרסה החדשה של מערכת השו"ב הטקטי משואה. הדור החדש של משואה מאפשר חיבור מלא של כל המערכות זו לזו ומשפר משמעותית את יכולת השליטה של המפקדים על הכוחות. כך, המערכה מתנהלת בצורה "חלקה" יותר, תמרון האש יעיל יותר ויש קשר טוב יותר בין הלוחמים והמפקדים בשטח למפקדות. הגרסה החדשה, משואה 750, תאפשר, בין השאר, יכולת עדכון בזמן אמת ותלת ממד. כבר בחודשים הקרובים צפויה אוגדה 36 לסיים את מבצוע המערכת.

"בגרסתה החדשה", אמר תא"ל ניר, "משואה מביאה יכולות רב זרועיות. אמ"ן וחילות האוויר, הים והיבשה עובדים על רשת שרידה אחת, שעליה נערכים כל התהליכים המבצעיים. זה עוד אתגר: קציני התקשוב הופכים לסוכני השינוי של המהפכה הדיגיטלית שאנחנו חווים. המפקדים שלהם מבינים שההשתנות הכי משמעותית היא הדיגיטלית. ה-'לקוחות', מפקדי המחלקות והפלוגות, מדברים ביניהם פחות, כי הנתונים המבצעיים והמודיעיניים זורמים במערכות שבכף ידם. מתנהל שיח מבצעי מהודק, עם גבולות גזרה, מטרות, וקטלניות מדויקת ואפקטיבית יותר".

"על המפקדים להבין שהסייבר הוא עוד מרחב לחימה"

הוא ציין כי "המצב החדש מאתגר אותנו מאד, כי ברור שהצד השני לא קופא על השמרים. הסייבר הופך למרחב לחימה משמעותי, וזה מחייב התייחסות אחרת. צריך להבין את הסייבר ולנהלו כעוד מרחב לחימה. על המפקדים להבין שיש עוד מרחב איומים – כמו שיש טילי נ"ט, כך יש, למשל, חוסמי GPS".

תא"ל ניר אמר ש-"אנחנו לומדים את יכולות האיומים והשפעתם בסייבר על הלחימה. העמקנו את השיח ההדוק עם אמ"ן: החיבור נעשה לא רק במטה, אלא גם בשטח, בין קצין המודיעין וקצין הקשר הגדודי. אנחנו מנגישים את המידע אודות האיומים עד הקצה המבצעי. גם הקשר עם מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה התהדק עם הקמת מערך הסייבר בחטיבת ההגנה באגף התקשוב וההגנה בסייבר, כדי להבטיח את העליונות של צה"ל במרחב הקיברנטי".

תקשוב צה"לי בקורונה: מערכת לייעול עבודת החוקרים האפידמיולוגיים

אגף התקשוב לוקח חלק גם במלחמה של ישראל, ושל צה"ל בתוכה, בקורונה: לפני כמה שבועות, מערך החקירות האפידמיולוגיות החל להשתמש במערכת חדשה, "אבן יסוד", שפותחה ביחידת מצפן באגף. היא קרויה על שמו של אריה אבן ז"ל, נפטר הקורונה הראשון בארץ. "המערכת מייעלת את עבודת החוקרים האפידמיולוגיים בצורה ניכרת, מאות חוקרים יכולים לעבוד עליה במקביל", אמר תא"ל ניר. "המערכת פותחה בזמן שיא של שלושה שבועות, במטרה לקטוע את שרשראות ההדבקה ולשפר את עבודת החוקרים. כבר בשבועות הקרובים נראה שיפור בתוצאות".

לסיום ציין הקשר"ר כי "אנחנו חווים מהפכה דיגיטלית גם במישור המנהלתי. כך, מערכת ה-ERP מבוססת הסאפ הופכת למערכת כלל צה"לית, עוד מעט נחבר אליה את אמ"ן. באמצעותה אנחנו שולטים בהיבטי כוח האדם והתקציבים, עם אינטגרציה של כל המידע ואז מיצוי שלו, לרבות תובנות, מגמות והמלצות לפעולה. יש השתנות גדולה מאוד של האופן שבו המרחב הניהולי מתנהל, עם מילוי של הרבה פחות טפסים, ניהול משאבים מושכל וקופת משאבים אחודה. ה-IT מוסיף אנרגיה ותחכום לחוד החנית של הצבא. כיום, קציני התקשוב יותר דומיננטיים בשיח המבצעי – הם שותפים מלאים להחלטות. הסיסמה של פעם, 'המברק עבור יעבור', עודכנה ל-'המידע עבור יעבור"'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים