ח"כ שטרית מציע פשרה בעניין חוק החתימה האלקטרונית

שטרית, המשמש כיושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אמר בדיון שהתקיים אתמול (ב'), כי הגיע לפשרה עם הממשלה שלפיה זו תהיה גורם מאשר של חתימות אלקטרוניות למשך שלוש שנים ● לאחר מכן, היא תעביר את הטיפול לסקטור העסקי, תוך הצטרפות של מתחרות לקומסיין ● זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, אמר ש-"מתווה של פשרה הוא מתכון לחיסול השוק הפרטי"

מסתמנת פשרה בעניין חוק החתימה האלקטרונית: ח"כ מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אמר בישיבת הוועדה שהתקיימה אתמול (ב'), כי סיכם עם הממשלה שזו תהיה גורם מאשר של החתימות האלקטרוניות למשך שלוש שנים, ואחר כך תעביר את הטיפול בעניין לסקטור העסקי. במרוצת הזמן, תאפשר הממשלה הצטרפות של חברות שונות, שיתחרו עם חברת קומסיין – הגורם שנבחר להנפקת התעודות האלקטרוניות.

הישיבה שהתקיימה אתמול היא דיון שלישי ברציפות בהצעת החוק, במטרה להעביר אותה לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. גם אתמול לא הצליחו חברי הכנסת בכך, והמשיכו להתווכח, בשיתוף עם נציגי משרד המשפטים וחברות מסחריות, על עצם מהות החוק.

אלה המשיכו לתקוף בחריפות את מנכ"ל קומדע, זאב שטח, וטענו נגד המחיר הגבוה שגובה קומסיין ונגד התנהגותה. שטח מצידו טען, כי הצעת החוק של משרד המשפטים נועדה לחסל אותו ואת עסקיו, ותוריד לטמיון השקעות של מיליונים, שהושקעו לאחר שהממשלה עצמה מינתה אותו לגורם מאשר חוקי. כעת, לדבריו, הממשלה רוצה לקחת ממנו את הזיכיון.

שטרית: "לא אתן לחסל את השוק הפרטי"

בפתח הדיון אמר שטרית, כי "החוק יפריד בין חתימה אזרחית-פרטית לבין חתימה של נושאי משרה כבעלי תפקידים. הכוונה היא שבמשך התקופה יקומו בשוק מתחרים לחברת קומסיין, והיא לא תהיה גורם מאשר בודד".

שטח אמר, כי "ההגבלה לשלוש שנים מבורכת, אבל אנחנו חוששים מהתהליך. אני חושש שלאט לאט, הממשלה תגדיל את הסקטורים ובכך תדחק את השוק הפרטי. מתווה של פשרה הוא מתכון לחיסול השוק".

על כך השיב לו שטרית: "לא אתן לממשלה ולאף אחד לחסל את השוק הפרטי. אני פונה לשוק הפרטי לפתוח בתחרות ולהקים עוד חברות".

עוד הוא אמר, כי לממשלה אין דרך חזרה מהשימוש בתעודות זהות חכמות. "יש חוזה חתום עם HP על סך 350 מיליון שקלים, ואם הממשלה לא תעמוד בהסכמים – היא תיאלץ לשלם קנסות גבוהים".

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמר, כי "אין בכוונת הממשלה להתחרות בשוק הפרטי כולו. הממשלה הגדירה נתח שוק מסוים שהיא לא מתכוונת להיכנס אליו, והיא מעוניינת בפיתוח השוק".

נציגי משרד הביטחון הביעו בדיון התנגדות להעברת אישור החתימה לגורם פרטי. לטענתם, זו תהווה גזירה שהם לא יוכלו לעמוד בה, ואין עניין להעביר נתונים על מורשי חתימה ובעלי תפקידים בתוך המערכת.

שטח: "מחסלים את השוק ומסתמכים על המדינה"

נושא נוסף שעלה בדיון על ידי נציגים רבים הוא ההבדל בין חתימה מאושרת למאובטחת. לדברי שטח, כיום, חברות רבות כבר מנפיקות תעודות מאובטחות. "ברגע שכל גורם ירצה להנפיק תעודה מאושרת – אין צורך בגורם מאשר", אמר. "אני היחיד שהשקיע בתחום, ואתם עושים טעות בחיסול השוק והסתמכות על המדינה".

נציג משרד המשפטים טען, כי קומסיין גובה מחיר גבוה ומתנהגת כמו מונופול. בנקודה זו עצר שטרית את הדיון ואמר: "באין הסכמות בין הצדדים אני לא אמשיך בדיון. שיהיה ברור לכל היושבים – אסור לעצור את פעילותו של השוק הפרטי. המדינה יכולה להקים חברה חיצונית ולפקח עליה, אבל היא לא יכולה להיות רגולטור של עצמה".

הדיונים בהצעת החוק יימשכו בשבועות הבאים. בדיון הראשון בנושא אמר שטרית, כי הוא לא ממהר לשום מקום, וכי אם יש צורך, הוא יקיים 10 דיונים ברציפות, במשך 10 שעות כל אחד, בדיוק כפי שעשה בחוק הביומטרי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים