אפל ויוטיוב משיקות יוזמות לטובת צדק ושוויון לשחורים

שתי הענקיות הודיעו על יוזמות כספיות נפרדות, בשווי 100 מיליון דולר כל אחת, למען הקהילה הנאבקת נגד קיפוח כללי ואלימות משטרתית

עוד ועוד התגייסות מטעם ענקיות הטכנולוגיה. מחאת "חיי השחורים חשובים". צילום: BigStock

חברת אפל התחייבה ביום ה' האחרון להשקיע 100 מיליון דולר במה שהמנכ"ל שלה, טים קוק, מכנה "העבודה הבלתי גמורה על צדק גזעי ושוויון". גם יוטיוב, שנמצאת בבעלות גוגל, הודיעה בסוף השבוע על השקעה של 100 מיליון דולר, שמיודעת על מנת להשמיע באופן מובלט יותר את קולות השחורים במחאתם לצדק חברתי ושוויון. מדובר בחברות טכנולוגיה נוספות שמתגייסות למאבק, אחרי שהזדעזעו מחניקתו למוות של ג'ורג' פלויד בידי שוטרים לפני כשבועיים, ונרתמות כעת לטובת המחאה המתרגשת על ארה"ב ויתר העולם מאז.

המנכ"ל קוק צייץ בטוויטר סרטון וידיאו ובו הסביר כי יוזמת השוויון והצדק הגזעי של אפל תפעל "לאתגר את המחסומים המערכתיים להזדמנויות וכבוד, שקיימים בעבור קהילות צבעוניות, ובמיוחד בעבור הקהילה השחורה". היוזמה תתמקד, לדבריו, בחינוך, שוויון כלכלי ורפורמת צדק פלילי.

קוק, שנולד בדרום ארה"ב, תיאר את ההתבגרות באלבמה בזמנים שבהם הגיעה לפעילות שיא התנועה לזכויות האזרח. "ראיתי ממקור ראשון שהדבר היחיד שעשה שינוי מתמשך ועמיד הוא אנשים בעלי רצון טוב ששמו בצד נוחות ובטיחות על מנת לדבר, לצעוד, לקרוא לנשיאה באחריות", אמר קוק. לדבריו, ארה"ב נמצאת ברגע חשוב בהיסטוריה, והוא רוצה שאפל תמלא אף היא תפקיד ברגע מכונן זה ותהיה מחויבת לשינוי.

היוזמה שעליה בישר קוק תכלול הוצאות הגעה למכללות ולאוניברסיטאות, השקעה בתכניות STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ושותפויות עם ארגוני צדק חברתי. עוד תשיק אפל מחנה מפתחים חדש עבור מפתחים שחורים "כדי להעלות את האורות הבהירים ביותר במשפחת המפתחים", וכן תגדיל את ההוצאות שלה על שותפים שנמצאים בבעלות שחורה, ועל חברות שאיתן היא עושה עסקים ושמתמקדות בגיוון בתוך אפל. "נבצע שינויים שנוגעים כמעט בכל מה שאנחנו עושים," הצהיר קוק. על היוזמה שהענקית משיקה תפקח ליסה ג'קסון, סמנכ"לית יוזמות הסביבה, המדיניות והחברה של אפל, המדווחת בפני קוק.

ההכרזות של קוק מגיעות לאחר מכתב פתוח שפרסם בשבוע שעבר, שבו גינה את "הריגתו חסרת ההיגיון" של פלויד ואמר כי החברה האמריקנית לא צריכה לחפש "חזרה לנורמליות", אם פירושה המשך אי הצדק הגזעי. באתר של אפל התייחסה החברה למקרה המזעזע וכתבה כי מותו של פלויד "עורר בצדק" את "הזעם" שהביע מפגינים ברחבי ארה"ב.

סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב. צילום: יוטיוב

סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב. צילום: יוטיוב

גם יוטיוב וגוגל משקיעות ביוזמה דומה

יוטיוב, כאמור, השיקה גם היא יוזמה דומה. מדובר בקרן בהיקף של 100 מיליון דולר, המיועדת ליוצרים ואמנים שחורים.

על היוזמה הכריזה מנכ"לית החברה, סוזן ווייציצקי, בפוסט שכתבה ופורסם בבלוג החברה. היא ציינה בדבריה כי "תמיד היינו גאים שאנחנו פלטפורמה שחוגגת מערך קולות רחב ומגוון. אנו מחויבים לעשות טוב יותר כפלטפורמה כדי למרכז ולהגביר קולות ונקודות מבט שחורות".

"ביוטיוב אנו מאמינים שחיי השחורים חשובים, וכולנו צריכים לעשות יותר כדי לפרק גזענות מערכתית. אנו מצטרפים למחאה על מעשי הרצח של ג'ורג' פלויד, ברונה טיילור, אחמוד ארברי וכל כך הרבה אחרים לפניהם", כתבה ווייציצקי, שלא פירטה רבות על אופי השימוש בכספי היוזמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים