"חוסר שביעות הרצון של ההנהלה מהדיגיטל – אזהרה למנמ"רים"

רק 7% מהמנכ"לים מרוצים במידה רבה מהחזר ההשקעה של הארגון בדיגיטל - כך על פי סקר של גרטנר ● טלמור מרגלית, שותף בכיר בגרטנר ישראל: "המנמ"ר יכול לתת מענה לכל אחת משלוש הדאגות המרכזיות של ההנהלות"

טלמור מרגלית, שותף בכיר בגרטנר ישראל. צילום: יח"צ

סקר שערכה גרטנר, שבו נשאלו מנהלי ארגונים מה הם חושבים על המנמ"רים וה-IT, העלה שרבים מהם לא רואים בדיגיטל ערך ומרוצים במידה מוגבלת ביותר מהחזר ההשקעה על מאמצי הארגון שלהם בתחום. איש מהמנכ"לים שהשתתפו בסקר לא השיב שהוא מרוצה מאוד. 7% ענו שהם מרוצים במידה רבה, 31% מהם מרוצים במידה מסוימת, 54% – במידה מתונה, ומידת שביעות הרצון של 8% מהם היא נמוכה או נמוכה מאוד.

טלמור מרגלית, שותף בכיר בגרטנר ישראל, שיתף את הנתונים עם משתתפי שולחן עגול שנערך באחרונה בבית החברה בהרצליה, ואמר כי הם "מהווים תמרור אזהרה למנמ"רים". הוא דיבר בפתח המפגש, שאותו הוא הנחה בצוותא עם יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. המפגש היה פרי יוזמה של אנשים ומחשבים, והשתתפו בו מנמ"רים בכירים מארגונים שונים במשק.

מרגלית הציג את הדאגות שאותן מביעים המנכ"לים: רה-גלובליזציה, האטה כלכלית עולמית והחשש ממשבר כלכלי, והמבוכה והבלבול אל מול הדיגיטל – חוסר הידיעה מה יתפוס ומה לא. "המנמ"ר יכול לתת מענה לכל אחת משלוש הדאגות", אמר.

"המענה ל-רה-גלובליזציה הוא בהענקת חופש פעולה וגמישות לארגון", פירט. "בעולם שבו יש שינויים בשל מלחמות סחר ורגולציות חדשות בארצות הברית ובאירופה, על המנמ"ר להיערך ולספק כמה שיותר גמישות. למשל, על ידי העברת מחשוב הענן הארגוני ממקום למקום ו סיוע של ה-IT להתמודד עם השינוי העסקי שהארגון עובר".

לדברי מרגלית, "המענה לחשש מהאטה כלכלית עולמית, שצפויה לפגוע בצמיחת הארגון ובשורת הרווח שלו, הוא במיקוד בהתייעלות, לטובת שיפור תפעולי. את פניו של הבלבול מהדיגיטל ניתן לקדם באמצעות היערכות לתרחישים שונים". כך, אמר, "בדקנו חברות שהצליחו להיחלץ מהמשבר הפיננסי של 2008 והתברר שהן עשו דברים באופן שונה וטוב מאחרות: הן התרחבו גיאוגרפית, הוציאו מהר יותר מוצרים לשוק והיו מגנט לטאלנטים".

הוא הציג תשובות של מנכ"לים לשאלה מהן העדיפויות העסקיות-אסטרטגיות שלהם בתקופה הנוכחית. "53% מהם – נתון גבוה יותר מאשר בסקר הקודם, שנערך ב-2018 – שמים דגש על צמיחה", ציין. לשאלה עד כמה חשוב לך להיות ארגון יעיל תפעולית השיבו 47% שהטכנולוגיה היא מניע מרכזי ליעילות. "אנחנו אומרים למנמ"רים: סייעו למנכ"לים, בעזרת הטכנולוגיה, לקצץ בהוצאות, לזהות היכן ניתן לבנות מודל עסקי חדש – או לייעל מודל קיים, להשתמש בנתונים ולנתח אותם – על מנת להשיג התייעלות תפעולית", הוסיף מרגלית.

גידול במספר המנכ"לים שנותנים עדיפות לדיגיטל

למרות שביעות הרצון המוגבלת שלהם, מרגלית ציין כי על פי נתוני גרטנר, "בין 2018 ל-2019 חל גידול בהיקף המנכ"לים שרואים בדיגיטל נושא בעל קדימות ועדיפות. הנתון גדל מ-62% ל-82% מהם. בשנים האחרונות חלה צמיחה בהגדרה של מנכ"לים את תחום הדיגיטל כאחת מחמש העדיפויות העסקיות הבולטות בארגון – מ-2.1% ב-2012 ל-18.6% ב-2019".

לסיום שיתף מרגלית במספר מסרים למנמ"רים שרוצים להצליח: "פעלו בתיאום ובהלימה מלאים עם הביזנס לאחר שבדקתם לאן הארגון הולך; צפו את השינויים עם תגובות מוכנות ויכולת תגובה מהירה; צרו יכולות הסתגלות; פעלו כמנהיגות אפקטיבית; תנו העדפה להשקעות; הגדירו חזון חד וברור, שכולם בארגון שותפים לו; ובנו אסטרטגיה ברורה, עם יחסים נכונים בין כל חלקי הביזנס. הגורם הבודד המשמעותי ביותר, על מנת שחברות תהיינה גמישות, הוא שיהיה ממשל מתאים על המטרות, ממשל אפקטיבי, ולא נהלים 'כבדים'".

לצד מרגלית, בשולחן העגול השתתפו: אריאל סלפטר, מוביל פעילות עסקית בגרטנר ישראל; איל בן עמרם, סגן נשיא בכיר ומנמ"ר צים; שחר מרקוביץ', סמנכ"ל דיגיטל ומחשוב באל על; אלגרה קילשטיין, מנמ"רית אמדוקס; יורם סדן, סמנכ"ל מערכות מידע ודיגיטל ומנמ"ר נטפים; משה שדה, סמנכ"ל מערכות מידע ודיגיטל בשירותי בריאות כללית; רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל; שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי; אבנר זיו, מנהל החטיבה הטכנולוגית בבנק ישראל; ואופיר קדוש, מנמ"ר מכבי שירותי בריאות.

דיווחים נוספים מהשולחן העגול – בימים הקרובים.

 

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רועי

    בחברות הSMB המנכ"ל צריך לשאול את המנמ"ר מה הוא עשה היום? הוא יגלה שהמנמ"ר בעצם רוב הזמן די פנוי למשימות שהוא נותן לעובדיו, מה שיכול לחסוך המון כסף לחברה. מנמ"ר בחברות הSMB יכול להיות גם מיישם מערכת וגם מנהל רשת, המנכ"ל צריך להבין שאולי כדאי להמעיט בפרויקטים מיותרים ולחסוך כספים שינותבו לצרכים אחרים.

אירועים קרובים