מנכ"לית יוטיוב מתקוממת כנגד תקנת זכויות היוצרים של האיחוד האירופי

סוזן ווייציצקי טענה כי הדרישה של האיחוד, שמטרתה לפקח בהקפדה גדולה יותר על זכויות יוצרי תוכן, אינה ריאלית ויישימה ● הסעיף עתיד לגרום לפלטפורמות המקוונות להיות מחויבות לאחריות על הפרת זכויות יוצרים

יו-טיוב. צילום: BigStock

סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב, מוטרדת מדרישות האיחוד האירופי. בפוסט חדש שפרסמה בבלוג שלה ביו-טיוב התייחסה ווייציצקי אל סעיף 13 שהוא חלק מתקנות סעיף שעתיד לגרום לפלטפורמות המקוונות להיות מחויבות לאחריות על הפרת זכויות יוצרים.

בדבריה טוענת ווייציצקי כי הגישה של הפרלמנט האירופי – שמטילה אחריות על יו-טיוב, פייסבוק, טוויטר ואתרים אחרים כדי להבטיח שתוכן המוגן בזכויות יוצרים אינו משותף באופן בלתי חוקי בפלטפורמות שלהם – היא "בלתי מציאותית".

סעיף 13 (Article 13) אומר למעשה כי בעתיד הקרוב לא נוכל עוד לצטט טקסטים, למשל, מעיתונים או מכתבי עת, במאמר, או לכתוב קישורים אל התוכן שאינו מקורי שלנו. הסיבה לכך היא שמי שיעשה זאת ייחשב כמפר את זכויות היוצרים של יוצרי התוכן המקוריים. אדם או גוף שירצה לעשות כן יצטרך לשלם כסף. והרבה כסף. למעשה, מה שזה אומר לגבי אתרים כמו יו-טיוב היא שלא ניתן יהיה יותר ליצור ולהעלות אליהם סרטונים שבהם מופיעים קטעים שאינם יצירה מ"יד ראשונה".

הסעיף מחייב אתרי אינטרנט לבנות "טכנולוגיות לזיהוי תוכן", שיוכלו לבדוק האם תוכן מסוים מפר זכויות יוצרים. כך, למשל, הכלים האלה אמורים לבדוק אם גולש העלה תמונה או וידיאו שהזכויות עבורם אינן שייכות לו. המתנגדים טוענים שאם יתקבל, החוק יגביל את החופש באינטרנט ויקשה על שיתוף מידע בין גולשים.

הסעיף המסויים עורר עד כה תרעומת לא רק מצד וויציצקי, אלא אף הקים עליו מחאה בויקיפדיה ולובינג אינטנסיבי, שהביאו ביולי האחרון לעיכוב של לפחות כמה חודשים בחקיקת החוק, שנועד להדק את אכיפת זכויות היוצרים, אבל שצפוי, כאמור, להגביל אתרים כמו Reddit ואפילו גוגל, הבעלים של יו-טיוב, בפעולתם.

עלול להביא לניתוק המשתמשים האירופיים מהסרטונים

המנכ"לית של יוטיוב ככל הנראה מאוד מודאגת מהסעיף וכבר עסקה בו בפוסט נוסף שפרסמה, אבל זו הפעם הראשונה שבה הצהירה בתוקף כי ליו-טיוב אין את היכולות הטכניות או הפיננסיות לאכוף את ההגבלות על זכויות יוצרים שהאיחוד האירופי מנסה להשית.

המנכ"לית הסבירה כי בקנה המידה של פעילותה של יו-טיוב, שבמסגרתו יותר מ-400 שעות של וידיאו מועלות מדי דקה, "ההתחייבויות הפוטנציאליות לסעיף יכולות להיות כה גדולות עד כי אף חברה לא תוכל לקחת על עצמה סיכון כלכלי כזה".

"על אף שאנו תומכים במטרות של סעיף 13, ההצעה הנוכחית של הפרלמנט האירופי תיצור השלכות בלתי צפויות שישפיעו רבות על פרנסתם של מאות אלפי אנשים. הגישה של הפרלמנט היא לא מציאותית במקרים רבים, כי בעלי זכויות היוצרים לעתים קרובות חלוקים בנוגע לשאלה מי הם בעלי הזכויות. אם הבעלים לא יכולים להסכים, זה בלתי אפשרי לצפות מפלטפורמות פתוחות המארחות את התוכן הזה לקבל את החלטות הזכויות הנכונות", כתבה ווייציצקי בפוסט.

ווייציצקי טוענת בדבריה כי יו-טיוב פועלת באחריות, נוקטת בצעדים לטיפול בהפרת זכויות יוצרים באמצעות טכנולוגיות כמו Content ID, ומשלמת 2.8 מיליארד דולר בעבור שימוש של צד שלישי בתוכן המוגן בזכויות יוצרים. זאת בנוסף ליותר מ-899 מיליון דולר שהוענקו ברישיונות לבעלי תוכן ברחבי האיחוד האירופי בשנה שעברה, ול-1.7 מיליארד דולר שאותם משתפת ענקית הווידיאו עם יו-טיוברים, בזכות ההכנסות שלה מפרסום.

היא קוראת לקובעי המדיניות לתעשיית הבידור למצוא פתרון להפרת זכויות יוצרים שתאפשר לכלכלה היצירתית לשגשג. אחרת, לטענתה, יהיה מחירו של סעיף 13 הוא יותר מאשר כספי. "תושבי האיחוד האירופי נמצאים בסיכון של ניתוק מהסרטונים, אלו שבדיוק בחודש האחרון הם ראו יותר מ-90 מיליארד פעמים", כתבה וויצ'יצקי את עמדתה בנוגע להשלכות התקנה של האיחוד.

האיחוד האירופי אמור להצביע סופית על השאלה האם להעביר את התקנה לזכויות היוצרים בינואר הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים