"תקשוב בתי הספר בשפל: אין תכנית ובנט משקיע בטווח הקצר"

"במאות מבתי הספר אין גישה לאינטרנט, והציוד מתכלה ואין תקציב לתקן אותו", אמר דרור אלוני, ראש מועצת כפר שמריהו ולשעבר מנהל גימנסיה הרצליה ● לדבריו, נפתלי בנט ולפניו הרב שי פירון ייבשו תכנית אסטרטגית בנושא שהגה קודמם בתפקיד, גדעון סער

דרור אלוני, ראש מועצת כפר שמריהו. צילום: דוברות המועצה

"פרויקט תקשוב בתי הספר של משרד החינוך תקוע, לא מתוקצב כבר שנים ויש עדיין מאות בתי ספר בארץ שאין בהם אפילו גישה לאינטרנט. לא קיימת במשרד תכנית אסטרטגית רחבת היקף בנושא ומשקיעים בתוכניות נקודתיות לטווח קצר", דברים קשים אלה אמר דרור אלוני, ראש מועצת כפר שמריהו ולשעבר מנהל גימנסיה הרצליה, בראיון לאנשים ומחשבים. אלוני ישתתף בפאנל מנהלי מוסדות חינוך בכירים, שייערך במסגרת ועידת התקשוב בחינוך Edutech של אנשים ומחשבים וקרן אתנה, שתתקיים ב-12 במרץ.

לדברי אלוני, המעט שנעשה כיום אינו מספיק וביישובי הפריפריה יש יוזמות של גופים המשתייכים למגזר השלישי, "אבל זה לא צריך להיות כך. תכנית תקשוב לאומית למערכת החינוך צריכה להיות מובלת על ידי הממשלה ומתוקצבת על ידה".

"שר החינוך מוביל מדיניות שמשקיעה בטווח הקצר ושלא דורשת השקעות גדולות, כמו התכנית לתגבור לימודי חמש היחידות במתמטיקה, כי משם אפשר לגזור קופון פוליטי", הוסיף אלוני. "זה רעיון חיובי, אבל זה לא כל הסיפור. אין ראייה כוללת ואנחנו מפספסים בגדול. ממדינה שמובילה בתחום החינוך הפכנו למובלים כי אין תשתיות ואי אפשר להתקדם".

סער הגה – פירון ובנט ייבשו

אלוני טען כי מאז שבהיותו שר החינוך יזם גדעון סער את תכנית התקשוב לבתי הספר ואף גייס לכך תקציב של יותר ממיליארד שקלים, אף לא אחד מהשרים שבאו אחריו – הרב שי פירון והשר הנוכחי, נפתלי בנט – קידם אותה. יתרה מזאת, הם דאגו לייבש אותה ולא הזרימו לה תקציבים. לדבריו, "כתוצאה מכך, יש כיום שפל שלא היה כדוגמתו בכל מה שקשור לתקשוב בתי הספר. מערכות המחשב והציוד שנרכשו אז מתכלים ואין תקציבים לתקן אותם, שלא לדבר על הצורך לעדכן ולשדרג אותן".

"התכנית של סער הייתה התאמת בתי הספר לעידן התקשוב של המאה ה-21. אבל כדי לבצע את זה, צריך תשתיות מחשב, אינטרנט וציוד תקשוב בבתי הספר. לכל זה אין שום ביטוי בתקציב משרד החינוך שאושר באחרונה, ולא היה בתקציב הקודם", אמר.

היוזמה של אלוני – שנכשלה

אלוני ציין כי הוא נדרש לנושא הזה מאחר שבשנה האחרונה הוא ניסה לקדם יוזמה, דרך השלטון המקומי, על מנת לשכנע את משרד החינוך ליזום תכנית רב שנתית לתקשוב מערכת החינוך, אבל למרבה הצער, לא זכה לשיתוף פעולה – לא מצד המשרד ולא מצד מרכז השלטון המקומי. "הצעתי למנכ"ל המשרד, שמואל אבוהב, לכנס שולחן עגול של מומחים, שיציע רעיונות כיצד לחדש את התכנית. אבל, למרבה הצער, קיבלתי מסרים מהמנכ"ל שהוא לא מתכוון לעסוק בכך ולכן הפסקתי את הטיפול", אמר.

יצוין כי אלוני מקדם רעיון, שאותו הוא כבר מיישם בכפר שמריהו, למתן רישיונות ל-Office 365 לכל תלמיד בישראל, כמו גם לבני משפחתו. "בכך יוכל כל ילד להתחבר למערכות הלימוד בכל שעה ומכל מקום", אמר. הוא ציין שמודל כזה קיים אמנם במספר ערים בישראל, אבל לא במקומות שבהם צריך אותו יותר, כמו בפריפריה. לכן, לדעתו, המודל הזה צריך להיכלל במסגרת לאומית. "זה לא דורש תקציבים גדולים מדי, מדובר בחיבור לשרתים בענן", הבהיר.

בתשובה לשאלה כיצד הוא רואה את בית הספר העתידי אמר אלוני ש-"הוא יהיה ללא כיתות לימוד, כי זמנן עבר. שיטת הלימוד תהיה רב תחומית, עם מקסימום גמישות. לקראת בית הספר של העתיד, חייבים לצמצם את מספר מקצועות הליבה ולפתח מיומנויות איך אדם מתקשר עם הסביבה שלו, תרבות דיבור וויכוח. בצד הטכני, חייבים להחזיר את עבודת הכפיים, שכיום משולבת עם טכנולוגיה ומחשבים. בכלל, צריך להחזיר את המעמד של החינוך המקצועי לקדמת הבמה. אמנם יש שיפור מסוים, אבל עדיין מתבצעת הסללה לא מכובדת".

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.
.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב לודמר

    רשויות מקומיות צריכות להבין כי תשתיות התקשורת בבתי הספר הן צורך בסיסי שעליהן לספק בדיוק כמו חשמל ומים. וכמו שאת החשמל והמים לא מספקים כלאחר יד ובאופן חובבני, כך צריכה הרשות להתייחס לנושא התקשורת בבית הספר. מה שהרשות צריכה לספק ברמה הבסיסית הוא פשוט מאוד: חיבור אינטרנט מהיר בטוח ויציב ורשת אלחוטית \ קווית הפרוסה בבתי הספר, מערכות אור קוליות והסכם שרות נאות. רשויות רבות בישראל מצאו לנכון לפנות לשוק הפרטי ולהקים בבתי הספר מערכות תקשורת מתקדמות המשרתות את הצרכים הפדגוגיים בהצלחה יתרה.

  2. אריק

    אמנם חובה שתהיה הכוונה מרכזית וארוכת טווח לגבי התפתחות בתי הספר אל מול הטכנולוגיות המתפתחות. למשל הרחבת תחום החברה והערכים שצריך להנחיל לדור הצעיר, כאשר המחשוב מאפשר עבודה ולימוד אינדיבידואלי. צרכי המדינה וצרכי הפרט צריכים לבוא בחשבון מבחינת הצורך בבעלי מקצועות נדרשים מחד והצורך להתפרנס מאידך צריך להעמיק בשימוש המיחשוב במיוחד מחוץ לבית הספר. אני מחזק ידיך במלחמה הזאת, כי בנפשנו היא.

אירועים קרובים