ביל גייטס "נכנס" בחברות הטכנולוגיה וקבע – הן ראויות להיחקר בגסות

בראיון חדש שהעניק לפודקאסט אמר גייטס כי חברות טכנולוגיות גדולות כמו אפל צריכות להיות מוסדרות בקפדנות על ידי הממשלה וטען שענקיות ההיי-טק "ראויות לשאלות גסות, לא הוגנות וקשות"

לעבור לבשר סינטטי כדי להימנע מקטסטרופה אקלימית. ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

שמו של מייסד מיקרוסופט (Microsoft) המיתולוגי, ביל גייטס, אמנם נקשר בימים אלו בעיקר למגיפת הקורונה ולחיסונים, והוא אף התנבא באחרונה והזהיר כי מיליונים ימותו מהמגיפה בעתיד לבוא, אבל בראיון אחרון לפודקאסט גייטס הצליח לייצר גם כותרות בהקשר לרגולציה וטכנולוגיה, ול… סטיב ג'ובס.

גייטס, המנכ"ל של מיקרוסופט לשעבר ומולטי-מיליארדר ויזם בהווה, אמר בראיון לפודקאסט "מומחה הכורסה" (Armchair Expert) כי חברות טכנולוגיה גדולות, כמו אפל (Apple), צריכות לעמוד בבדיקה קפדנית של הממשלה. גייטס ציין כי הוא מאמין שלחברה כה גדולה שכזו יש השפעה רבה, ולכן עליה להיות כפופה לתקנות הרשמיות של המדינה ולפיקוח מחמיר.

על פי דיווח של Apple Insider, גייטס התייחס בפודקאסט, שם אירח אותו השחקן האמריקני דקס שפרד, לחקירה הווירטואלית מטעם הקונגרס האמריקני, שבה השתתפו בסוף יולי האחרון מנהלי ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון (Amazon), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google). השימוע, שנערך מול ועדת המשפט של הבית, כלל צבר עצום של שאלות קשות שהוטחו בבוסים של הענקיות, טים קוק, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג וסונדר פיצ'אי (בהתאמה). גייטס אמר לבן שיחו ולמאזינים כי הוא מאמין שהגיוני לצפות שכך ינהגו המחוקקים בחברות ההיי-טק הענקיות, וקבע שלתפישתו הביקורת המדינית, כמו גם הרגולציה על הענקיות, לגיטימיות ואף עתידות להיות מחמירות יותר.

מייסד מיקרוסופט אמר לשפרד, "אם אתה מצליח כמוני או כמו כל אחד מאותם אנשים, מגיע לך להישאל שאלות גסות, לא הוגנות, קשות". לדבריו, לממשלה יש את הזכות להטיח בדמויות שכאלו שאלות ותביעה למענה יסודי. "סוג זה של 'צלייה' מגיע עם הטריטוריה של סופר-הצלחה. זה בסדר", קבע גייטס.

איום הקורונה והרהורים אודות הגאונות של סטיב ג'ובס

הראיון בפודקאסט עסק במגוון נושאים רחב, והמרואיין המפורסם אף דיבר בו על עבודתה של קרן ביל ומלינדה גייטס (Bill & Melinda Gates Foundation) בנושא חיסונים – עניין שקשר בשמו שלל תיאוריות קונספירציה על מה שמתנגדיו טוענים שהוא רצון מטעמו "לדלל" את אוכלוסיית העולם.

גייטס לא התייחס להאשמות אלו בפודקאסט, ואולם באחרונה נודע כי הוא מקדם את עניין החיסונים בעיקר מסיבה שנשמעת על פניו הפוכה לגמרי – נכון להיום כמעט 800,000 אנשים ברחבי העולם כבר מתו ממגיפת הקורונה, אולם על פי מסמך של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בשיתוף גייטס, התחזיות הן ש"הגרוע ביותר עדיין לפנינו" ושמספר המתים מ-COVID-19 ינסוק בסופו של דבר למיליונים.

סטיב ג'ובס, המייסד המיתולוגי של אפל, עם מכשיר ה-iPhone שהגיע לעולם בזכותו. צילום: מת'יו יו, מתוך ויקיפדיה

סטיב ג'ובס, המייסד המיתולוגי של אפל, עם מכשיר ה-iPhone שהגיע לעולם בזכותו. צילום: מת'יו יו, מתוך ויקיפדיה

גייטס גם התייחס ליריבו המיתולוגי ועמיתו לעשייה הטכנולוגית סטיב ג'ובס, שייסד את אפל, יחד עם שותפיו, כמעט באותה עת שבה הגיעה מיקרוסופט לעולם, בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים. השניים נחשבים עד היום אולי כגברים החזקים ביותר שתעשיית הההיי-טק ראתה, אך ג'ובס הלך לעולמו לפני כ-9 שנים, ואילו גייטס עוד כאן ובעשייה מתמדת, בעיקר פילנתרופית בהגדרתה.

גייטס נוטה לשתף מדי פעם את התקשורת באנקדוטות על מערכת היחסים שלו ושל גובס, ועשה כן גם בראיון שנערך לאחרונה בפודקאסט המומחה לכורסאות. הוא התייחס בדבריו לג'ובס ולגאונות שלו, וחשף גם שקינא במנכ"ל האגדי של אפל ובכריזמה שלו. "ג'ובס היה גאון, מה שהוא עשה, במיוחד כשחזר לאפל, אף אחד אחר לא יכול היה לעשות את מה שהוא עושה שם. לא הייתי יכול לעשות את זה", אמר גייטס בראיון.

מייסד מיקרוסופט, שבעצמו אינו קוטל קנים בתרומתו לתחום הטכנולוגי ולקידומו בעולם, אמר שג'ובס היה "אשף" בכל מה שקשור להנעת אנשים, והתבדח שהוא "כל כך מקנא" באיכות זו. "הוא היה כזה מכשף בלהניע אנשים – אני הייתי אשף משני, כך שלא יכולתי ליפול תחת הכישוף שלו – אבל יכולתי לראות אותו מטיל את הכישוף", סיפר גייטס.

בראיונות קודמים ציין גייטס כי ג'ובס התעלה עליו גם בכל הקשור לבחירת כישרונות, וכי חושו העיצובי היה ממש מזהיר. גייטס אמר עוד כי אפל הייתה "על סף מוות" לפני שג'ובס הציל את החברה. לדברי גייטס, הרבה אנשים רצו או יכלו "לחקות את הצדדים הרעים של סטיב", וכן הוא הודה כי ג'ובס יכול היה להיות לפעמים "מטומטם" בהתנהלותו, אבל "הוא השיג דברים חיוביים להפליא באותה עקשנות".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    את פייסבוק צריך לפרק לחברת תשתית ולחברת ממשק. את גוגל צריך לפרק לכמה וכמה חברות. גוגל היא הסכנה הגדולה לתחרות ולצמיחה בשלל ענפים. לכלל החברות האלה כולל רב מדי. דווקא לאפל הכי פחות.

  2. שם*

    ביל גייטס, זה שקנה חברות עם רעיונות מבריקים משלו , רק כדי להסיר אותם מדרכו , ממשיך באופן פעולתו הנלוז ביחס לחברות טכנולוגיה אחרות . הוא מציג עצמו כיום כפילנטרופ על . לפעמים פילנטרופיה היא מ9לטו של הנבל. (בעיקר כשיש לו מספיק כסף)

  3. אוונגארד

    מתאים לביל גייטס, שקנה חברות כדי לגרוס אותן וכדי שלא יהוו תחרות, לומר אצ מה שאמר סקשר לחקירת חברות טכנולוגיה עילית לפעמים פילנטרופיה היא כסות לעשיה נבזית. רבותי, קבלו במחיאות כפיים את ביל גייטס .

אירועים קרובים