ה-BI החדש: מעבר מהצגת נתוני העבר לחיזוי העתיד

"למרות הכל, הבינה העסקית המסורתית לא מתה. עדיין נדרש להציג מדדים ולטפל בנתוני העבר", אמר מוטי סדובסקי, יועץ IT בכיר.

מוטי סדובסקי, יועץ IT בכיר. צילום: ניב קנטור

"אנו נמצאים בשלב חדש בעולם ה-BI. בעוד הבינה העסקית המסורתית ניתחה את נתוני העבר, בחנה קשרים והקשרים וניפקה מדדים ו-KPI, הרי בעולם החדש המיקוד הוא על ניתוח נתונים לטובת חיזוי- מה עומד להיות ומה נדרש לעשות בעקבות כך", כך אמר מוטי סדובסקי, יועץ IT בכיר.

סדובסקי דיבר בכנס Data Science, אותו גם הנחה והוביל מבחינת התכנים שנדונו, בהפקת אנשים ומחשבים. האירוע נערך היום (ד') באולם אירועים LAGO בראשון לציון בהשתתפו מאות אנשי מקצוע מהתחום.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדבריו, "למרות הכל, הבינה העסקית המסורתית לא מתה. עדיין נדרש להציג מדדים ולטפל בנתוני העבר. השאלה שכל ארגון צריך לשאול את עצמו היא איך להפיק מהמידע ערך. אנליטיקה מתחילה בשאלת המחקר. אם ארגון לא יודע מה הוא רוצה לחקור אז שלא יתחיל כלל בפרויקט. עליו לברר קודם כל מה מטריד אותו עסקית ואיזה ערך עסקי הוא רוצה להניב בעקבות שאלת המחקר. לא כל ארגון קורא לזה 'שאלת מחקר', לעתים זו שאלת תובנה פוליטית, לעתים שאלה עסקית".

לדברי סדובסקי, "המטרה בניתוח היא להתמודד עם ריבוי הנתונים ובתוכם לגלות את הנתונים החריגים. פעמים רבות יש הרבה מאד נתונים ומידע ורוצים להימנע מהצפה שלהם. בנוסף, רוצים לקבל תובנות על בסיס בניית קשרים והקשרים. למשל, אם ישנה עליה בהיקף תעבורת המיילים של קבוצת אנשים, המשמעות היא שככל הנראה הם מתכננים משהו".

הוא הוסיף כי "אף שאנו רוצים לזהות את הנתונים החריגים, כי מהם תגענה התובנות, הרי שלעתים כמות החריגים לא מסייעת לנו בכך. אנו לא רוצים לראות את כל הפרטים כי הם מביאים אותנו להיצף. אנו רוצים לראות רק את הפרטים הרלוונטיים".

עוד אמר סדובסקי, כי "מניע אחר לשאלה של השאלות הוא הרצון לשפר פעילות או תהליך על בסיס הניתוח. כך, פעמים רבות בצה"ל שואלים את עצמם מהי הדרך המיטבית להעביר כוח צבאי מנקודה אחת לשנייה".

"בואו נתחיל לנהוג בחוכמה כי נגמר לנו הכסף"

"פעמים רבות הפתרונות הטכנולוגיים קיימים והכל תלוי בשאלת המחקר. לעתים גם יש סוגים שונים של נתונים ושיטות ניתוח שונות, ולכן חשוב להתחיל לא בניתוח כי אם בשאלת המחקר", אמר.

לדבריו, "תחום הביג דטה מאפשר לנו להוסיף ניתוח טקסטואלי. בעידן זה אנו רוצים לטפל בכמויות גדולות של נתונים המופיעים בתצורות שונות. אנו רוצים לראות את התמונה השלמה ועל בסיסה לקבל תובנות".

סדובסקי סיים בדבריו של ראש הממשלה המנוח, ווינסטון צ'רצ'יל, מנהיג בריטניה במלחמת העולם השנייה, אשר צוטט כאומר: "בואו נתחיל לנהוג בחוכמה כי נגמר לנו הכסף". כך, אמר סדובסקי, "מי שאין לו מערכות הכוללות בתוכן רכיבים של בינה מלאכותית ולימוד מכונה חוטא לתפקידו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים