שחזור הנוטרדאם ההרוסה יתבסס על סריקות דיגיטליות והדמיות קיימות

סריקות תלת-ממד איכותיות של הכנסיה הצרפתית - מהמבנים ההיסטוריים המפורסמים בעולם - שנשרפה ונפגעה אנושות שלשום (ב') יאפשרו לבנות מחדש את החלקים שניזוקו, על בסיס תבנית דיגיטלית מפורטת מאוד שנשמרה על ידי היסטוריון לאמנות לפני האסון

מנזר נוטרדם בפריז. צילום : BigStock

לאחר שלוחמי האש עשו את עבודתם נאמנה והצליחו לעצור את השריפה הענקית בכנסייה הפריזאית, לפני שהמיטה את כל המבנה החשוב, כעת מתגלה בשורה טובה ומרגשת: הנוטרדאם תיבנה מחדש ותשוחזר במדויק, וזאת תודות לטכנולוגיה חדישה ביותר, המבוססת על סריקות 3D שנערכו למבנה לא לפני זמן רב.

ביום ב', בשעות הערב והלילה ואל תוך בוקר המחרת, להבות של שריפת ענק אפפו את קתדרלת הנוטרדאם שבפריז. האש שהפילה את הצריח המרכזי כילתה גם את גג המבנה העתיק, ונדמה היה שהכנסייה ההיסטורית עומדת להיעלם לעד. אז ראשית, לשמחת חובבי צרפת ואוהדי המונומנטים האייקוניים, הכבאים הצליחו לעצור את השריפה ולמנוע את התפשטותה ליתר המבנה, שנותר מפויח בחלקו ו"פצוע" מאוד.

שנית, כעת מתגלה כי בזכות עבודתו הקפדנית של ההיסטוריון לאמנות, ד"ר אנדרו טאלון מ-ואזר קולג', כל פרט ופרט מרתק מהבניין מהמאה ה-13 נכלל בארכיון דיגיטלי שהוקם בשנת 2015, ושהמידע שנאגר בו נשמר באמצעות הדמיית לייזר. הרשומות הללו חוללו מהפכה בהבנת האופן שבו הוקם המבנה המרהיב – ויוכלו לספק תבנית לשחזור ובנייה מחדש של הבניין הפריזאי השרוף, כך על פי Wired.

האדריכלים מקווים כעת כי הסריקות של טאלון יספקו להם מפה שתשרטט את המסלול לבנייה מחדש של המונומנט, ויש להם סיבה טובה להיות אופטימיים – בעבור סריקות הלייזר של הנוטרדאם טאלון אסף נתונים מיותר מ-50 מקטעים בתוך הקתדרלה ובסביבותיה, וכתוצאה מכך הדטה כוללת כמיליארד נקודות נתונים על המבנה.

תמונת תלת-ממד מושלמת של הקתדרלה

כל סריקה התחילה על ידי הרכבת סורק לייזר על חצובה והצבתו בלב המבנה. הלייזר סרק את האזור הרצוי, וכאשר נתקל בבליטה או מגרעת, או בכל אלמנט עיצובי אחר במבנה, הקרן שלו מקפצת לאחור, מקליטה את המיקום המדויק שלו ובכך לוכדת לבסוף את כל מראה פני השטח. לפי דבריו של טאלון, ששוחח עם המגזין Nat Geo, התמונות שהתקבלו מדויקות ביותר משום שכשהסריקה נעשית כראוי התוצאות שלה אמורות לעמוד בטווח שגיאה של 5 מ"מ בלבד.

נתוני הלייזר של טאלון בני מיליארד נקודות הנתונים מובנים כ"ענני נקודה", שתוכנה יכולה להפוך לתמונות של המרחב התלת-ממדי. כאשר משלבים נקודות נתונים אלה ומייצרים מהם דגמי תלת-ממדיים, ניתן לשחזר את המבנה המקורי באופן מושלם על בסיס המיפוי הדיגיטלי המלא של הקתדרלה.

לפי פורצ'ן, טאלון עבד קשה על סריקת הנוטרדאם – הוא סרק את הבניין 50 פעמים במשך 5 ימים תמימים, ואז צילם תמונות פנורמיות ברזולוציה גבוהה על מנת לשלבן בהדמיית תלת הממד שסורק הלייזר יצר. בסיום ההליך הושגה תמונת תלת-ממד מושלמת של הקתדרלה.

"נבנה מחדש את הנוטרדאם"

כדאי לזכור כי הבנייה על הקתדרלה החלה בשנת 1163 והסתיימה ב-1345. גג העץ הכיל קורות היסטוריות משנת 1220, שכולן נהרסו על ידי הלהבות.

רבים שצפו במחזה המחריד של האש המכלה את הנכס ההיסטורי התגייסו מיד לתמיכה במאמצי השחזור והבנייה מחדש של הכנסייה. פריזאים עשירים וחברות ענק הרימו כבר יותר מ-450 מיליון דולר בתרומות לצורך שיקום הנוטרדאם ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, הבטיח וחזר והבטיח "נבנה את הנוטרדאם מחדש".

למרות הנזקים הנרחבים, על פי הניו יורק טיימס, רוב החפצים היקרים שהיו בכנסייה, כמו גם מבנה האבן המרכזי של הקתדרלה כולו, נותרו על כנם. כעת, לנוכח הידיעה על קיום סריקות הלייזר וההדמיות המתוחכמות, נותר רק להמתין ולגלות כמה זמן וכיצד יתבצע השחזור הלכה למעשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים