"אנו הופכים מגוף טכנולוגי לגוף מבצעי שחי במרחב הטכנולוגי"

"צה''ל עבר כמה שינויים משמעותיים במהלך השנים בהיבט ה-IT, מאז נכנס המחשב הראשון לממר''ם ב-1961", אמר בראיון חגיגי לכבוד יום העצמאות תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר ● "בתוך שלוש שנים יהיה חייב לשבת קצין נתונים ליד מפקד החטיבה"

תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוט"ם באגף התקשוב של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"אגף התקשוב, ויחידת לוטם בתוכו, עברו שינוי מהותי בשנתיים-שלוש האחרונות. אנו הופכים מגוף מוכוון טכנולוגית לגוף מבצעי, אשר חי במרחב הטכנולוגי. דפוסי החשיבה שלנו השתנו באופן מהותי", כך אמר תא"ל רמי מלאכי, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים, לקראת יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, אמר תא"ל מלאכי כי "חיל הקשר הוא בעל אחת המורשות המפוארות. הוא החל לפעול כשירות הקשר בהגנה ב-1937, הוקם כחיל בצה"ל ב-1948 ומאז עבר כמה מהפכות ושינויים לאורך השנים, תוך התאמה לאתגרים החדשים".

"אחת מנקודות המפנה במחשוב בצה"ל", אמר מפקד לוטם, "הייתה עם הגעת המחשב הראשון לצבא, פילקו 211, שנרכש עבור ממר"ם ב-1961. לא סתם חיל הקשר שינה את סיסמתו 'המברק עבור יעבור'".

"מתחוללת מהפכה למול עינינו", אמר תא"ל מלאכי, "בכל ההיבטים: התרבותיים, החברתיים, הכלכליים והטכנולוגיים. קצב השינויים הוא אחר. האתגר שלנו הוא להיות גורם מעצב ומשפיע בעידן החדש. ארגונים שאינם מבוססי מידע – לא ישרדו. נכנס לזירה מימד חדש, דיגיטלי, לצד הים, האוויר והיבשה. יעד מהותי של אגף התקשוב הוא להגיע לעליונות במימד הדיגיטלי. פעילות מבצעית מבוססת מידע היא שתכריע את שדה הקרב. מדעני נתונים יקחו מידע מבצעי ויבנו עליו שכבת תובנות שתשפיע על הפעילות המבצעית של צה"ל – הפעלת האש, תמרון, כלכלת חימושים ועוד".

הולדת מקצועות חדשים

"אנו מבינים שהעיסוק בנתונים הוא אחד מהנושאים המרכזיים בפעילותנו", אמר. "זה מחייבנו להשתנות חשיבתית. נולדים כל מיני מקצועות, מדעני נתונים, מהנדסי נתונים, אנליסט נתונים. בחזון שלי, ליד כל מח"ט יהיה אנליסט דטה, כי בעידן החיישנים יהיה המון מידע ויש לטפל בו, לעבד מידע עצום בגודלו, לייצר תובנות ולחזות קדימה.

בתוך שלוש שנים יהיה תפקיד של קצין נתונים, זה חייב להיות. יהיה מגוון בעלי תפקידים חדשים: מהנדסי נתונים שדואגים לטייב ולנקות אותם; מדעני מידע, שמריצים אלגוריתמיקה, בינה מלאכותית ולימוד מכונה; אנליסטים, שהמידע נגיש להם והם יודעים לשאול שאלות. המטרה של כל אלה תהיה להביא מידע ותובנות למשתמש המבצעי בקצה, לתת למח"ט מידע מעובד. הבסיס לאפקטיביות המבצעית ולעליונות הנדרשת הוא ביכולת של כל הגופים הרלוונטיים להיות חלק ממרחב דיגיטלי משותף".

"המצב בו היינו בעשור האחרון", אמר תא"ל מלאכי, "בו לכל זרוע יש מרחב משלה, והיא מחוברת עם מתווכים – הולך ופס מהעולם. סביבת האינטרנט המבצעי היא מרחב דיגיטלי משותף לצה"ל, לטובת ביצוע אופרציה מבצעית, שלא משנה של איזו זרוע. היכולת של צה"ל להשיג את האפקט, תלויה בעבודה רב-זרועית, החל מייצור בנק מטרות באמ"ן, דרך הפעלת אש ותמרון ביבשה, וכלה בפיקוד והשליטה (פו"ש) במטכ"ל ובאוגדות. הכל זו אופרציה מבצעית אחת".

"אנו מביטים על תהליכים מבצעיים מקצה לקצה", הסביר. "כלומר, בעיה במערכת X, משמעותה פגיעה בתהליך מבצעי Y. אנו לא אמונים על זמינות האחסון או תפעול בסיס הנתונים – אלא אחראים על זמינות התהליך המבצעי. זהו עוד שינוי תפיסתי שעברנו".

אתגר הסייבר

"אתגר נוסף הוא הגנה על המידע", אמר מפקד לוטם. "הבטחת רציפות הנתונים והתקשורת, תוך הבנה שיש מרחב חדש, ושם יש צד המנסה לשבש אותם. זה מחייב רציפות, זמינות ואמינות. פה אנו פועלים אל מול אויב שרק חלקו נוכח.

"אחד הדברים המהותיים המעניקים יתרון מרכזי לצה"ל זה כוח האדם שלו, לצד הטכנולוגיה", סיכם תא"ל מלאכי. "אגף התקשוב וההגנה בסייבר נמצא בחיבור שבין האנשים לטכנולוגיה".

"בן גוריון אמר 'עם בונה צבא', ואני משדרג את הציטוט באמירה כי 'עם חזק בונה צבא חזק'. היום אנו לא רק משפיעים – אלא מעצבים. לוטם מממשת את חזון בן גוריון ותהיה מהיחידות הראשונות העולות דרומה לנגב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים