סנאטור כתב לצוקרברג: "לפייסבוק חסרה, לכאורה, שקיפות מלאה מול משתמשים"

מחוקקים אמריקנים מוטרדים מאוד עקב החשיפה האחרונה שהחברה שילמה לבני נוער בכדי לקצור מידע מה-iPhone שלהם, ושהשותפים שלה למה שהגדירה כ"מחקר" כללו גם קטנים בני 13 ואילך ● לדברי כמה מהם חלק מהמשתתפים לא הבינו במה הם מעורבים ולא שפייסבוק למעשה אוספת מידע עליהם הניידים

חקיקת הגבלים מאסיבית נגד ענקיות הטק. בית הנבחרים האמריקני. צילום: BigStock

מחוקקים אמריקנים לא מתכוננים ככל הנראה להניח לשלמדו בחשיפה האחרונה אודות מה שמסתמן כהתנהלות לא הולמת של פייסבוק כלפי משתמשים, בעיקר קטינים, לעבור לסדר היום. מארק וורנר, הדמוקרט, כתב למנכ"ל ענקית הרשתות החברתיות, מארק צוקרברג, מכתב נסער עקב הגילויים, ויש גם סנאטור שקרא לפתיחת חקירה של ה-FTC אודות התנהלותה של הענקית.

הפרשיה השנויה במחלוקת האחרונה של פייסבוק, שאותה חשף אתר TechCrunch ביום ג', כוללת התנהלות שמעידה כי החברה עקפה ככל הנראה את הנחיות איסוף המידע של אפל, ושילמה לבני 13 ואילך עד 20 דולר לחודש, לכאורה במסגרת מחקר, בכדי שיתקינו יישום VPN קוצר מידע על מכשיריהם.

"ילדים קטנים בגיל 13. אתם רציניים?"

לאחר החשיפה השבוע, כעת נודע כי הסנאטור וורנר שלח מכתב אל מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, המביע דאגה לגבי ההתנהגות של הרשת החברתית. "יש לי חששות שמשתמשים לא יודעו כראוי על היקף איסוף הנתונים של פייסבוק ועל המטרות המסחריות של איסוף נתונים זה", כתב וורנר והמשיך, "חוסר השקיפות, לכאורה, של פייסבוק עם משתמשים – במיוחד בהקשר של מאמצי "מחקר" – הוא מקור לתסכול עבורי".

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

גם הסנאטור ג'וש הולי הרפובליקני בחר להתרעם על הפרשיה ופנה לחשבון הטוויטר שלו כדי להביע את חרדתו מהשלכות הדיווח האחרון. "פייסבוק שילמה לבני נוער להתקין מכשיר מעקב על הטלפונים שלהם, בלי להגיד להם שהוא נתן לפייסבוק כוח לרגל אחריהם?" תהה הולי בטוויט שלו והוסיף "ילדים קטנים בגיל 13. אתם רציניים?"

בנוסף, בהצהרה שסופקה ל-TechCrunch, נראה כי הסנאטור ריצ'רד בלומנטל הדמוקרט קורא לפתיחת חקירה מטעם ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, בכל הנוגע בהתנהגותה של פייסבוק במקרה המסוים.

"לעקוב אחרי בני נוער זה לא מחקר, וזה אף פעם לא צריך להיות מותר," כתב בלומנטל לאתר. "זו עוד דוגמה מדהימה של התעלמות מוחלטת מטעם פייסבוק לנושא פרטיות נתונים וללהיטותה לעסוק בהתנהגות אנטי תחרותית".

מחקר שוק לגיטימי?

לאחר החשיפה אמרו מקורות בפייסבוק שהחברה תסיים את התוכנית השנויה במחלוקת "מיד", בכדי להימנע מפעולה אפשרית מצד אפל. אבל גם לנוכח הפסקת התכנית, החברה עדיין עמדה על כך שמדובר בכלי שוק לגיטימי לחלוטין לצורכי מחקר.

בהצהרה רשמית מטעמה נכתב כי "בדומה לחברות רבות, אנו מזמינים אנשים להשתתף במחקר שעוזר לנו לזהות דברים שאנחנו יכולים לעשות טוב יותר. מאחר שמחקר זה נועד לסייע לפייסבוק להבין כיצד אנשים משתמשים במכשירים הניידים שלהם, סיפקנו מידע נרחב אודות סוג הנתונים אנו אוספים ואיך האנשים יכולים להשתתף. אנחנו לא חולקים את המידע הזה עם אחרים, ואנשים יכולים להפסיק להשתתף בכל עת".

היישום "לא 'ריגל' אחרי האנשים שנרשמו להשתתף. הם עברו תהליך ברור לפני ההצטרפות שביקש את רשותם וקיבלו תשלום כדי להשתתף", המשיך וציין הדובר.

לפי CNBC, למרות שמקורות בפנים פייסבוק אישרו שהתכנית ממוקדת במשתמשים בין הגילאים 13 ל-35, דובר החברה טען כי "פחות מ-5 אחוזים מהאנשים שנבחרו להשתתף בתכנית מחקר השוק הזו היו בני נוער. לכולם טופסי הסכמה חתומים".

יצוין כי אם המחלוקות המתמשכות האלה שבהן מעורבות פייסבוק פוגעות בה בכל דרך שהיא, זה לא מופיע בשורה התחתונה של החברה. אתמול אחר הצהריים הודיעה פייסבוק על רווחי שיא ברבעון הרביעי של 2018.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים