מי יבנה בית בתל אביב? סטארט-אפים!

הקבלנים, האדריכלים, המעצבים ואפילו הטפסנים בשטח - ענף הבנייה משתמש בטכנולוגיות רבות כדי לבנות את הדירה הבאה שלנו ● הסקירה שלפניכם מציעה מבט חטוף על כמה מהחברות שמפתחות אותן

החברות "בונות" טכנולוגיות לאלה שבונים את הבניינים. צילום אילוסטרציה: BigStock

כשחושבים על בנייה ועולם הנדל"ן, הדברים שעולים לראש בדרך כלל הם מצוקת הדיור, קבלנים שחלקם דופקים מחירים, טפסרים, מנופאים ושאר פועלי בניין – זרים בעיקר. העבודה העברית, כידוע, כמעט נכחדה מהעולם. הצד הפחות מיוחצ"ן של העולם הזה הוא הטכנולוגיה. אלה מקושרים עם תחומים רבים בחיינו – בריאות, חינוך, המגזר הפיננסי ועוד. אפילו אופנה. אלא שיש גם לא מעט סטארט-אפים שפועלים בעולם הנדל"ן, רבים מהם ישראליים. וכמו אדטק, ביו-טק או אגרוטק, גם לענף הזה יש שם – קונטק (Contech – מלשון Construction, בנייה).

ישראל היא אמנם לא אומת קונטק כמו שהיא אומת סייבר או חדשנות, אבל מאז 2014 זינק מספר הסטארט-אפים הישראליים בתחום ב-55%, ומספרם עומד על 140. בחמש השנים האחרונות גייסו החברות האלה 330 מיליון דולר, כלומר: סכום ממוצע של קצת יותר מ-65 מיליון דולר. שווי השוק הכולל עומד, נכון לסוף השנה החולפת, על 1.4 מיליארד – מה שמעיד על כך שהחלק של ישראל בו עדיין קטן.

"הטכנולוגיה הישראלית תהפוך את חלום הדירה למציאות"

מיזם ישראלי בולט שמנסה להעצים את התחום נקרא, בפשטות, קונטק. מדובר בתכנית שמלווה מפתחי טכנולוגיות לתחום הבנייה, והיא פרי שיתוף פעולה של התאחדות בוני הארץ ומשרדי השיכון והכלכלה. התכנית ציינה אתמול (ב') את סיום המחזור השני שלה ובכלל, שנתיים לפעילותה, באירוע שנערך בתל אביב במעמד שרת הבינוי והשיכון החדשה, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שאמרה כי "הטכנולוגיה הישראלית תהפוך את החלום של זוגות צעירים לדירה למציאות".

לדבריה, "החיבור בין ההיי-טק לבנייה מאפשר להביא את הבנייה לעולם העתיד. הטכנולוגיה היא לכל אורך הבנייה, והיא מסייעת למהפכה המתרחשת לנגד עינינו בעולם הדיור".

ד"ר שאשא-ביטון נכנסה לתפקיד ממש באחרונה, לאחר שאלוף (מיל') יואב גלנט עזב את המשרד ואת מפלגת כולנו, עבר לליכוד ומונה לשר העלייה והקליטה. היא אמרה באירוע ש-"אחד הצעדים שאקדם בקרוב הוא מיזם חדש למתן תמריצים לפיתוח שיטות בנייה מתקדמות כבר בשלב המו"פ של הטכנולוגיות החדשות. מי שיצאו נשכרים יהיו הקבלנים והאזרחים. גם במיזם חדש זה יינתן עדיפות לפריפריה, עם היקף השתתפות גבוה יותר בפרויקטים שמיועדים לאזורים אלה".

מימין: נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ושרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון. צילום: חורחה נובומינסקי

מימין: נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ושרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון. צילום: חורחה נובומינסקי

בנייה טכנולוגית כחול לבן

המשתתפים בכנס, ובהם שרת השיכון ונשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, דיברו על כך שישראל הופכת להאב עולמי בתחום הבנייה, בין היתר בזכות הסטארט-אפים הישראליים שפועלים בו. כדי להמחיש זאת, הציגו מעל הבמה נציגים מכמה מאותן חברות צעירות – כולן בוגרות תכנית ConTech.

אחת מהן היא Criaterra, שמאפשרת ייצור מוצרי בנייה ירוקים דמויי בטון. אם תרצו, בטון 2.0. לדברי אנשי החברה, מדובר בחומרים חזקים מאוד, מה שיהפוך אותם למתחרים מרכזיים בבטון המסורתי. עוד מציינים אנשיה נתון מעניין שלפיו היקף פליטת הרעלנים מהחומרים שהם מייצרים מהווה 5% מהיקף זה בבטון סטנדרטי.

חברה נוספת היא Civdrone, שמפתחת פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים למודדים ולקבלני תשתיות סימון פיזי באמצעות רחפן אוטונומי, עם מתקן סימון ייעודי. המוצר שלה הוא דוגמה לאמרה הידועה שלפיה הטכנולוגיה מחליפה עובדים אנושיים: הרחפן מבצע את העבודה במקום העובדים המסמנים בשטח.

כשחושבים על זה, רחפנים בענף הבנייה זה דבר מתבקש. צילום אילוסטרציה: BigStock

כשחושבים על זה, רחפנים בענף הבנייה זה דבר מתבקש. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברה נוספת שמסייעת לסימון באמצעות רחפנים היא Construction Aid. באמצעות הטכנולוגיה שלה מקבלים הקבלן ואנשיו בשטח מהכלים המעופפים תמונה מידית רב ממדית, המתעדכנת בזמן אמת. הרחפנים מבצעים בעצמם את סימון ורישות השטח על פי המדידות. המוצר שלה מאפשר בין השאר לבצע הערכה תוך כדי עבודה של רמת הגימור בביצוע הטיח, הריצוף והעמדת העמודים.

Pulser ייצרה מערכת לניהול המסמכים הדרושים בפרויקטי בנייה. הפתרון מאפשר מעקב אונליין של כל השחקנים הפעילים בפרויקט אחר ההתקדמות, תוך ניטור שינויים וסטיות של ביצוע הבנייה מהתכניות.

חברה נוספת, Myvinchi, מציעה כלי עיצוב פנים דיגיטלי, שמסייע לעצב דירה מותאמת אישית, על פי טעם הלקוח – כולל תכניות העבודה המותאמות לתשתיות הבניין. הטכנולוגיה שלה מאפשרת "ביקור" וירטואלי תלת ממדי בדירה, והחברה אף מקשרת את בעל הדירה למוכרי הכלים, הריהוט, הפרופילים וכדומה – מה שמקל מאוד על תהליך העיצוב. בחברה מכנים את הפיתוח שלהם "כל בו של תוכן הדירה".

Constru פיתחה טכנולוגיית ראייה ממוחשבת, שמאפשרת פיקוח מלא על תהליך הבנייה. לדבריה, באמצעות הפתרון שלה ניתן להגיע לרזולוציה והיקף נתונים גבוהים בהרבה מאלה הקיימים, שכדי לקבל אותם יש כיום צורך במאות מפקחים שעובדים באתר בו זמנית ונמצאים בכל חלל בבניין. כלומר, הרבה מאוד לוגיסטיקה. הטכנולוגיה שלה מפיקה את הנתונים ממצלמות באתר, כאשר פרטי ביצוע העבודות מפוענחים ונרשמים במערכת.

החברה האחרונה בסקירה קצרה זו היא Datumate, שמפתחת פתרונות לאוטומציה ודיגיטציה של תהליכי תכנון וביצוע של חברות בנייה לפרויקטי תשתיות ומשרדי מדידות, על ידי שימוש בטכנולוגיות רחפנים ועיבוד תמונה. המערכת על רחפנים שלה אוספת את כל המידע הנדרש לשם ביצוע פרויקט התשתית מהשטח ומנתחת אותו מידית, כדי לקבל תמונה מלאה של הצרכים בתכנון ובעת הבנייה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים