מה עומד מאחורי שיתוף הנתונים המתוכנן בין פייסבוק לבנקים?

אחרי שפורסם כי הרשת החברתית שוקדת על שת"פ עם בנקים גדולים לצורך שירות לקוחות דרך המסנג'ר שלה - דבר שהוליד מחד עלייה במניות החברה ומנגד ביקורת וחששות גדולים - פייסבוק מנסה להרגיע את הרוחות

פייסבוק מסנג'ר. צילום: BigStock

לאחר ששאיפותיה של פייסבוק (Facebook) לשיתוף פעולה עם בנקים ושירותים פיננסיים נחשפו אתמול (ב') על ידי הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), תגובות חריפות לדברים ממשיכות להישמע, כשבמקביל בעקבות הדיווחים טיפסה מניית החברה ב-3.5%.

לפי העיתון, שהציג מידע שאותו למד לטענתו מגורמים המכירים את העניין, פייסבוק ביקשה מהבנקים הגדולים בארצות הברית לשתף איתה מידע פיננסי מפורט על לקוחותיהם, כולל עסקאות בכרטיסי אשראי ומאזני חשבונות עו"ש, כחלק מכוונתה להציע שירותים חדשים למשתמשים.

אין זה סוד שענקית המדיה החברתית, מלבד מטרת היעד המוצהרת שלה לחבר בני אדם בכל קצוות העולם, רוצה גם להיות פלטפורמה שאנשים קונים ומוכרים דרכה מוצרים ושירותים. אלא שכעת טוען העיתון שבמהלך השנה האחרונה ביקשה פייסבוק מהגופים הפיננסיים הענקיים ג'יי פי מורגאן (JPMorg), צ'ייס (Chase), וולס פארגו (Wells Fargo), סיטיגרופ (Citigroup), ו-U.S. Bancorp לדון איתה בהצעה לשרת לקוחות שלהם באמצעות יישום ההודעות המיידיות והצ'אט שלה, המסנג'ר (Messenger).

לדברי המקורות ששוחחו עם העיתון, פייסבוק ציינה תכונה שתציג בפני המשתמשים את היתרות בחשבונות הבנק שלהם ותספק להם עוד מידע פיננסי הקשור לחשבונותיהם. לפי הדיווח, פייסבוק הבטיחה לשים דגש על פרטיות נתוניהם האישיים של הלקוחות.

כדאי לזכור שהמגעים הללו של הרשת החברתית עם הבנקים, שכאמור עוסקים בתכנון לאפשר לה עוד דריסת רגל והעמקה של ידיעותיה בכל הקשור בנתונים האישיים של אנשים, מגיעים במקביל לכך שהחברה ממאנלו פארק ניצבת בפני מספר חקירות, כולל זו של ה-FBI, על קשריה עם חברת המחקר הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), אשר הגישה נתונים על כ-87 מיליון משתמשי פייסבוק ללא הסכמתם ועשתה בהם ככל הנראה שימוש ציני לטעמים פוליטיים שונים בארצות הברית ובבריטניה.

לפי הדיווח, אחד הבנקים הגדולים בארצות הברית, ששמו לא פורסם, התרחק מהשיחות עם פייסבוק בשל חששות לפגיעה פוטנציאלית בפרטיות המשתמשים.

הגיבה בניסיון להבהיר ולהרגיע

בתגובתה הראשונה לפרסום הצהירה פייסבוק כבר אתמול כי "קישור לחשבון מאפשר לאנשים לקבל עדכונים בזמן אמת ב-Facebook Messenger, שם אנשים יכולים לעקוב אחרי נתוני העסקאות שלהם, כגון יתרות חשבון, קבלות ועדכוני משלוח. אנחנו לא משתמשים במידע המסוים מעבר לאפשרות של חוויות מסוג זה – לא לפרסום או לכל טעם אחר".

הבוקר (ג') פרסם TechCrunch את תגובתה של דוברת פייסבוק, אליזבת דיאנה, שהרחיבה בנושא. דיאנה הדגישה כי החברה לא מבקשת מבנקים נתונים של כרטיס אשראי ועסקאות ושהיא אינה מעוניינת בבניית תכונה בנקאית ייעודית שתציע למשתמשיה לקיים אינטראקציה עם החשבונות שלהם.

כמו כן ציינה הדוברת, בניסיון להרגיע ספקולציות וחששות שכבר נשמעו עקב הפרסום, כי העבודה עם הבנקים היא לא לצורך איסוף נתונים בכדי למקד מודעות ופרסומות, ואפילו לא על מנת להתאים אישית תוכן שיווקי ומוצרים שיוצעו למכירה דרך הרשת החברתית, על בסיס מנהגי הצריכה של הלקוחות שאותם יודעים הבנקים.

לדבריה, פייסבוק כבר מאפשרת ללקוחות סיטי בנק (Citibank) בסינגפור לחבר את החשבונות שלהם לשירות הרשת החברתית על מנת שיוכלו לבקש מצ'אט-בוט המסנג'ר שלהם לבדוק את מצב חשבונם, לדווח באמצעותו על הונאה או לקבל את עזרת שירות הלקוחות במקרה שימצאו עצמם נעולים מחוץ לחשבונם, וכל זאת מבלי להמתין למענה הטלפוני.

שיתוף פעולה לצורך אינטגרציה עם הצ'אט-בוט

החברה הבהירה כי מדובר למעשה בשיתוף פעולה לצורך אינטגרציה עם הצ'אט-בוט, כשאין בשירות המוצע מעורבות של בני אנוש מהצד השני, בכדי להגביל את סיכוני הפרטיות של המשתמש. לדבריה, השירות הוכרז כבר בשנה שעברה והושק רשמית בחודש מרץ.

פייסבוק נוהגת גם לפעול בשיתוף עם פיי-פאל (PayPal) ביותר מ-40 מדינות כדי לאפשר למשתמשים לקבל קבלות ואסמכתאות של עסקאות באמצעות ה-Messenger.

הרחבות של שותפויות אלה ליותר ספקי שירותים פיננסיים, כך לטענת החברה, יכולות להגביר את הנוחות בשימוש במסנג'ר ולהפוך אותו לכלי מרכזי יותר בחיי המשתמשים, כפי שעושה ה-WeChat – אפליקציה דמוית ווטסאפ (WhatsApp) הפועלת בסין.

בכל מקרה, לדברי הדוברת, היחסים של פייסבוק עם הבנקים במתכונת הנוכחית אינם צפויים ליצור שינוי חד ביכולות ההכוונה של פרסומות, ובטח שלא כזה שמסמן התחזקות משמעותית ברווחים שפייסבוק עתידה לגרוף מפרסומות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים