הפער הדיגיטלי: חצי מהתלמידים הערבים לא למדו מרחוק בקורונה

זאת, עקב העדר מחשבים, תשתיות וחיבור לאינטרנט – כך עולה מדיון שנערך היום (ג') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● ספק גדול אם המצב ישתפר בשנת הלימודים הקרובה, שצפויה להתנהל, בחלקה, באופן מקוון

ח"כ יוסף ג'בארין. צילום: רדיומן, מתוך ויקיפדיה

משבר הקורונה, שהעצים את הלימודים מרחוק, הביא לידי ביטוי את הפערים הדיגיטליים בין התלמידים הערבים והיהודים. מנתונים שמסר היום (ג') ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת עולה כי 50% מהתלמידים במגזר הערבי לא למדו בצורה מקוונת בתקופת הקורונה, בשל העדר תשתיות, מחשבים ותוכניות לימוד. לדבריו, בנגב המצב חמור יותר – שם יותר מ-5,000 תלמידים הושבתו מלימודים החל מחודש מרץ.

ועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח"כ עינב קאבלה מכחול לבן, דנה היום בנושא, בעקבות הצעה לדיון שהגיש ח"כ ג'בארין. מדובר בדיון ראשון מתוך סדרת דיונים שמקיימת הוועדה בפערים הדיגיטליים.

נתון נוסף שהוא מסר בישיבה מעלה שרק 16% מבני האוכלוסייה הערבית יכולים לעבוד מהבית בזמן המשבר, לעומת 28% באוכלוסייה היהודית.

"הפער הדיגיטלי בין החברה הערבית לזו היהודית הוא רב ממדי ובא לידי ביטוי בהעדר תשתיות ובמכשירים, כמו גם בנגישות הפיזית לרשת האינטרנט, בתכנים הייעודיים ובאוריינות הדיגיטלית", אמר ח"כ ג'בארין.

"יש פתרון מהיר"

משתתף נוסף בדיון – חברו לרשימה המשותפת, ח"כ סעיד אלחרומי – אמר כי "הפער הדיגיטלי משליך על קבלת שירותים ממוסדות ציבוריים מגוונים, בגלל העדר נגישות דיגיטלית ולשונית. עצם העובדה שחלק גדול מהשירותים הממשלתיים ניתנים בתקופת הקורונה אונליין רק מחמירה את המצב". בדיון צוין כי המצב חמור יותר ביישובים הבדואים בנגב, שחלקם כלל לא מחוברים לחשמל, שלא לדבר על תשתיות אינטרנט.

הח"כים מהרשימה המשותפת שהשתתפו בדיון התריעו שעל אף שהנושא עלה בסוף הגל הראשון של הקורונה ואף הוגש בג"ץ בנושא, לא נעשה דבר. "אני חושש שבעוד חודש, כאשר נגיע לפתיחת שנת הלימודים, יישאר אותו המצב ואותם ילדים לא יוכלו ללמוד", אמר ח"כ אלחרומי. לדבריו, בעיית העדר המחשבים והטאבלטים, שבלעדיהם התלמידים לא יכולים ללמוד מרחוק, ניתנת לפתור במהירות רבה, מאחר שלא מדובר בהוצאה תקציבית גדולה.

בדיון השתתפו נציגי משרדי ממשלה שעוסקים בזוויות שונות של הפער הדיגיטלי. הם דיברו על תוכניות שונות שקיימות ועל תקציבים שהממשלה הקצתה, אבל לא יכולים היו להבטיח שב-1 בספטמבר, גם התלמידים במגזר הערבי בכלל ובזה הבדואי בפרט יוכלו ללמוד מרחוק.

ח"כ קאבלה אמרה כי הוועדה תמשיך לעקוב אחרי נושא זה. היא ביקשה מנציגי משרדי החינוך והתקשורת להמציא לוועדה לוחות זמנים, כדי לוודא מוכנות לקראת שנת הלימודים הבאה, שצפויה להיות מקוונת בחלקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים