האו"ם טוען: "מדיניות זכויות האדם" החדשה של NSO – ריקה מתוכן

במכתב חריף ששלח המפקח המיוחד של האו"ם להגנה על חופש הביטוי ל-NSO נטען נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית שאינה מסוגלת לשלוט באופי השימוש במוצריה ● NSO לטענתה שוקדת על "נהלים מפורטים ליישום שיתייחסו לחלק נכבד מהנושאים"

NSO

בסוף השבוע (ו') שלח דיוויד קיי, המפקח המיוחד של האו"ם לנושא ההגנה על חופש הביטוי וחופש הדעה, מכתב חריף לקבוצת NSO, יצרנית הסייבר ההתקפי הישראלית. המכתב מעביר ביקורת על ההכרזות של NSO שהיא אימצה מדיניות חדשה לגבי זכויות אדם ומיישרת קו, לטענתה, עם הקווים המנחים של האו"ם באשר לעסקים ולזכויות אדם.

הכרזה זו של ש-NSO על שינוי במדיניותה, שלטענתה גובש על ידי שורת שמות בינלאומיים של מומחים, היא שגרמה לקיי לשלוח את המכתב הנחרץ ל-NSO, לאחר שבעבר כבר קבע כי ישראל אינה מפקחת כראוי על חברות הסייבר ההתקפיות והריגול, ואף קרא להקפאת כל המכירות של תוכנות הריגול באופן מיידי, עד להצגתם של צעדים ממשיים ומספקים להבטחת מניעת הפרות זכויות אדם באמצעותן. 

שאלות מטרידות בנוגע לשליטה בשימוש במוצרים

במכתבו לקבוצה הישראלית – שנשלח כחודש לפני הדיון בבית המשפט המחוזי בעתירת אמנסטי אינטרנשיונל לביטול רישיון הייצוא הביטחוני של NSO שהוגשה במאי האחרון – קובע קיי כי "המדיניות החדשה לזכויות אדם" שבה מתהדרת הקבוצה "מעלה שאלות רבות".

השאלה הראשונה שמעלה המפקח המיוחד, לאחר שהוא קובע כי אכן נעשה שימוש לרעה במוצרי הקבוצה, היא "כיצד קבוצת NSO תוודא שלקוחותיה אכן מצייתים לחוקי זכויות האדם?". המכתב מוגדר על ידו כ"הערכה בלתי ממצה של מספר נקודות שבהן המדיניות עלולה לחתור תחת המטרה הכוללת של עקרונות האו"ם המנחים והקורפוס הרחב יותר של חוק זכויות האדם". 

עוד כותב קיי כי המדיניות החדשה "לא מתייחסת למורשת הנזק שנגרם כתוצאה מכשליה של NSO להבטיח שהשימוש בטכנולוגיה שלה נעשה באחריות, שאף איננה מבהירה מדוע המדיניות החדשה שלה בהכרח תוביל לתוצאות טובות יותר עבור קורבנות מעקבים והטרדות". בין היתר כותב קיי כי "המנגנון שלכם, נראה שנסמך באופן משמעותי על דיווח מצד לקוחותיכם על שימוש לרעה במוצרים שלכם", הוא מוסיף כי "הדבר מעלה שאלה בסיסית: כיצד קבוצת NSO יכולה באופן אמיתי לאכוף את הקווים המנחים של האו"ם, כשאין לה כל דרך לפקח ישירות על השימוש במוצריה?".

המדיניות החדשה, בניגוד לנהלים המנחים של האו"ם, אינה כוללת שקיפות בכל הנוגע לפיתוח מדיניות ואכיפתה, או ביקורת על הציות למדיניות זו, כך טוענים באמנסטי אינטרנשיונל.

ריגול אחרי פעילי זכויות אדם

אמנסטי אינטרנשיונל

אמנסטי אינטרנשיונל

יצוין כי שמן של חברת הסייבר הישראלית והתוכנה שפיתחה, פגסוס, נקשר לכאורה בכמה וכמה פרשיות מעוררות מחלוקת, בהן רציחתו של העיתונאי הסעודי מבקר הממלכה ג'מאל חאשוקג'י. על פי הנטען, ומה שלא הוכח, לפחות עד כה, החברה סיפקה לשלטונות הסעודיים את התוכנה, והם עקבו אחריו באמצעותה, עד לרציחתו בשגרירות הסעודית באיסטנבול. באמנסטי אומרים שחוקרים בתחום הסייבר תיעדו שימוש בפגסוס גם נגד עיתונאים וחברי פרלמנט במקסיקו ובמרוקו, וכן נגד הפעילים הסעודים עומר עבדול עזיז, יחיא עסירי ור'אנם אל מסאריר, פעיל זכויות האדם אחמד מנסור ואף כנגד איש צוות של הארגון.

חן בריל אגרי, קמפיינרית באמנסטי אינטרנשיונל ישראל הגיבה לדברים ואמרה כי: "מכתבו של מפקח האו"ם, דיוויד קיי, מוכיח שהצהרות NSO על מדיניות זכויות אדם הן ריקות מתוכן ונראות כמהלך יח"צני גרידא. אנחנו לא מאמינים להצהרותיהם ובהמשך למסקנות הדו"ח המיוחד מצפים ממשרד הביטחון הישראלי לשלול את רישיון הייצוא של NSO באופן מיידי". 

תגובת NSO: הקבוצה פועלת לפי תכנית ציות לזכויות אדם

מ-NSO נמסר בתגובה כי היא החברה הראשונה בתחומה, וכנראה גם היחידה בארץ, אשר פועלת לפי תכנית ציות לזכויות אדם, בהתאם ל-UNGP. "במכתבו דיוויד קיי כותב כי הוא שמח על הניסיונות להטמיע תכנית ציות לזכויות אדם, ואף מפנה לחברה שאלות לגבי היישום של התכנית שלה". NSO הבטיחה שהיא שוקדת על "נהלים מפורטים ליישום", ושאלו "יתייחסו לחלק נכבד מהנושאים שקיי מעלה במכתבו".

שלו חוליו, מייסד משותף של NSO כותב לקיי כי החברה מברכת על ההזדמנות לדון בעניין עם מומחים בקהילת זכויות האדם, וציין אף הוא שהחברה נמצאת בתהליך בדיקת שאלותיו של קיי, כפי שעלו ממכתבו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים