"הפיזיולוגיה לא הדביקה את התפתחות הטכנולוגיה – כולנו עדיין צריכים שינה"

אמרה ד"ר אנדה בהרב, יזמית אפליקציית Sleeprate לטיפול בהפרעות שינה, שעזבה את עבודתה כרופאת ילדים בגיל 55 כדי לסייע לכם לישון טוב יותר בלילה

13/03/2019 16:37
ד"ר אנדה בהרב, מייסדת ומנכ"לית סליפרייט. צילום: אמיר לוי

Sleeprate, אפליקציה שמטפלת בהפרעות שינה כגון נדודי שינה ומחסור בשינה, מבקשת לסייע לכם לישון טוב יותר בלילה.

החברה עצמה קיימת זה כ-12 שנים. היא נוסדה על ידי ד"ר אנדה בהרב, מומחית לרפואת ילדים ושינה, שמשמשת כמנכ"לית החברה וכמדענית הראשית שלה. ד"ר בהרב עזבה את עבודתה כרופאת טיפול נמרץ ילדים והפכה ליזמית בגיל 55.

לאחרונה הציגה החברה בתערוכת CES בלאס וגאס את הפתרון שלה ובינואר השנה השיקה שיתוף פעולה עם Philips העולמית, במסגרתו תיכלל בליין מוצרי שיפור השינה של החברה.

לדברי ד"ר בהרב, "הרמב"ם אמר שצריך לישון משקיעת החמה עד לזריחה אבל יש מהפכה תעשייתית נוראית, מחשבים וסמארטפונים, והחיים הפכו ל-24 על 7 בלי שנשים לב. אני אוהבת להזכיר שמהרגע שהאדם התחיל ללכת על 2 ועד המהפכה התעשייתית עברו מיליוני שנים, מהופעת הסמארטפון ועד היום עברו עברו בערך 12 שנה ויש היום יותר טלפונים בעולם ממה שיש מברשות שיניים. צריך ללמוד לחיות עם זה כי הפיזיולוגיה לא הדביקה את התפתחות הטכנולוגיה, כולנו עדיין צריכים שינה".

היא הוסיפה כי "בתור רופאת ילדים ופיזיקאית כשהגעתי למעבדת שינה בארצות הברית בתחילת שנות התשעים הבנתי שאני יכולה להבין, לחקור ולקדם את הרפואה דרך השינה. זה תחום מרתק וגיליתי כמה שהוא חשוב".

במהלך ארבע שנים למדה ד"ר בהרב בארצות הברית וחקרה את עולם השינה על כל היבטיו. "כשחזרתי לארץ למדתי פיסיקה רפואית באוניברסיטת תל אביב. במסגרת זו המשכנו לחקור וקיבלנו המון ידע ותובנות. רצינו להנגיש את הנושא לאנשים שלא יודעים אם יש או אין להם בעיות שינה וכך עלה הרעיון לאפליקציה. ב-2006 החלטתי עם קולגות לקפוץ למים ולהקים את החברה ולממש חלום: לשפר את השינה של כמה שיותר אנשים".

"זה היה תהליך של היכרות עם עולם שלא הכרנו, לצאת לעולם של היזמות הטכנולוגית. כל מה שהיה זה ערימה של אלגוריתמים מחיי האקדמיה ותוך 3 שנים הפכנו את הדבר הזה למוצר ראשון", אמרה.

שינה ערבה. צילום אילוסטרציה: Yastremska, BigStock

שינה ערבה. צילום אילוסטרציה: Yastremska, BigStock

"50% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מקשיי שינה"

"מחצית מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מקשיי שינה, קושי להירדם, לשמור על שינה רצופה מיקיצות מוקדמות, חוסר שביעות רצון מאיכות השינה, עייפות או שפשוט לא ישנים מספיק. רצינו לתת לזה פתרון ובשיתוף מומחי השינה באוניברסיטת סטנפורד ותוכן שקיבלנו מהם פיתחנו את האפליקציה הראשונה שמאפשרת טיפול קוגיניטיבי התנהגותי בנדודי שינה", הוסיפה.

בהמשך פיתחה החברה מוצר מתקדם יותר מהמוצר הראשון שיצרה וכיום היא מציעה אותו בגרסה מעודכנת וחכמה, כאפליקציה ידידותית ונוחה למשתמש. "רצינו ליצור ערך מוסף למשתמשים ויצרנו את הגרסה הנוכחית. האפליקציה אחרי מספר לילות מדווחת למשתמש איך הוא ישן, מפענחת מדידות מהשינה, מגדירה אם המשתמש ישן טוב או לא טוב, מספיק שעות או לא מספיק, אם יש הפרעות או אין ונותנת עצות בסיסיות בהתבסס על הממצאים, כולל הפנייה לרופא אם יש צורך", אמרה ד"ר בהרב.

האפליקציה מבוססת על אלגוריתם ייחודי ומותאם אישית עבור כל משתמש. במסגרת ההתאמה האישית ראשית, המשתמשים מדווחים על הרגלי השינה שלהם על ידי מילוי שאלונים, ובאמצעות שימוש בשעונים חכמים, צמידים חכמים, וחגורות דופק. כך, הם יכולים לנתח ולהעניק הערכה טובה על בעיות השינה שלהם, וגם מידע ראשוני על הסיבות להפרעה באיכות השינה. בהמשך, המשתמשים מקבלים דו"ח מפורט על השינה שלהם וכן תכנית מותאמת אישית לשינוי דפוסי ההתנהגות, שיכול לשפר את שנתם. התכנית משתנה מדי שבוע, בהתאם להישגים במהלך השבוע החולף. התכנית מדמה טיפול שינה אנושי, ומבוססת על שיטת הטיפול CBTI (ר"ת Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia), בה עושים כיום שימוש פסיכולוגים מוסמכים בלבד.

מה ניתן לעשות בינתיים כדי לשפר את השינה? לדברי ד"ר בהרב, "קודם כל אמורים לישון בין שבע וחצי לשמונה שעות ביממה. אם אנחנו קמים בבוקר כשצוברים 17 שעות של ערות, הגיע הזמן לישון, אלא שמה שאנחנו עושים הוא כאוס. לא קמים בשעות קבועות, מבלים ארוכות מול מסכים ובאור חזק. כל אלו משפיעים על השעון הביולוגי ומציתים אותו. אנו הולכים לישון במתח מהיום שהיה או כי ישבנו מול מסך מחשב למשל. המפתח הוא לכוון את שעות ההשכמה והלינה כך שיענו גם לצורך שלנו בשינה וגם לשעון הביולוגי".

האפליקציה זמינה כיום להורדה למשתמשי ה-iPhone והאנדרואיד בלחיצה כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים