משבר? השנה הטובה של ההיי-טק בבורסה

המניות של כמה חברות אמנם ירדו בשנת הקורונה, אבל מדד ה-ת"א טק עילית רשם זינוק של 38% - טוב בהרבה מהירידה במדד ה-ת"א-35 ● איזו חברה רשמה את הירידה הגדולה ביותר? ואיזו את העלייה הכי בולטת?

סיכום שנה של היי-טק בבורסת תל אביב. מקור: BigStock

המסחר בבורסה בתל אביב התאפיין בשנת תש"ף, ש-"הלכה לעולמה" בסוף השבוע, בתנודתיות רבה ובהיקפי מסחר גבוהים. הקורונה השפיעה על כך, והביאה מחד לירידה שנתית של 17% במדד ת"א-35, שכולל את 35 החברות הגדולות שנסחרות בבורסה, ומאידך לזינוק של 38% במדד מניות ההיי-טק, ה-ת"א טק עילית. הסיבה לכך היא הביקוש הרב לטכנולוגיות שונות בתקופת הקורונה, ובעיקר האמון של המשקיעים שהחברות יכולות לספק אותן ולהרוויח.

נתון מעודד נוסף מראה כי חרף המשבר הבריאותי, שהפך במהרה למשבר כלכלי עמוק, הגיוסים בשוק המניות עלו השנה והסתכמו בכ-15 מיליארד שקלים. כמו כן, בוצעו 13 הנפקות ראשוניות של חברות לציבור (IPO) ושלוש חברות חדשות נרשמו ברישום כפול – בבורסה בתל אביב ובשוק מניות נוסף.

המניות עד הקורונה – וממנה

ראש השנה והימים שבינו לבין יום הכיפורים הם זמן טוב לסכם את השנה, בכל שנה, אלא שהפעם זה קשה יותר, בגלל משבר הקורונה. לכן, אחלק בשורות הבאות את השנה לשני חלקים – עד שהמשבר החל להשפיע באופן בולט על הבורסה בתל אביב ולאחר מכן. כך, בעוד שבסיכום תש"ף מדד ת"א-35 ירד, כאמור, ב-17%, במחצית הראשונה שלה – בין ספטמבר 2019 למרץ 2020 – הוא עלה ב-7.3%. לעומת זאת, מדד ה-ת"א טק עילית נצבע בצבע הירוק של העליות בשתי התקופות: בשנה כולה הוא זינק, כאמור, ב-38%, ובמחצית הראשונה שלה – ב-43%. כלומר, מאז החל משבר הקורונה נרשמה התמתנות בעליית המדד הטכנולוגי של הבורסה בתל אביב, אם כי לא רבה.

יצוין כי במרץ, החודש שבו הקורונה פרצה בסערה, שני המדדים הציגו ירידות חדות: מדד ת"א-35 צנח אז ב-32% לעומת פברואר וה-ת"א טק עילית – ב-33%. אולם, כאמור, המדד הטכנולוגי התאושש בהמשך השנה, בעוד שמדד 35 המניות הגדולות בתל אביב המשיך לרדת.

ההתאוששות של ה-ת"א טק עילית נבעה מכך שחברות הטכנולוגיה פחות הרגישו את השלכות הקורונה, משום שבמהלך הסגר הראשון הן המשיכו לעבוד במלוא המרץ, בעיקר מהבית, וכאמור, עקב הביקושים לטכנולוגיות שלהן. כמו כן, היו ההשפעות הספציפיות לכל חברה, מה שמסביר שהמניה של חלק מהחברות ירדה.

מבט על חברות ה-IT וההיי-טק הבולטות שנסחרות בתל אביב מראה כי המניה של מטריקס זינקה במהלך השנה ב-41.65%, על אף שבמרץ היא רשמה ירידה של 23% לעומת פברואר. גם לנייס היו ביצועים יפים: עלייה שנתית של 43.78% למרות ירידה של 17% במרץ. סלקום הפסידה כ-30% בחודש שבו הבורסה הכי סבלה ממשבר הקורונה, אך במהלך השנה כולה היא עלתה ב-20%. מג'יק רשמה גידול של כמעט 50% במהלך השנה, אף על פי שבמרץ היא ירדה ב-26%.

שתי דוגמאות בולטות בצד האדום של המדד הן המניות של סאפיינס, שרשמה במרץ ירידה ירידה של 15% ובשנה כולה – של 40%, ושל אודיוקודס, שבעוד שבחודש ה-"שחור" של השנה קטנה "רק" ב-6.5%, בתש"ף כולה היא צנחה ב-31%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים