עסקת ענק בעולם השבבים: אנבידיה תרכוש את ARM ב-40 מיליארד דולר

סופטבנק קרובה למכירת יצרנית השבבים הבריטית, בעסקה שתהפוך את אנבידיה לשחקנית משמעותית בתחום

עוברת ידיים מסופטבנק לאנבידיה. ARM

קבוצת סופטבנק (Softbank) קרובה לסגירת עסקה למכירת ARM, יצרנית השבבים הבריטית' לאנבידיה (Nvidia), תמורת יותר מ-40 מיליארד דולרים.

העסקה צפויה להיות מעורבת, במזומן ובמניות. העסקה תהווה ציון דרך משמעותי עבור הקונגלומרט היפני, שרכש את ARM לפני ארבע שנים תמורת 32 מיליארד דולרים. סגירת העסקה צפויה לקרות בתחילת השבוע.

ARM פיתחה ארכיטקטורת סט פקודות עבור מעבדים מסוג RISC. החברה מתכננת את המעבדים ומוכרת רישיונות שימוש בהם ליצרניות שבבים אחרות. הם משמשים כיום בדרך כלל כליבות של מערכות על שבב – שיכולות לכלול גם ליבות ARM נוספות כבקרים משניים. מרבית יצרניות הטלפונים החכמים הן צרכניות של מעבדים מבוססי-ARM, בהן סמסונג (Samsung) ואפל (Apple), לצד לקוחות נוספים, בהם טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments), אנבידיה וקוואלקום (Qualcomm).

החברה המשולבת, ציינו המשקיפים, תהווה ארגון רב עוצמה בעולם השבבים. אנבידיה היא שחקנית בתעשייה שצומחת במהירות, שהשבבים שלה משמשים להפעלת חישובים אינטנסיביים לגרפיקה – וממלאים תפקיד מפתח במשחקי וידיאו, במחשוב ענן ובפעילויות אחרות שמגיפת הקורונה עוררה להם ביקוש. מניותיה עלו השנה ביותר מ-100%, מה שהפך אותה למניה בעלת הביצועים הטובים בקרב החברות במדד S&P 500.

ביולי השנה דווח כי סופטבנק היפנית מחפשת משקיע שיקנה את ענקית השבבים הבריטית ARM, או חלק ממנה. לחלופין, היו מעוניינים בחברה היפנית לבצע הנפקת מניות שלה. הוול-סטריט ג'ורנל דיווח, כי סופטבנק שכרה לצורך כך את גולדמן זאקס. בהתחלה התכוונה סופטבנק לבצע הנפקה ראשונית של מניות לציבור (IPO), אולם לאחר מכן הוסיפה מכירה לסל האפשרויות, ואז התלבטה בין שני המהלכים שעל הפרק.

במידה ש-ARM אכן תירכש, תהיה זו אחת העסקאות הבודדות בשנים האחרונות בעולם המוליכים למחצה. אחת הסיבות למיעוט העסקאות בעולם זה היא מלחמת הסחר שבין ארצות הברית לסין והחשש של הרשויות האמריקניות מדליפת טכנולוגיות למתחרה הענקית.

סופטבנק היא "תמנון" רב זרועות: לנו היא ידועה יותר כמי שהייתה הבעלים של ווי-וורק (WeWork), בעקבות הפרשה שבמסגרתה מייסד החברה, אדם נוימן, עזב אותה, אולם יש לה אחיזה בחברות ידועות נוספות: באחרונה היא מכרה את המניות שלה בטי-מובייל (T-Mobile), אחת מספקיות התקשורת הגדולות בארצות הברית, ויש לה מניות רבות גם בענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא (Alibaba).

אנבידיה. מניותיה עלו השנה ביותר מ-100%, מה שהפך אותה למניה בעלת הביצועים הטובים בקרב החברות במדד S&P 500.

אנבידיה. מניותיה עלו השנה ביותר מ-100%, מה שהפך אותה למניה בעלת הביצועים הטובים בקרב החברות במדד S&P 500.

במרץ 2019, אנבידיה רכשה את אחת החברות הוותיקות והבולטות בהיי-טק הישראלי, מלאנוקס – תמורת 6.9 מיליארד דולרים. במסגרת העסקה רכשה אנבידיה את כל מניות החברה הישראלית תמורת 125 דולר למניה, והצליחה לגבור על ענקית אחרת, אינטל (Intel). מדובר היה ברכישה הגדולה ביותר של אנבידיה עד אז, והיא עתידה להגדיל את פעילותה בייצור שבבים למרכזי נתונים ולצמצם את ההישענות על תעשיית משחקי הווידיאו, שבעבורה היא הייתה ספקית טכנולוגיה ראשית. בנוסף, רכישת מלאנוקס הייתה ניצחון עבור קרן הגידור הפעילה Starboard Value LP, שהיא בעלת מניות בחברה.

מלאנוקס טכנולוגיות, שנוסדה כבר בשנת 1999, עוסקת באספקת פתרונות קישוריות חכמים מקצה לקצה עבור שרתי מרכזי נתונים ומערכות אחסון. השבבים שלה מפעילים רשתות המתחברות לשרתים במהירות גבוהה. החברה ממוקמת בישראל ובארצות הברית, ומעסיקה כ-2,700 עובדים.

ההכנסות מאספקת ציוד למרכזי נתונים מהוות כמעט שליש מכלל המכירות של אנבידיה. החברה, שבסיסה בסנטה קלרה שבקליפורניה, צמחה בקצב מהיר בשנים האחרונות, תחת המנכ"ל ג'נסן הואנג, אך מכירותיה ברבעונים האחרונים חוו ירידה. מלאנוקס ואנבידיה חולקות היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה, והן סייעו באחרונה לבניית שני מחשבי-העל המהירים Sierra ו-Summit, שמופעלים על ידי משרד האנרגיה של ארצות הברית.

ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה. צילום: אנבידעה

ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה. צילום: אנבידעה

עוד עסקאות ענק

אם העסקה תיסגר, זו תהיה אחת העסקאות הגדולות בעולם ה-IT, הגדולה ביותר השנה, ועסקת המוליכים למחצה השנייה בגודלה אי פעם. המכירה, ציינו אנליסטים, עשויה להיות מלווה בבדיקה של רגולטורים בתחום ההגבלים העסקיים. התנגדויות לעסקה עלולות להגיע מכיוון לקוחות ARM, דוגמת אינטל, סמסונג ואפל.

באוקטובר 2016 קוואלקום רכשה את NXP בעסקת שיא בענף השבבים – בסכום של 47 מיליארד דולרים.

ביוני 2016, רכשה מיקרוסופט (Microsoft) את הרשת החברתית העסקית לינקדאין (LinkedIn) תמורת 26.2 מיליארד דולר, בעסקת מזומנים.

במרץ 2017, אינטל רכשה את מובילאיי (MobilEye) הישראלית תמורת 15.3 מיליארד דולרים.

ביולי 2018, ברודקום (Broadcom) רכשה את CA Technologies, המתמחה בפיתוח תוכנות ארגוניות, כולל למערכות מיינפריים, בעסקת מזומן של 18.9 מיליארד דולר.

באוקטובר 2018 יבמ (IBM) רכשה את ענקית הקוד הפתוח רד האט (Red Hat) תמורת 34 מיליארד דולר במזומן. רד האט היא חברת הקוד הפתוח הגדולה בעולם והיא נמנית על המפיצות של מערכת ההפעלה הפתוחה לינוקס. זו העסקה הגדולה ביותר שיבמ ערכה אי פעם, והשנייה בגודלה בשוק ה-IT העולמי אחרי רכישת דל (Dell) את EMC תמורת 67  מיליארד דולר באוקטובר 2015.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים